על טשטוש הגבולות בין תוכן אינפורמטיבי לבין תוכן שיווקי

אחד המפרסמים בשנים האחרונות באתר ‘טלקום ניוז’ של אבי וייס הוא חברה בתחום אבטחת המידע [NordVPN]. באנרים (או ‘קוביות’) פרסומיים של החברה הזו מופיעים בצידו השמאלי של האתר בכל השנים האחרונות.

אלא שהמפרסם הזה הוא חריג לעומת שאר המפרסמים הלא-רבים באתר ‘טלקום ניוז’. בדקתי במידע למפרסמים באתר ‘טלקום ניוז’ ולא מצאתי אפשרות פרסום כזו. מדובר בסוג מסויים של מה שקרוי תוכן שיווקי: כמעט לכל ידיעה בנושא אבטחת מידע/כשלי אבטחה וכו’ המתפרסמת ב’טלקום ניוז’, מוצמד בסוף האייטם באנר פירסומי של אותה חברת אבטחת סייבר.

הקורא התמים עשוי להתרשם משטף ידיעות אבטחת המידע הפוקד את אתר ‘טלקום ניוז’ לרבות ציטוטים מהתרעות שוטפות של מערך האבטחה הלאומי.

ייתכן שאני טועה אבל הרושם שלי הוא – שכמו בפרסומת לשקדי מרק אסם בה נאמר “לפעמים המרק הוא רק תירוץ” – נראה שהאייטמים השונים בנושאי אבטחת מידע הם רק תירוץ לטובת פירסום הבאנרים של אותה חברה, כחלק מהסכם ההתקשרות בינה לבין אבי וייס.

אבל כאן הדברים אינם מסתיימים. בשנים האחרונות פירסם אבי וייס מספר פעמים מה שלכאורה הינו ידיעות חדשותיות [לעיתים תחת הסיווג ‘בלעדי’/’ראשונים לדווח’] לגבי מבצעים ללקוחות שעורכת אותה חברת אבטחת מידע.

כך, למשל, ב- 14 בנובמבר 2017 — תחת הסיווג “כתבות ראשיות לדף הבית” >>> “ראשונים לדווח” [שלאחר מכן שונמך הדירוג ל”צרכנות/חדשות הצרכניות”] — פירסם אבי וייס ב”טלקום ניוז” ידיעה שכותרתה: “מבצע חד-פעמי של חיבור והגנת VPN ב-2.75 דולרים לחודש בלבד!”.

העוּבְדּוֹת:

(א) לא צריך להכביר במלים על התופעה המעניינת באתר “טלקום ניוז” הבנוי כך שכדי להבליט ידיעות מסויימות ולהעלות אותן לראש דף הבית הן זוכות לסיווג ‘בלעדי’ או ‘ראשונים לדווח’ ולאחר זמן מסויים הן נדחקות למטה, מסווגות כ’חדשות מקומיות’ או משהו בסגנון ומפנות מקומן לידיעות סנסציוניות אחרות. כתבתי על כך שוב ושוב כאן באתר.

(ב) החברה שמפיצה את מוצר ה- VPN הספציפי הזה, מפרסמת תקופה ארוכה בתשלום ב”טלקום ניוז”. והיא זוכה בבונוס מעניין: כאמור, לא רק שהבאנר שלה מופיע בדף הבית אלא שהוא מוכנס גם למרבית הידיעות באתר הקשורות בצורה זו אחרת לנושאי אבטחת מידע/סייבר. כמעט בכל ידיעה שעוסקת בנושאי אבטחת מידע/סייבר, האקרים וכשלי אבטחה, “נדחפת” מודעת הפרסומת למוצר ולחברה הספציפית מתחת לידיעה האינפורמטיבית. זאת למרות שאין כל קשר בין הדברים. לעתים נדמה כי ממתינים שתהיה איזו שהיא סיבה לכתוב ידיעת אבטחה רק כדי לדחוף שוב את הפרסומת הזאת. ניסיתי למצוא באתר “טלקום ניוז” אפשרות לפרסום בתשלום של תוכן שיווקי אך לא מצאתי.

(ג) וכדאי לזכור שלא בדיוק מדובר במבצע חד-פעמי אלא ב’מבצע חד-פעמי [שהוא] רב-פעמי’:  אם תבדקו את המשפט “מבצע חד-פעמי של חיבור והגנת VPN” בגוגל, תמצאו שאבי וייס דיווח לנו על אותו מבצע ועל אותו מוצר בידיעה לפני שנה ב-  26 בנובמבר 2016 שהטקסט שלה כמעט זהה לטקסט של הידיעה על המבצע החד-פעמי ב- 14 בנובמבר 2017. ההבדל הבסיסי: אז היה מדובר ב- 3 דולרים לחודש ועכשיו ב- 2.75 דולרים.

אותה ידיעה חזרה על עצמה באתר “טלקום ניוז” ב- 11 בדצמבר 2017. ואם לא שמתם לב היא פורסמה שוב ב- 29 בינואר 2017.

ואם במקרה גם לא שמתם לב, הרי שאבי וייס פירסם את הידיעה הזאת בעבר גם באתרי הלוויין שלו בוורדפרס, בגוגל פלוס, בטמבלר ועוד. בכל הידיעות הללו יש קישורים מדוייקים כיצד ניתן לרכוש את המוצר הזה.

מה נותר עוד להגיד על הסוג הזה של עיתונות? תוכן [חסר תוכן] שיווקי?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

הבוקר, שישי, 27.7.2018, ‘הפציץ’ אבי וייס על הבוקר עם שתי ידיעות ב-ל-ע-ד-י-ו-ת. לאחת מהן אתייחס בנפרד בקרוב, אבל הידיעה הבלעדית השנייה היא סקופ של ממש: מאמר מקצועי בנושא Phishing שנכתב בידי אריה דנון, כיום מנהל מחלקת אבטחת מידע בחברת אבנט ובעבר מנכ”ל הסניף הישראלי של חברת האבטחה Symantec.

איני יודע מהו בית-הספר לתקשורת בו מלמדים שאפשר לכנות/לסווג מאמר מקצועי כידיעה ‘בלעדית’.  כבר כתבתי על כך שב’טלקום ניוז’ אין בהכרח קשר בין הסיווג ‘בלעדי’ לבין בלעדיות/אי-בלעדיות של ידיעה; הסיווג הזה ניתן שם רק כדי שאייטם מסויים יופיע בראש רשימת הידיעות. אחרי פרק זמן מסויים, משתנה הסיווג ובמקום ‘בלעדי’ הסיווג משונמך והידיעה יורדת מטה-מטה. כך חולפת לה תהילת עולם (רגעית).

אני מעריך שלמר דנון אין קשר לדבר. בסוף המאמר שלו, ולאחר וי’זואל המחשה מבנק תמונות כלשהו, מופיע משהו מוכר שהודבק, מן הסתם, ע”י האכסניה בה התפרסם המאמר המקצועי [כלומר: ‘טלקום ניוז’]. מה מופיע שם? סורפרייז, סורפרייז: שוב באנר פרסומי של מיודענו NordVPN