הפלסטינים במסמך חדש: 8 רשתות תקשורת ישראליות פעילות בצורה לא חוקית בשטחי הפלסטינים; נתח השוק של חברות הטלקום הישראליות בשוק הפלסטיני מגיע ל- 17%

מסמך שהופץ ב- 25 בספטמבר 2018 מצביע על כך שלדברי הפלסטינים שמונה רשתות תקשורת ישראליות פעילות בצורה לא חוקית בשטחי הפלסטינים וכי נתח השוק של חברות הטלקום הישראליות בשוק הפלסטיני מגיע ל- 17%.

המסמך פורסם במסגרת כנס Expotech Palestine 2018 (זו השנה ה- 15) שהיה חלק מה- Palestine Technology Week ואשר אורגן בידי Palestinian Information Technology Association of Companies, PITA. באירוע השתתפו גם אנשי מקצוע מארצות הברית, בריטניה, יפן, ארגנטינה, ירדן ואיחוד האמירויות הערביות. 40 חברות טכנולוגיה שונות מהגדה המערבית ומרצועת עזה הציגו במהלך הכנס.

בשוק הפלסטיני פעילות כיום שתי חברות סלולר: החברה הותיקה והגדולה יותר – חב’ Jawwal [מקבוצת התקשורת Palestinian Telecommunications, PalTel] – והשנייה הצעירה והקטנה יותר – חב’ Ooredoo Palestine [לשעבר  Wataniya Mobile  או Wataniya  Palestine Mobile Telecommunication Company, ששינתה לאחרונה את שמה כחלק ממיתוג מחדש של כל החברות-הבנות של קבוצת התקשורת הכווייתית Ooredoo].

לדברי עורכי המסמך, יש כיום 600,000 כרטיסי SIM בשימוש הפלסטינים והמספר אף צפוי לגדול לכמיליון כרטיסים בשנת 2020.

הפלסטינים טוענים כי האוצר הפלסטיני הפסיד בשנת 2017 סכום של 116 מיליון ₪ בשל אי גביית מיסים ובאובדן  הכנסות כתוצאה מכך שפלסטינים משתמשים בשירותי חברות סלולר ישראליות. נתון זה צפוי לגדול ל- 217 מיליון ₪ בשנת 2020.

הפלסטינים המשתמשים בכרטיסי סים ישראליים, מוציאים עליהם מידי שנה סכום כולל של 355 מיליון ₪. מדובר בעיקר בגדה המערבים משום שהשימוש בכרטיסי סים ישראלים אינו נפוץ כיום ברצועת עזה מאז מימוש ההתנתקות.

עורכי המסמך טוענים כי בחודש אוגוסט האחרון החליטו חברות טלקום ישראליות להרחיב פעילותן בגדה המערבית והחלו בהתקנת 65 אנטנות שידור סלולר חדשות. זאת בעקבות טענות של המתיישבים היהודיים על קשיי קליטה סלולרית במיוחד בעת אירועי חירום ופגיעה מצד הפלסטינים.

בכנס הושמע נאום מוקלט מירדן של היזם הערבי ד”ר Talal Abu-Ghazaleh. בדבריו אמר כי עזה צפוייה לחוות ניצחון וקרא לפלסטינים “לשלוט באמצעות הישגים דיגיטליים” והוסיף כי אנו מצויים עתה בעיצומה של המהפיכה הרביעית המכונה Digital Knowledge Revolution.

אתר החדשות אל מוניטור פירסם כתבה של Adnan Abu Amer מ- Political Science and Media Department בעזה בה נאמר כי המסמך הנ”ל הוא מסמך שפורסם ע”י Paltel Group. המסמך נוקב בראש ובראשונה בשמות של החברות הישראליות הבאות הפעילות בקרב הפלסטינים: בזק, פרטנר (למרות שבאל מוניטור משתמשים עדיין בשם לשעבר – אורנג’), סלקום, מוטורולה ופלאפון.

Allam Mousa  שר התקשורת וטכנולוגיית המידע ברשות הפלסטינית הודיע ב- 13 באוגוסט כי הרשות מכינה מספר מזכרים שיוצגו לארגונים בינלאומיים, דוגמת איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] כדי למנוע מישראל מלהמשיך התפשטותה בתחום הטלקום.

= = = = = = = = = = = = = = =

ידיעה שפורסמה כאן באתר ב- 10 ביולי 2017: סוכנות הידיעות הפלסטינית Ma’an מדווחת ביום חמישי 6 ביולי 2017 פשט  שירות המכס של הרשות הפלסטינית על חנות במרכז העיר רמאללה והחרים 43 כרטיסי SIM של חברות סלולר ישראליות.

