הטרנד המוביל בתחום אבטחת מידע בשנת 2019 הצפוי להימשך גם בשנת 2020 (ואולי אף מעבר לכך) [ידיעה מעודכנת ל- 21.2.2020]

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם בשבועות האחרונים שורה של תחזיות שהוציאו חברות היי-טק שונות ובמיוחד (אך לא רק) בתחום אבטחת מידע.

אולם נראה לי שהוא לא התייחס למה שנתפס וניתן להגדירו כטרנד המוביל בתחום אבטחת מידע בשנת 2019 הצפוי להימשך גם בשנת 2020 (ואולי אף מעבר לכך).

אבי וייס מרבה לפרסם ידיעות בתחום אבטחת מידע. מעבר להתמקדות המקצועית בתחום אבטחת המידע והסייבר, קשה להימנע מהרושם כי יש כאן מניע נוסף לריבוי הידיעות בתחום זה באתר שלו.

אם תבחנו היטב את הרוב המכריע של הידיעות השונות שהוא מפרסם בתחום אבט”מ, תשימו לב לכך שבתחתית האייטמים הללו מופיע, כמעט דרך קבע, פרסום לחברת אבטחה המציעה מוצר/שירות מסויים.

איני בטוח שכל החברות (ונציגויותיהן בארץ) שפירסמו תחזיות וכתבות בנושאי אבט”מ נשאלו על-ידו מראש האם הן מסכימות לכך שדבריהן יתפרסמו באתר ‘טלקום ניוז’ כשצמודה אליהם פרסומת ספציפית זו המזהה אותה עימן. אף איני בטוח שגופים ממשלתיים דוגמת מערך הסייבר הלאומי מסכימים שפרסומות כאלו יוצמדו לתכנים שהם מפרסמים. אבל לא שואלים אותם.

דומה כי הדברים כבר מגיעים לאיזשהו אבסורד בימים האחרונים:

+ ביום שני, 3.2.2020 בשעה 11:02 הוא פירסם ידיעה שסווגה כ’נושא חם’ וכותרתה: מערך הסייבר הלאומי: עלייה במתקפות העושות שימוש ב”חטיפת סים[לא משנה שהידיעה התפרסמה אצלו שעה לאחר שהמידע התפרסם כאן באתר זה; בדיוק כמו בעוד מספר מקרים בימים האחרונים]. מדובר במידע שפורסם ע”י מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה [גוף ממשלתי]. ומה מופיע בתחתית אותו אייטם שפורסם ע”י אבי וייס? נכון, הפרסום עם קישור לחברה הספציפית עליה אני מדבר.

+ ביום ראשון, 12.1.2020, בערב הוא פירסם אייטם שכותרתו: סוף שיתוף במחשבה תחילה – פעילויות השבוע הלאומי לגלישה בטוחה 2020. מדובר בידיעה שפורסמה אתמול ע”י 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת [גוף ממשלתי]. ומה מופיע בתחתית אותו אייטם שפורסם ע”י אבי וייס? נכון, הפרסום עם קישור לחברה הספציפית עליה אני מדבר.

+ ביום ראשון, 12.1.2020, בערב הוא פירסם אייטם שכותרתו: המדינה תוביל מהלך להגנת סייבר בתעופה. מדובר בהודעה לעיתונות של מערך הסייבר הלאומי [גוף ממשלתי][אני פירסמתי על כך שתי ידיעות באתר זה: כאן ו- כאן]. ומה מופיע בתחתית אותו אייטם שפורסם ע”י אבי וייס? נכון, הפרסום עם קישור לחברה הספציפית עליה אני מדבר.

+ ביום רביעי, 8.1.2020, הוא פירסם אייטם שכותרתו: נפתח בב”ש מרכז שליטה לאיומי סייבר לספקי סלולר אינטרנט ותשתיות תקשורת. מדובר בהודעות לעיתונות של מערך הסייבר הלאומי ומשרד התקשורת [שני גופים ממשלתיים][אני פירסמתי על כך ידיעה כאן באתר זה]. ומה מופיע בתחתית אותו אייטם שפורסם ע”י אבי וייס? נכון, הפרסום עם קישור לחברה הספציפית עליה אני מדבר.

+ באותו היום, שעה קודם לכן פירסם אבי וייס מאמר מקצועי של טל אביטל מחברת Wizards. למרות שמדובר במאמר מקצועי, מה מופיע בתחתית אותו אייטם שפורסם ע”י אבי וייס? נכון, הפרסום עם קישור לחברה הספציפית עליה אני מדבר.

= = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 4 בפברואר 2020 בשעות הצהריים פירסם אבי וייס אייטם שכותרתו: 5  שנים לאחר דליפת המידע באתר אשלי מדיסון מתרחשת סחיטה מינית.

בלילה שבין ה- 4 בפברואר ל- 5 בו, במהלך שעות הלילה בהן נוהג אבי וייס לעבוד, נוספה לה פתאום כמובן אותה פרסומת מפורסמת של החברה הספציפית.

לא היה זה השינוי היחיד באותו האייטם. כשפורסם ביום שלישי הוא סווג באתר כ’נושא חם’. אלא שבמהלך היום פג חומו של האייטם הזה והסיווג שלו שונמך ל’חדשות צרכנות’.

האייטם הזה, לגבי האתר של אשלי מדיסון, מתבסס על הודעה לעיתונות שהוציא הסניף הישראלי של חברת האבטחה ESET. אבי וייס מרבה להשתמש ולצטט הודעות לעיתונות שלהם. אני תוהה אם החברה מודעת לכך שאבי וייס ‘מדביק’ את מודעות הפרסומת הללו ויוצר קשר כביכול בין שני הגורמים. האם אמיר כרמי מנהל הטכנולוגיות ב- ESET בכלל מודע לקישור הזה?

= = = = = = = = = = = = = = = =

לפני מספר ימים שמתי לב לשתי תופעות מעניינות בהקשר זה: ראשית, אבי וייס לא מפרסם מייד את מודעת הפרסומת המסחרית בצמוד לעליית אייטם האינפורמטיבי אלא עובר פרק זמן מסויים, לא רב. ייתכן שיש מנגנון כלשהו במערכת ניהול התכנים באתר שלו שמעלה אוטומטית את הפרסומת הזאת לכל ידיעה המוגדרת כאבט”מ.

ו- שנית: כשמנסים להדפיס את כל האייטם [האינפורמטיבי + מודעת הפרסומת] הרי שמודעת הפרסומת – אותה ניתן לראות באתר ‘טלקום ניוז’ – אינה נכללת בגירסת ההדפסה. מקריות או התחכמות?

= = = = = = = = = = = = = = = =

בעבר כתבתי על הקשר בין אבי וייס לבין אותה חברה שהוא מפרסם את המוצר שלה. החודש לפני שנה פירסמתי את הידיעה כאן. ב- 27.7.2018 פירסמתי כאן באתר ידיעה בהקשר זה וכותרתה: על טשטוש הגבולות בין תוכן אינפורמטיבי לבין תוכן שיווקי.

בתגובה על האייטם שלי מינואר 2019 כתב אליי אחד מהקוראים: “רק לדייק. NordVPN אינה מפרסמת באתר טלקום ניוז. וייס אפילייטור שלה. הסכם אפיליאציה סטנדרטי קובע שעל כל לקוח שמצטרף לשירות החברה,  מי שהביא את העסקה מקבל סכום של כ- 60 דולר. מה שאני כותב אינו מוריד במיל ואולי מעלה את הטענות שלך, זה תוכן שיווקי לכל עניין ודבר”. לדברי אותו קורא, אבי וייס אישר בעבר שהוא אפיליאטור של נורד.

= = = = = = = = = = = = = = = =

אגב, משום-מה נעלם מיוטיוב רב-שיח שהיה בערוץ 99 ובו השתתפו אבי וייס ונתי טוקר מהדה מארקר. מספר ימים לאחר מכן ששודר צפיתי בקטע המדובר.

אבי וייס צייץ לאחר מכן בין היתר: “הייתי עם ידידי נתי טוקר בערוץ 99 על תיק 4000. היה משעשע. כי בסוף הדיון חלה אצלו סטייה מצחיקה מהנושא ומה שהעסיק אותו הן הפרסומות ב’טלקום ניוז’. ככה בדיוק בנו את ‘תיק 4000’ – מאוסף שטויות. רק שופט בדיסנילנד יוכל לקבל את התיק הזה”.

ונתי טוקר השיב בציוץ משלו: “אבי היקר והחביב, מתנצל שקצת הובכת בשידור, אבל העבודה שלי היא לא תמיד להיות נחמד. נדייק: שאלתי אותך בסוף האם זה נכון שאתה מקבל תשלום תמורת כתבות פרסומיות ואתה מעלים מהקוראים גילוי נאות שמשלמים לך. השבת בחיוב. הסברת שאתה לא עיתונאי ומותר לך. אני לא חושב שיש לי מה להוסיף על זה”.

