BrexIT: ההחלטה על היפרדות בריטניה מגוש האירו – מנקודת מבט של מגזרי ההיי-טק והטלקום [חלק א’]

22:21 25.06.2016

קטגוריות: ברקזיט (Brexit) כללי

תגים: ,

■  משרד ה- Information Commissioner’s Office, ICO  הבריטי הודיע – בעקבות פירסום ממצאי משאל העם – כי על הממשלה לבצע רפורמה בחוקי הגנת הנתונים והמידע בממלכה. לדברי הרגולטור, סטנדרטי הגנת הנתונים הבריטיים צריכים – החל משנת 2018 – להקביל למסגרת ה-  General Data Protection Regulations, GDPR של האיחוד האירופי (למרות שעם עזיבת האיחוד לא יחייבו את בריטניה). בהודעת הרגולטור הודגש כי חוקים ברורים בעלי הגנות דרושים עתה יותר מאי-פעם בשל הצמיחה של הכלכלה הדיגיטלית.

Brexit -The Tech Industry Take , סקר של חברת המחקר Jupiter Research  שממצאיו פורסמו ביום שני 20 ביוני 2016, ארבעה ימים לפני משאל העם ב- 23 ביוני 2016, מצביע על כך שכשני-שלישים (65%) מקרב עובדי טכנולוגיה בממלכה המאוחדת חוששים שבמקרה של הצבעה בעד עזיבת האיחוד האירופי תהיה השפעה שלילית על מגזר הטכנולוגיה במדינה ואף על תעשיית הטכנולוגיה בעולם כולו. לעומתם שליש מהנשאלים (35%) אמרו כי לפרישה מהאיחוד לא תגרום לשינוי כלשהו או אולי אף להשפעה חיובית [בשל התנתקות מעודף הבירוקרטיה של האיחוד]. הדבר נובע לדעתם כתוצאה מכך שלתעשיית הטכנולוגיה יש אופי גלובלי והיא אינה מושפעת מידי מגבולות פוליטיים או גיאוגרפיים. יותר מ- 7 מכל 10 עובדי טכנולוגיה בבריטניה סבורים שיציאה מהאיחוד תקשה על חברות טכנולוגיה למשוך ולהעסיק עובדים מיומנים מהאיחוד האירופי לעבודת אצלן. כשני-שלישים סבורים שבמקרה של Brexit תהיה פגיעה במימון מצד האיחוד האירופי במגזר הטכנולוגיה הבריטי וכי לונדון תהיה מושכת פחות כ- tech hub.

Out and down: Mapping the impact of Brexit,  דו”ח של Economist Intelligence Unit, EIU  שפורסם ב- 15 ביוני 2016 העריך כי יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי תגרום לירידה בשיעור של 1%(-) בכלכלה הבריטית ושל 6%(-) [או 106 מיליארד ליש”ט] על התמ”ג הבריטי בשנת 2020. בתוך כך צפוי פיחות של 14-15%(-) בלירה שטרלינג מול הדולר האמריקני בשנת 2016. ההשפעה על תעשיות בריטיות ספציפיות תשתנה מתעשייה לתעשייה. ההשקעות וההכנסות בתחום הטלקום יחוו ירידה קלה, מעריכים כותבי הדו”ח. יחד עם זאת, הגישה לשוק דיגיטלי אחיד [Digital Single Market] ואי-הודאות לגבי נושא דמי נדידה [roaming] כלל-אירופאים יובילו להזדמנויות שלא ינוצלו. Matt Kendall אנליסט תקשורת ב- EIU העריך שהשקעות טלקום יגדלו בשיעור של 23% בשנים 2015-2020 לעמת גידול פוטנציאלי בשיעור של 29% אם בריטניה הייתה נשארת חברה באיחוד האירופי.

■ בחודשים האחרונים, קודם שנערך משאל העם בבריטניה ביום חמישי 23.6.2016, חברות טכנולוגיה בינלאומיות גדולות הביעו תמיכה בהישארותה של בריטניה חברה במסגרת האיחוד האירופי. גם מקצת מארגוני העובדים הבריטיים – דוגמת TechUK המייצג 900 חברות טכנולוגיה בריטיות – היו במחנה התומכים בהישארות באיחוד. אחת הסיבות העיקריות לעמדה זו היא המחסור הגדול בכוח אדם מיומן במגזר הטכנולוגיה בבריטניה, מחסור המשפיע גם על המגזר עצמו וגם על חברות שאינן IT העוברות טרנספורמציה דיגיטלית. הגידול של תעשיית הטכנולוגיה בבריטניה יימשך רק אם יגיעו אליו עובדים מיומנים. לחברות באיחוד האירופי שאיפשרה חופש תנועה הייתה משמעות רבה בתחום זה עד כה. חברות רב-לאומיות שקבעו את בריטניה כבסיס המרכזי שלהן לגבי אירופה, עשויות עתה – בעקבות תוצאות משאל-העם – לשקול-מחדש את עמדתן, לנטוש את בריטניה ולבחור במדינות אחרות ברחבי האיחוד האירופי כבסיס לפעילותן ביבשת. משמעות צעד זה מבחינת בריטניה היא אובדן  מישרות, אובדן הכנסות מיסוי ותועלות כלכליות אחרות.

