הממשלה תצביע ביום ראשון על “צמצום חובת הפריסה של חברת התקשורת – תיקון החלטת ממשלה”

מליאת הממשלה תצביע בישיבתה ביום ראשון הקרוב (5.8.2018) על הצעת החלטה שכותרתה “צמצום חובת הפריסה של חברת התקשורת – תיקון החלטת ממשלה”.

בנוסח הצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי “מחליטים … על-מנת לעודד את התחרות בשוק התשתית הנייחת ולאפשר למצות את הפוטנציאל התחרותי של חברת התקשורת כהגדרתה בהחלטות האמורות, לבטל את חובת הפריסה הכלל-ארצית של חברת התקשורת, ובמקומה לקבוע שיקול דעת לשר התקשורת לקבוע את היקף חובת הפריסה של חברת התקשורת ברישיון החברה”.

בין היתר נאמר בדברי ההסבר כי “… (בבדיקה צופה פני עתיד) אין כדאיות כלכלית בפריסה כלל-ארצית של רשת תקשורת על-גבי רשת החשמל, בין היתר נוכח העובדה כי בחלקים נרחבים בארץ, עלות פריסת רשת סיבית באמצעות השוק הסיטונאי נמוכה יותר באופן משמעותי מעלות הפריסה על-גבי רשת החשמל.

“לאחר קיום דיונים עם גורמי הממשלה הרלבנטיים, פרסום שימוע ציבורי ובחינת ההתייחסויות שהתקבלו לשימוע, סבורים הגורמים הכלכליים במשרד התקשורת כי נדרש לשנות באופן מיידי את חובת הפריסה של חברת התקשורת על-מנת לעודד את התחרות בתחום, הנשלט בידי דואופול בזק-הוט. ללא שינוי חובת הפריסה, לנוכח מצבה הכלכלי של חברת התקשורת כאמור, צפוי כי החברה תחדל להתקיים. במצב זה לא תהייה לחברה השפעה על התחרות בשוק, וכפועל יוצר יצטמצם הפוטנציאל התחרותי אשר עשוי להוביל לשיפור משמעותי באיכות השירות ולהפחתת מחירים לצרכנים בישראל.

“לפיכך מוצע בהחלטה זו לתקן את החלטות הממשלה הקודמות, באופן שתשונה חובת הפריסה שנקבעה בהן ביחס לחברת התקשורת, כך שבמקום חובת פריסה כלל-ארצית

ייקבע כי שר התקשורת יהיה מוסמך לקבוע ברישיון החברה את היקף הפריסה בה היא מחוייבת.

“בעקבות עבודת המטה שנעשתה במשרדי התקשורת והאוצר בנושא זה, בכוונת שר התקשורת לקבוע כי חובת הפריסה של חברת התקשורת תעמוד על 40% ממשקי-הבית בישראל בתוך עשר שנים וזאת תוך עמידה באבני דרך מחייבות אשר ייקבעו ברישיונה בכללי של החברה.

“כמו כן בהתאם לסמכותו …. בכוונת שר התקשורת להתיר לבעל רישיון לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב, למעט בזק והוט, להחזיק אמצעי שליטה בחברת התקשורת”.

■ להצעת ההחלטה מצורפת חוות דעת מפורטת של עו”ד ברוריה מנדלסון סגנית היועצת המשפטית במשרד התקשורת “לפיה אין מניעה לאישור ההצעה”.