ישראל השתתפה בפורום המדינות הדיגיטליות בקוריאה והציגה בפניו את המדיניות הדיגיטלית הממשלתית

רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה הודיעה היום כי משלחת ישראלית בראשות סגן השר במשרד רה”מ מייקל אורן, ובהשתתפות ראש רשות התקשוב הממשלתי יאיר פראנק וממלאת מקום ראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי שי-לי שפיגלמן השתתפה בכנס בינלאומי של פורום המדינות הדיגיטליות המובילות (D5) אשר נערך בדרום קוריאה.

בפורום המדינות הדיגיטליות המובילות חברות כיום בריטניה, דרום קוריאה, ניו זילנד, אסטוניה וישראל. הפורום נוסד בשנת 2014 במטרה לייצר קבוצה של מדינות מובילות בתחומים הדיגיטליים, שיוכלו להחליף ביניהן ידע ו- Best practices, ולקדם עקרונות משותפים.

סגן השר אורן הציג בכנס בדרום קוריאה את השימוש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לשפר את שירותי הממשלה ואת חזון “האזרח 360” שמקדמת רשות התקשוב הממשלתי. כמו כן הציג סגן השר את החלטת הממשלה 1933 המקדמת מדיניות “פעם אחת בלבד” שמשמעה שהאזרח לא יתבקש לספק מידע או אישור המצוי בידי רשות ממשלתית אחרת, וכן מקדמת מדיניות “פתוח לציבור כברירת מחדל” שעיקרה הנגשת מאגרי המידע הממשלתיים לציבור.

בדבריו אמר סגן השר אורן כי “החלום שלי שאזרחי ישראל לא יצטרכו יותר לחכות בתורים ארוכים ומתישים לחידוש רישיונות, לשנות כתובות, לבדוק זכויות או לקבל מידע מהממשלה. הפיכת ישראל למדינה דיגיטלית מובילה תחולל מהפכה חברתית כלכלית וחינוכית. המדינה החדשנית ביותר בעולם מתכבדת להצטרף למדינות הדיגיטליות המובילות בקידום ובהגשמת החזון והחלום של מדינה שכולה דיגיטלית”.

שי-לי שפיגלמן ממלאת מקום ראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, הציגה לפורום את המיזם הלאומי ‘ישראל דיגיטלית’ ואת התכנית הדיגיטלית הלאומית ועיקריה הם השימוש בכלים דיגיטליים במטרה להוביל צמצום פערים חברתיים, צמיחה כלכלית מואצת וקידום ממשל חכם וידידותי לאזרח. בחודשים הקרובים עתידה השרה גילה גמליאל להביא את התכנית לאישור הממשלה.

בנוסף הציגה שפיגלמן את המהפכה הדיגיטלית לה ביטויים בתחומי ממשל רבים: בחינוך ובהשכלה (בדמות מיזמי הפלטפורמה הדיגיטלית הלאומית והתכנית הלאומית לאוריינות דיגיטלית), בבריאות (בה מתקיימים ומתוכננים שורה של מיזמים שישתמשו בבריאות הדיגיטלית כמנוע לצמיחה לאומית), בכלכלה (במיזמים דוגמת פלטפורמות למסחר מקוון לעסקים קטנים ובינוניים), בעבודת השירות הציבורי (עם דגש על פיתוח ההון האנושי בממשלה והטמעת פרקטיקות דיגיטליות לעבודתו; בין היתר במיזם “מובילים דיגיטליים” והקרן לחדשנות שעניינה עידוד חדשנות במגזר הציבורי באמצעות תמריצים).

הערת עורך Read IT Now: בחודש דצמבר 2014 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: “ב- 9-10 בדצמבר אירחה ממשלת בריטניה בלונדון את נציגי חמש הממשלות ‘המתקדמות ביותר מבחינה דיגיטלית’ בעולם [D5: the 5 most ‘digitally advanced’ governments in the world]:  אסטוניה, ישראל, ניו זילנד, דרום קוריאה ובריטניה עצמה. את ישראל ייצג במפגש יוסי קטריבס, משנה למנכ”ל משרד ראש הממשלה.

נציגי חמש המדינות חתמו על צ’רטר העוסק בעקרונות הפיתוח הטכנולוגי שכל ממשלה מתחייבת לעבוד לפיהם, הדרכים בהן חמש המדינות יעבדו יחדיו לתמוך האחת בשנייה ולסייע לאחרות להפוך למדינות דיגיטליות יותר וכיצד נציגי חמש המדינות ייפגשו מידי שנה.

ישראל נבחרה לפורום בין היתר בגלל פרוייקט ‘ישראל דיגיטלית’. בכינוס נמסר כי הכוונה היא להקים בישראל אחת מרשתות הפס-הרחב המתקדמות ביותר בעולם עם מהירויות הורדה של  1 Gbps בשנת 2010”.