רשות האוכלוסין תרחיב התקשרותה עם IBM [בהיקף כ- 5.6 מיליון ש”ח] לטובת “פרוייקט שירות לק”ח להזדהות ביומטרית לקבלת שירותים מרחוק”

אושרה הרחבת התקשרות של רשות האוכלוסין וההגירה עם חברת יבמ ישראל בהתאם לאופציה הקיימת בהסכם ביניהן.

מדובר בהתקשרות נוספת בהיקף של 5,596,662 ₪ לתקופה שמ- 26.8.2021 ועד 31.12.2035 לטובת “פרוייקט שירות לק”ח [לקוחות חיצוניים] להזדהות ביומטרית לקבלת שירותים מרחוק”.

בדיון של וועדת המכרזים (באגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע) שנערך ב- 11.7.2021 בראשות אורן אריאב מנהל האגף, נאמר בין היתר כי “תפיסת ההפעלה של מתן שירותים לקהל הרחב, בכלל תחומי החיים, עוברת תמורות משמעותיות בשנים האחרונות. המגמה של קבלת שירותים מרחוק, עבודה מרחוק, הולכת ומתעצמת. הדרישה להעברת תהליכים – שכיום מצריכה מפגש פרונטלי/קבלת קהל – לשירותים מקוונים הולכת וגדלה.

“בצל מגיפת קורונה, הנגשת שירותים מרחוק מקבלת משנה תוקף ותאוצה. מה שנתפס עד לא מזמן כתהליך של התייעלות, המתבסס על התפתחות טכנולוגית מאפשרת, הופך להיות כורח המציאות.

“שלב אימות זהות הלקוח לקבלת השירות, הינו שלב מקדים והכרחי לקבלת שירות. חלק מהשירותים מגלמים בתוכם סיכוני אבטחה ופרטיות, מה שגוזר צורך במנגנון בטוח מצד אחד ואמין בכל הנוגע לזהות מבקש השירות מצד שני.

“כיום ניתן מגוון שירותים מרחוק תוך הפעלת מנגנון הזדהות. הרוב המכריע של המנגנונים מאמת מידע שהלקוח אמור להחזיק ולא מאמת את זהותו באופן ישיר, דבר שלא מאפשר מיצוי תהליך הזדהות בטוחה וחזקה.

“זיהוי ביומטרי מרחוק כ- שירות, יכול לתת מענה מצויין לצורך. אך החוק הישראלי לא מאפשר שימוש במאגר ביומטרי לטובת הזדהות, מה שמקשה על שימוש יעיל ונוח של זיהוי ביומטרי.

“במסגרת סיעור מוחות שהתקיים באגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע עלה הרעיון לפצל את המידע הביומטרי ולשמור אותו באופן כזה שלא ייחשב כמאגר ביומטרי.

“בהמשך לכך בוצעה ע”י האגף סקירה מקיפה של הטכנולוגיות הקיימות בשוק ובמשרדי ממשלה מקבילים, לבחינת הפיתרונות השונים עבור מענה טכנולוגי למנגנון הזיהוי הרצוי.

“משכך, השירות המוצע, המבוסס על זיהוי ביומטרי של מבקש השירות יספק מנגנון הזדהות מרחוק ברמה גבוהה ביותר, דבר שיאפשר הנגשת שירותים מרחוק באופן בטוח ויעיל. השירות המוצע אינו שירות לק”ח סטנדרטי אליו רגילה הרשות, של העברת מידע מרשמי ללקוחות חיצוניים, אלא שירות הזדהות ביומטרית ללקוחות חיצוניים לטובת מתן שירותים מרחוק.

“מימוש השירות מורכב טכנולוגית ומצריך שילוב מוצרי מדף, פיתוח ואינטגרציה ולעלויות תפעול בהתאם.

“הפיתרון, בשלב זה, מכיל את הרכיבים הבאים: רכיב בדיקת חיות; רכיב המממש הצפנה ופיצול של תמונת ייחוס/בניית תמונת ייחוס; השוואה ביומטרית; OCR; תוכנת מעקב פעילות וניטור מערכת; מימשק עם צרכן השירות; אפליקציה על מכשיר הקצה של הגורם המזהה; תשתיות חומרה ותוכנה; תמיכת משתמשים”.

לדברי וועדת המכרזים, חברת יבמ ישראל זכתה במכרז פומבי 113/2021 לפיתוח, תפעול ותחזוקת מערכת המחשוב של רשות האוכלוסין וההגירה – פרוייקט “איתן” [קיראו כאן]. ביום 23.1.2018 חתמה הרשות על חוזה התקשרות עם יבמ לטובת מימוש ההתקשרות ותחילת ההתנעה של פרוייקט “איתן”.

תקופת הרצת התוכנית מוגדרת כתקופה שתחילתה במועד עלייה לאוויר בשימוש בטכנולוגיית סקנובייט [SCANOVATE LTD] וסיומה במועד תום מימוש מכסות של 1 מיליון תהליכי הרשמה ו- 8 מיליון תהליכי הזדהות, או בתום שנתיים, המוקדם ביניהם.

“במסגרת הדיון בוועדה, היחידה המקצועית ציינה כי בשנת 2021 יחל פרוייקט לק”ח במימוש רכישת הציוד ותחילת הפיתוח בלבד, וההערכה היא כי הסכום למימוש לא יעבור את הסכום של מיליון ₪. לאור האמור, הוועדה מחליטה כי בהתאם להנחיות שנת היעדר תקציב לשנת 2021 כפי שפירסם החשב הכללי, הסמכות לאשר התקשרות זאת היא של חשב המשרד ואין צורך להביא את הבקשה בפני וועדת החריגים במשרד האוצר. עוד ציינה הוועדה כי ככל ובשנת 2022 לא יאושר תקציב המדינה, יהיה על היחידה המקצועית להגיש בקשה לוועדת החריגים באוצר לקבלת אישורה עבור יתרת הסכום שנותר”.