■ אומנם רוב גדול בקרב החברות היו בעד הישארות באיחוד האירופאי אולם היו גם חברות שהעדיפו להיפרד. מנכ”ל חברת היי-טק אמריקנית בעלת מרכז מו”פ בקיימברידג’ אמר כי “האיחוד האירופי יצר יותר גבולות אסדרה (רגולציה) ולא פחות. פרישה מהאיחוד תאפשר, לדבריו, לבריטניה להתחרות כמקום אשר הוא בעל פחות אסדרה, דבר שיהיה בעל השפעה עסקית חיובית. מנכ”ל חברת היי-טק אחרת אמר כי רגולטורי האיחוד האירופי לא פועלים תמיד לטובת חברות הטכנולוגיה כך שעזיבת האיחוד דווקא תהפוך את בריטניה לבסיס פעילות טוב יותר מאשר האיחוד עצמו.

■  34 ראשי חברות טכנולוגיה אמריקניות ובריטיות חתמו על מכתב גלוי משותף שפורסם ב- 20 ביוני 2016 בעיתון  The Times הקורא לבריטניה להישאר באיחוד האירופי. בין החותמים על המכתב: מנכ”ל חברת Microsoft בבריטניה, מנכ”ל חברת HPE בבריטניה, מנכ”ל חברת SAP בבריטניה ומנכ”ל חברת IBM בבריטניה, מנכ”ל BT ומנכ”ל Virgin Media.

■ נתונים שפירסמה חברת  Google  ב- 15 ביוני 2016 – שבוע לפני משאל העם – הצביעו על כך שמבריטניה ביצעו [במהלך הימים 8-13 ביוני 2016] יותר חיפושים הקשורים לפרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי מאשר חיפושים הקשורים להישארות. רק בתשעה מתוך 256 המחוזות של בריטניה בוצעו יותר חיפושים לגבי ‘Stay/Remain in the EU’  מאשר ‘Leave the EU’. יחד עם זאת גוגל הדגישה כי נושא החיפוש אינו מעיד בהכרח על דפוס ההצבעה של כל-אחד מהמחפשים ביום משאל העם עצמו.

■  ב- 16 במאי 2016, כשישה שבועות לפני שנערך משאל העם, מצא סקר [שהוזמן ע”י חברת עורכי דין בינלאומית Pinsent Masons ונערך בקרב מקבלי החלטות בכירים ב- 150 ארגונים בבריטניה, גרמניה וצרפת] כי רק 35% מחברות ה- IT הטלקום האירופאיות פיתחו תוכנית ברורה להתמודדות עם ה- Brexit  במידה ויקרה. עוד עלה מהסקר כי נכון למועד קיומו, 57% מהארגונים הנדגמים לא ניהלו דיון כלשהו בדרג ההנהלה הבכיר ביותר לגבי השפעות אפשריות של ברקזיט. מקרב אלה שכן ניהלו דיונים כאלו, רק 11% דנו או תיכננו רילוקיישן של הפעילות מבריטניה למקום אחר.

■  סקר שערכה חברת האבטחה AlienVault בקרב מקצועני אבטחת מידע [במהלך כנס 2016 InfoSecurity Europe בלונדון] וממצאיו פורסמו ב- 20 ביוני 2016 העלה כי שליש מהנשאלים הביעו חשש ש- Brexit יהפוך את בריטניה לפגיעה יותר להתקפות סייבר, בין היתר בכך שתיפגע השיתופיות של מודיעין איומי טרור בין האיחוד האירופי לבין הממלכה המאוחדת. 78% מהנשאלים אמרו כי אינם מאמינים שהעבודה שלהם תהיה קלה יותר במידה ובריטניה תעזוב את האיחוד. יותר מחמישית מהנשאלים אמרו כי הם תומכים בחקיקה של האיחוד האירופי לגבי הגנה על נתונים וסבורים שחקיקה זו מועילה להם ולעבודתם. 52% מהנשאלים אמרו כי ארגונים בריטים יצטרכו בכל זאת לציית לחקיקה האירופית בבואם לעשות עסקים באירופה גם אם התוצאות יהיו בעד עזיבת האיחוד.