תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד החברה בשל פרשת המידע שהועבר לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג’ אנליטיקה; היקף התביעה הייצוגית: 80 מיליון ש”ח

■ ב- 22.3.2018 בשעה 10:21 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הבא: בקליפורניה הגישה אתמול משתמשת פייסבוק Lauren Price תושבת מרילנד תביעה ייצוגית נגד Facebook ונגד חב’ הייעוץ הפוליטי Cambridge Analytica  בגלל הפרשה האחרונה; עד כה, נכון לרגע זה, טרם הוגשה תביעה ייצוגית כלשהי בנושא זה בישראל.

■  ב- 25.3.2018 בשעה 10:21 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הבא: “הוגשה היום (25.3) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Facebook Inc. וחברת Facebook Ireland; טרם פורסם כתב הטענות במלואו”.

■ ב- 25.3.2018 בשעה 22:06 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הבא: “תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד החברה בשל פרשת המידע שהועבר לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג’ אנליטיקה; היקף התביעה הייצוגית: 80 מיליון ₪.”

* התובעים בתביעה זו הם שני משתמשי פייסבוק בישראל, מנחם יגודה ורעות הנייה וייג. בא כוחם הוא עו”ד יוחי גבע. סכום התביעה האישית של התובעים הוא אלף ₪, “בשלב זה”, ואילו סכום התביעה הכולל לכלל חברי הקבוצה מוערך “באופן שמרני” ב- 80 מיליון ₪.

* בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “פייסבוק אוחזת במידע רב ומשמעותי אודות לקוחותיה, לרבות מידע רגיש … מידע זה מקורו בחומרים אותם מעלה המשתמש לחשבון הפייסבוק, אך לא רק”.

“… פייסבוק אף מתפרנסת ממידע זה באמצעות פרסומות המכוונות ללקוחות ספציפיים על בסיס המידע המצוי בידי פייסבוק. מידע זה מקנה לפייסבוק יתרון כלפי אמצעי פרסום אחרים.

“פייסבוק אוחזת כאמור במידע רב ומשמעותי אודות לקוחותיה. על רקע דברים אלה קיימת חשיבות רבה לשמירת המידע המצוי בידיה בסודיות כלפי צדדים שלישיים העשויים לעשות בו שימוש  לרעה. אלא שפייסבוק, כך מסתבר, מעבירה מידע זה לגורמים שלישיים, למטרות שונות ומשונות, ובכך היא מפרה את הוראות חוק הגנת הפרטיות”.

בהמשך כתב התביעה מוזכרת הודעת הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (לשעבר, רמו”ט) על כך שהיא פותחת בחקירה לגבי אפשרות שגם ישראלים נפגעו לכאורה ממעשיה של פייסבוק בהקשר זה.

כן מצטט כתב התביעה על הרשומה (פוסט) בהקשר זה של מארק צוקרברג מנכ”ל ומייסד פייסבוק.

“פרשת קיימברידג’ אנליטיקה הינה רק קצה הקרחון, כפי שפייסבוק עצמה הודתה. פייסבוק עצמה אינה מתכחשת לכך”, נאמר בכתב התביעה.