בהודעה של שירות המכס נאמר כי הפשיטה נערכה לאחר שהתקבלו דיווחים שבעל החנות מוכר כרטיסים כאלו.

יצויין כי מאז חודש אפריל כופות הרשויות איסור רכישת כרטיסי סים ישראליים בגדה המערבית. לדברי שירות המכס קיים חוק פלסטיני משנת 2004 האוסר על סחר בכרטיסי סים ישראלים בשטחים הפלסטינים הנתונים לסמכות המשפטית של הרשות הפלסטינית.

באפריל 2017 דיווחתי כאן באתר: סוכנות הידיעות הפלסטינית Ma’an דיווחה כי התביעה הציבורית של הרשות הפלסטינית הודיעה ביום חמישי (6 באפריל 2017) שבתוך שבועיים תתחיל לנקוט צעדים משפטיים נגד כל פלסטיני שימכור או יחזיק בכרטיסי SIM של חברות סלולר ישראליות.

לפי ההודעה, כרטיסי הסים הללו נתפסים כ”כרטיסים לא-חוקיים” וכי מכירה/רכישה שלהם מנוגדת לחוק הפלסטיני.

כאמור, ניתנת תקופת מעבר של שבועיים להיפטר מכרטיסי הסים הללו ולהחזירם למקום מהם נרכשו.

ההודעה לא פירטה מה יהיו העונשים למי שבכל זאת יחזיקו/ימכרו כרטיסי סים ישראליים.

בנובמבר 2016 דיווחתי כאן באתר: סוכנות הידיעות Reuters דיווחה ב- 17 בנובמבר 2016 כי ממשלת החמאס ברצועת עזה מנסה לעצור מכירה והפצה ברצועת זה של כרטיסי pre-paid SIM  של חברות הסלולר הישראליות [סלקום ישראל ופרטנר תקשורת] בטענה כי כרטיסי הסים הישראליים מהווים סיכון כלכלי וסיכון ביטחוני והם גם מאפשרים למשתמשים גישה לתוכן “שאינו מוסרי”.

נציגים של משרדי התקשורת והפנים בממשלת החמאס בעזה אמרו כי תמיד היו מגבלות על השימוש בכרטיסי סים ברצועת עזה אולם עתה הם נחרצים להפסיק לחלוטין השימוש בכרטיסי הסים הישראליים.

ניתן למצוא כרטיסי סים ישראליים למכירה “מתחת לדלפק” בקיוסקים ובמספר חנויות בעזה שאותם מביאים אנשי עסקים ואחרים השבים מביקורים שונים בישראל.

Zeyad Al-Sheikh Deeb המשמש כמנהל הרישוי במשרד התקשורת הפלסטיני בממשלת החמאס אמר כי החברות הטלקום הישראליות לא קיבלו רישיונות בשטחים הפלסטינים “ולפיכך איננו יכולים להתיר להם לפעול. הן מהוות תחרות לא הוגנת לחברות הלאומיות [הפלסטיניות] וגורמים נזק לכלכלה שלנו”.

Iyad Al-Bozom דובר משרד הפנים בעזה אמר לכתב רויטרס כי הכרטיסים הישראליים פוגעים בהכנסות הפלסטינים וכי הם טומנים בחובם סיכונים שונים. “ניתן לשמור בשרתים ישראליים שיחות המבוצעות  בעזה באמצעות הכרטיסים הללו” וכי השלטונות הישראליים יכולים לעשות שימוש במידע זה. לדבריו, אנשי מודיעין ישראליים השתמשו בכרטיסים הללו כדי לדבר עם משתפי פעולה.

בתגובה לפניית כתב סוכנות הידיעות רויטרס השיבה חברת פרטנר כי אין לה כל פעילות עסקית בעזה וכי מדובר בכרטיסי סים שנרכשו ממפיצים ישראליים עצמאיים. חברת סלקום סירבה להגיב, לטענת רויטרס.

שתי החברות אינן פועלות ברצועת עזה (שם פועלת רק חברת הסלולר הפלסטינית Jawwal [חברה-בת של קבוצת Palestinian Telecommunication Company, Paltel] אולם משום שאנטנות הסלולר שלהן, ניתן לקלוט אותות דור שלישי [3G] ודור רביעי [4G] באיזורים ברצועה הסמוכים לגבול עם ישראל או במקומות גבוהים.

לדברי רויטרס, הכרטיסים הישראליים “שווים יותר” מבחינת התמורה בדקות שיחה ובגלישה באינטרנט בהשוואה לתמורת מהכרטיסים של ג’אוואל.

רויטרס מציינת כי יש כ- 370,000 כרטיסי סים ישראליים בשימוש ע”י הפלסטינים בגדה המערבית. אין נתונים מקבילים לגבי רצועת עזה.