עתירה לבג”ץ נגד מנכ”ל משרד הביטחון לעצור ייצוא של מערכת לפריצת טלפונים ניידים של חברת Cellebrite לכוחות הביטחון בבנגלדש

לבית-המשפט העליון בשיבתו כבית-משפט גבוה לצדק הוגשה (8.3.2021) עתירה [בג”ץ 1630/21] בדרישה להורות לאמיר אשל מנכ”ל משרד הביטחון להפעיל את סמכויותיו הקבועות בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (עיסוק באמצעי הצפנה), תשל”ה-1974, ולעצור את הייצוא הביטחוני של מערכת חברת Cellebrite לכוחות הביטחון בבנגלדש. בכלל זה נדרש להשבית את המכשירים שכבר נמצאים ברשות כוחות הביטחון שם, לבטל את תוקף רישיונות ההפעלה של המכשירים, ולהימנע מלתת שירותים כלשהם ועדכונים החיוניים לתפעולם השוטף. העתירה מופנית גם נגד חברת Cellebrite DI LTD מפתח תקוה (כמשיבה פורמלית).

נכון למועד פרסום הידיעה טרם ניתנה החלטה כלשהי של העליון בעתירה זו עליה חתומים 84 עותרים/ות כשבא כוחם הוא עו”ד איתי מק (העותר ה- 85).

לפי העתירה, בהמשך לחשיפת הייצוא של מערכת חברת סלברייט לכוחות המשטרה של הונג קונג וסין, ליחידות החקירה של הדיקטטורות בבלארוס, בוונצואלה וברוסיה, ולמשטרה במחוזות שונים באינדונזיה (עד כה, הוגשו עתירות לעצור את הייצוא לרוסיה ולהונג קונג), לאחרונה התברר כי גם כוחות הביטחון בבנגלדש רכשו את המערכת הפורנזית של חברת Cellebrite הקרויה UFED ויכולה לפרוץ הגנות במכשירי הטלפונים הניידים, לאסוף מידע מתוכם ולשחזר מידע שנמחק.

לפי פרסומים רשמיים בבנגלדש, קציני משטרה בנגלדשים נסעו לסינגפור כדי לקבל הכשרה של חברת Cellebrite לשימוש במערכת UFED. יצויין כי לדברי העתירה, בסינגפור יש נציגות קבועה של חברת Cellebrite אשר משווקת את המערכת שלה במזרח ובדרום מזרח אסיה, וגם מקיימת הכשרות מקצועיות לכוחות ביטחון שרכשו אותה.

נטען כי המערכת הגיעה לידי יחידות משטרה וחקירה וליחידת עלית הקרויה RAB (המשותפת למשטרה ולצבא) אשר מוכרות כמפרות שיטתיות של זכויות אדם.

לדברי כתב העתירה, מדובר ב”תקלה” חמורה נוספת של משרד הביטחון וזאת מאחר שאין למדינת ישראל יחסים דיפלומטיים עם בנגלדש, ולנוכח הפרות זכויות האדם והשחיתות הנרחבות בבנגלדש, הרי שלא קיימת שום יכולת למנכ”ל משרד הביטחון לפקח ולשלוט מה נעשה עם המערכות הישראליות שם.

העותרים תוהים כיצד ייתכן שעל אף הצהרת משרד הביטחון בפני כב’ השופטת רחל ברקאי (עת”מ 28312-05-19) שהינו מגלה “רגישות גבוהה במיוחד לנושא של פגיעה בזכויות אדם”, מנכ”ל משרד הביטחון מאפשר למכור מערכת לפריצה לטלפונים ניידים  לכוחות ביטחון שמבצעים עינויים באמצעות קדיחת חורים בגוף עם מקדחות?