= = = = = = = = = = = = = = = =

אכן נושא הפרסומות ב’טלקום ניוז’ הוא משעשע כדברי אבי וייס ולא פחות משעשע הוא נושא הגילוי הנאות או אי הגילוי (שאינו נאות) מצידו, במקרה הספציפי הזה כמו במספר מקרים אחרים.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 15.2.2020 פורסם באתר עדכון לידיעה המקורית ועתה היא מתפרסמת מחדש כולל עדכון נוסף, נכון ל- 21.2.2020; להלן המבזקים שפירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה במשך השבועיים האחרונים:

■ “שיווק סמוי” גלוי: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך להצמיד פרסומת של חברת אבטחה גם באייטם חדש שפירסם אמש (10.2.2020) למרות שכבר כתבתי על הנושא הזה ביום שישי האחרון; מעניין מה חושבים על כך ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, שהאייטם שלו עוסק בה ואליו הוצמדה הפרסומת הפעם.

■ “שיווק סמוי” או דווקא גלוי ושאינו נסתר מן העין: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך להצמיד פרסומת של חברת אבטחה לטקסט העוסק בחברה אחרת (ואינו קשור אליה) גם באייטם חדש שפירסם היום (11.2.2020) כמו אתמול וכמו שכבר כתבתי על הנושא הזה ביום שישי האחרון; ייתכן שחשב שאם הוא מוריד מטה בדף הבית את האייטם ורק אז מצרף אליו את הפרסומת אף אחד לא ישים לב. טעית, נצ”מ בדימוס. והכל גם מתועד [“לפני” ו”אחרי”]; לתשומת-לב נציגי Sophos בארץ.

■ “אותר ניסיון הונאה תוך ניצול וירוס הקורונה” מבשר אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ וממשיך במסורת שלו להצמיד פרסומת של חברת אבטחה מסויימת לטקסט העוסק בחברה אחרת (ואינו קשור אליה); עשה זאת גם בשני אייטמים חדשים שפירסם היום (12.2.2020), לתשומת-לב נציגי Sophos בארץ וחברת יבמ ישראל; ללא ספק, צודק: ניסיון הונאה תוך ניצול נגיף קורונה.

■ אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך במסורת שלו להצמיד פרסומת של חברת אבטחה מסויימת לטקסט העוסק בגורמים אחרים (שאינם קשורים אליה); עשה זאת גם בשני אייטמים חדשים שפירסם היום (13.2.2020); לתשומת-לב מערך הסייבר הלאומי (במשרד ראש הממשלה), נשוא אחד האייטמים הללו; ספק אם הגוף הרשמי של המדינה ישמח על ה”שידוך” הזה שנעשה ע”י אבי וייס.

■ “המתמיד”: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך לפרסם ידיעות בנושאי אבטחת מידע וגם היום (14.2.2020) מפרסם אייטם חדש נוסף אליו הוא מצמיד פרסומת של חברת אבטחה אחרת (ששמה אינו מופיע בטקסט האייטם עצמו); לתשומת הלב של חברת ESET בישראל.

■ “המתמיד”: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך לפרסם אייטמים בנושאי אבטחת מידע אליהם הוא מצמיד פרסומת של חברת אבטחה זרות (ששמה אינו מופיע בגוף אייטמים): אתמול (17.2.2020) הוא עשה זאת באייטם שעסק במידע שהפיץ מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה [גוף ממשלתי!] לגבי ביטוחי סייבר; היום (18.2.2020) הוא עשה זאת במאמר מקצועי של אילן סגלמן מנהל פיתוח עסקי ב- Digital Element ישראל.

■ אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ממשיך לפרסם ידיעות בנושאי אבטחת מידע וגם היום (19.2.2020) מפרסם אייטם חדש נוסף אליו הוא מצמיד פרסומת של חברת אבטחה אחרת (ששמה אינו מופיע בטקסט האייטם עצמו); לתשומת הלב של חברת SourceDefense בישראל.

■ ביום חמישי (20.2.2020) חגג אבי וייס “חמישי שמח” עם שני אייטמים נפרדים בנושאי אבטחת מידע שפירסם ואליהם הצמיד פרסומת של חברת אבטחה זרות (ששמה אינו מופיע בגוף אייטמים): האחד, לגבי מידע שהפיץ מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה [גוף ממשלתי!], בשיתוף אוניברסיטת אריאל, והשני – מאמר מקצועי של אלי לוין מנכ”ל ומייסד חברת ELPC NETWORKS.

* ונשאלת השאלה: האם אבי וייס צפוי לשנות את שם האתר שלו ל- Telecom & Security News ?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =