וועדת הכלכלה בכנסת תדון החודש בתקנות התכנון והבנייה (התקנת מיתקן גישה אלחוטית לתקשורת בשיטה התאית)

וועדת הכלכלה בכנסת תדון בקרוב בתקנות התכנון והבנייה (התקנת מיתקן גישה אלחוטית לתקשורת בשיטה התאית), התשע”ז – 2017 וזאת עפ”י בקשתו של שר האוצר משה כחלון.

שר האוצר שיגר מכתב ליו”ר הוועדה ח”כ איתן כבל בו כתב בין השאר כי “מטרתן של התקנות להסדיר את ההקמה של אנטנות לתקשורת סלולרית מסוג ‘מתן גישה אלחוטית’ (מג”א)”. מיתקן כזה מוגדר כ”מתקן בזק שמימדיו אינם עולים על 80X50X30 ס”מ המשמש או המיועד לשמש לצורכי קליטה ושידור ברשת גישה, הפועל בתדרים שקבע השר לעניין זה”.

השר מציין במכתבו כי התקנת מתקן גישה אלחוטית והתקנת מתקן העגינה הנושא אותו, על גג הבניין, פטורה מהחובה לקבל היתר. “במשך השנים נוצרה הסטה מסיבית לכיוון של שימוש במתקנים הפטורים מהיתר. על חוקיות הפטור מהיתר הוגשו הליכים משפטיים, בין היתר בג”ץ 5045/09 ובג”ץ 6477/08 שעודנו תלוי ועומד”.

“לאור האמור ובהתאם להתחייבות המדינה בבג”ץ, ביצע משרד המשפטים ביחד עם משרדי הממשלה הרלבנטיים בחינה של הסוגיה, האם חל הסדר הפטור מהיתר בנייה הקבוע בסעיף 266ד לחוק ובסעיף 27ב לחוק התקשורת על הקמת מתקן גישה אלחוטית לשימוש התקשורת הסלולרית.

“בסופה של הבחינה הגיע היועץ המשפטי לממשלה לכלל מסקנה כי הסדר הפטור שנקבע בחוק התקשורת חל גם על מתקני גישה אלחוטית של תקשורת סלולרית.

“עם זאת, נוכח מורכבות הנושא וחילוקי הדיעות המקצועיים, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי מן הראוי שהבחינה המקצועית תיעשה ע”י צוות מקצועי בין-משרדי משותף למשרד התקשורת, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים.

“לאחר הגשת דו”ח מטעמו של הצוות הבין-משרדי, הוחלט ע”י היועץ המשפטי לממשלה … בהמשך להחלטה זו גובשה טיוטת תקנות אשר … הועברה לאישורה של וועדת הכלכלה לאחר שוועדת הכלכלה קיימה מספר דיונים בטיוטת התיקונים ולא הכריעה בהן, התגלעה מחלוקת פנים ממשלתית בעניינן ולפיכך הן לא אושרו ע”י הוועדה.

“לאחרונה חודש השיח בעניין התקנות. לאחר קיומן של ישיבות רבות בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) מר ארז קמיניץ, גובש טיוטת התקנות אשר מוסכמת גם על משרד התקשורת והמשרד להגנת הסביבה.

“בתמצית ייאמר כי התקנות מעניקות פטור מהיתר למספר מוגבל של מתקני גישה אלחוטית בשנה קלנדרית, אשר טווח הבטיחות שלהן אינו עולה על 4 מ’ (ובשילוב של מתקני שידור של יותר מבעל רישיון אחד, אינו עולה על 6 מ’) כאשר ההליך שנקבע ביחס לחלק מהמקרים דורש גם הליך ידוע לציבור בדיעבד”.

“… בהתאם לקבוע בסעיף 266ג לחוק הועברו התקנות להיוועצות גם עם שר התקשורת. ביום 30.4.2017 העביר מר צחי הנגבי, מ”מ שר התקשורת דאז, את המלצתו להתקנת התקנות בכפוף לעדכונו בשתי סוגיות אשר אינן מוסדרות בתקנות עצמן.

“לנוכח חילופי הגברי במשרד התקשורת העביר מר נתי שוברט סמנכ”ל בכיר במשרד ביום 28.6.2017 מכתב ולפיו נוסח התקנות הובא אף להיוועצות עם שר התקשורת הנכנס מר איוב קרא אשר בהמשך למכתבו של מר הנגבי מיום 30.4.2017 ולהבהרת המשרד ולפיה יש לקדם את התקנות ללא תלות בסוגיות אשר אינן מוסדרות במסגרתן, אישר אף הוא את המשך קידום התקנותה כאמור”.

שר האוצר משה כחלון מבקש מהוועדה לאשר את התקנות.

לדיון הוזמנו נציגי משרד האוצר, מינהל התכנון, משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד התקשורת, המשרד להגנת הסביבה, ארגונים להגנה על הסביבה, חברות טלפונים סלולריים, בעלי רישיונות רט”ן וירטואליים (MVNO) מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, רשות הטבע והגנים ונציגי גופים נוספים.