לדבריהם, כב’ השופט יצחק עמית בבית-המשפט העליון התייחס בפסק דינו בתיק בש”פ 6071/17, להיקף החומרים שאותם ניתן לדלות מהטלפון הנייד ובהתאם חומרת הפגיעה בזכות לפרטיות במהלך החיפוש בתוכו: “מדובר בחומר רב שדרכו ניתן ללמוד גם על “סיפור חייו” של המשתמש. למעשה לא מדובר רק בסיפור חיים המשורטט בקווים כלליים, אלא בפרטי הפרטים של חיי היומיום של האדם – מקומו בבוקר ועד לכתו לישון דרך המקומות בהם שהה, האנשים עימם שוחח ותכני השיחה, רעיונות, הגיגים, תחביבים, חברים, ידידים, מידע אינטימי ומידע עסקי, תחומי עניין וסקרנות…”.

משמעות הפריצה למכשירי טלפון ניידים בבנגלדש, טוענים העותרים, עלולה להיות שלילת חירות וחופש הביטוי, הפללה פוליטית, סחיטה, חטיפה, עינויים, הוצאה להורג והעלמה של אזרחים ואזרחיות שהם בעלי מכשירי הטלפון הניידים, וכן של חברים וקרובי משפחה שלהם.

בעתירה נטען שאין למנכ”ל משרד הביטחון סמכות חוקית כלשהי לסייע בכל צורה ואופן לפגיעה בפרטיות, לשלילת חירות וחופש הביטוי, להפללה פוליטית, לסחיטה, לחטיפה, לעינויים, להוצאה להורג ולהעלמה של אזרחים ואזרחיות בבנגלדש בגלל דעותיהם הפוליטיות, חברותם באיגודי עובדים, ביקורתם על תופעת השחיתות, תנאי ההעסקה הנצלניים והעוני, אמונתם הדתית, השתייכותם לקבוצות מיעוטים ילידיים ומיניים, וכן אנשי קשר, חברים ובני משפחה שלהם. החוק הישראלי והחוק הבין-לאומי אוסרים על סיוע כזה.

* העתירה הוגשה יחד עם פעילות ופעילי זכויות האדם שרה בנינגה, מאירה אשר, ד”ר סנאית גיסיס, חנה בר”ג, עומר ארוילי, רוני סגולי, מיאקו גליקו, יונתן גר, נעמי שור, עודד אפרתי, ד”ר הילה דיין, מוסי רז, אבשלום רוב, רחל חיות, שירלי נדב, בומה ענבר, ד”ר יונתן ניסים גז, יעל אגמון, אור בן דוד, דניאל סילברמן, שרון גמזו, ד”ר ישי מנוחין, אמנון לוטנברג, נוני טל, ורד ביתן, מיקי פישר, פרופ’ יגאל ברונר, אבישי הלביא, אלי אמינוב, עירית הלביא, ד”ר צביה שפירא, אמיר ביתן, חיים שוורצנברג, פרופ’ ורוניקה כהן, גיא הירשפלד, תמר כהן, גיא בוטביה, אריאל נייזנה, ד”ר גלעד ליברמן, סמדר יערון, שאול צ’ריקובר, יואב הס, דפנה בנאי, איתמר פיגנבאום, רמי פינצ’ובר, גליה ברנד, שירה יהב, רעיה רותם, דליה קרשטיין, עדית ברסלאור, עפר ניימן, שחף ויסבין, גדי שניצר, סא”ל (מיל’) תולי פלינט, ד”ר חנה ספרן, קלאודיו קוגון, ד”ר אליוט כהן, יעקב מנור-מסרנו, תאיה גוברין-סגל, פרופ’ יונתן אנסון, שושנה לונדון ספיר, נטשה דודינסקי, יאיר בונצל, מארי בונצל, נפתלי ספיר, פרופ’ בן ציון מוניץ, נדב ארנון, בלהה גולן זונדרמן, עינה פרידמן, נפתלי אורנר, חיה אופק, יהודית אלקנה, טל הרן, דניאלה יואל, זהבה גרינפלד, אלונה כהן, רויטל אלקיים, ד”ר רוחמה מרטון, נורה בנדרסקי, סיגל קוק אביבי, נעמי קירשנר, תמר להן, ג’סיקה נפומנש וד”ר בטינה בירמנס.