BEREC: מיזוגים הגורמים לירידה במספר מפעילי הסלולר במדינות מ- 4 ל- 3 גורמים בטווח הקצר/הבינוני לעליות מחירים

סקר של Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC, הגוף המאגד את רגולטורי התקשורת באירופה, מצביע על כך שמיזוגים הגורמים לירידה במספר מפעילי הסלולר במדינות מ- 4 ל- 3 חברות [4-to-3 mobile mergers] עלוליל לגרום בטווח הקצר והבינוני לעליות מחירים במיוחד ללקוחות חדשים.

עורכי הדו”ח בחנו מיזוגים בין חברות תקשורת בשלוש מדינות: אוסטריה [Drei/Orange Austria], אירלנד [3/O2 Ireland] וגרמניה [O2/E-Plus]. זאת במטרה לסייע לרגולטורים באירופה להבין טוב יותר את ההשלכות האפשריות של מיזוגים בתחום המובייל ואת התנאים הנכפים על החברות המתמזגות.

בהודעה שפורסמה לרגל פרסום הדו”ח נאמר בין היתר כי “במהלך העשור האחרון היו מספר מקרים של מיזוגים ורכישות [Mergers and Acquisitions, M&As] במגזר הטלקום באירופה. מיזוגים כאלה יכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על מבנה השוק ודינמיקות התחרות, במיוחד בשוקי המובייל בהם מספר המפעילים בעלי רשתות משלהם [Mobile Network Operators, MNOs] הוא בדרך כלל נמוך למדי (שלושה עד חמישה, במרבית המקרים) וסף הכניסה הוא גבוה.

“מיזוגים ורכישות יכולים להיות בעלי תוצאות חיוביות או שליליות לתחרות ולצרכנים. התוצאה של מיזוג  יכולה להיות ישות חזקה יותר, תחרותית יותר, חדשנית או יעילה.

“… עם זאת, מיזוג  יכול גם להוביל לגידול בכוח השוק של חברה אחת או יותר, מה שמצידו יכול להוביל לעליית מחירים כמו גם לירידה באיכות ובחדשנות”.

מנכ”ל Orange Belgium טוען שאין צורך במפעיל רביעי במדינה

Alexander De Croo השר הבלגי לענייני סדר יום דיגיטלי שואף למפעיל סלולרי רביעי שיתמודד בשוק הסלולר הבלגי.

באביב שנה הבאה יהיה במדינה מכרז רישיונות לתדרי דור רביעי [4G]  ולדור חמישי [5G] והשר מבקש לנצל את ההזדמנות כדי לעודד כניסתו של שחקן רביעי לשוק. לשחקן זה יישמרו מקצת מהתדרים המוצעים והוא צפוי להתחיל פעילותו בבניית רשת דור חמישי חדשה (מה שעשוי למשוך את יתר החברה להשקיע בתחום זה). הרישיונות החדשים יהיו לעשרים שנה.

כיום פעילות בשוק שלוש חברות סלולר: חברת Orange Belgium, חברת Proximus וחברת Telenet.

בהודעה שפירסם השר הוא אמר בין היתר כי במדינות בהן יש ארבעה מפעילי סלולר יש תעריפים נמוכים יותר, שימוש רב יותר בנתונים ויותר השקעות. הוא ציין כי בלגיה הגיעה לדירוג נמוך במונחי השימוש ב- mobile data. לעומת זאת, התעריפים גבוהים הרבה יותר מאשר במדינות אחרות. “באמצעות יצירת מקום למפעיל חדש, רביעי, אנו נבטיח השקעות נוספות, תחרות חזקה יותר לגבי תעריפים ומחירים נמוכים יותר לצרכן”.

Michael Trabbia מנכ”ל חברת Orange Belgium אמר בראיון לעיתון  De Tijd אמר כי הוא בעד הגברת התחרותיות בשוק הטלקום הבלגי אולם לדעתו אין מקום לכניסתו של שחקן רביעי לשוק זה וכי רשת רביעית היא מיותרת.