שר התקשורת: בזק אינה מפלה בין אזרחים ערביים ויהודיים במדינה; יש אירועים של חבלות וגניבות בתשתית החברה

שר התקשורת איוב קרא אומר כי בזק החברה הישראלית לתקשורת אינה מפלה בין אזרחים ערביים ויהודיים ומעניקה את אותו השירות לכל אזרחי המדינה ולדבריו יש אירועים של חבלות וגניבות בתשתיות החברה. השר אמר את הדברים בישיבת הכנסת (במסגרת שאילתות לשר התקשורת) שנערכה  ב- 31 בינואר 2018.

חבר הכנסת עבד אל חכים חאג’ יחיא הציג לשר התקשורת את השאילתה הבאה: “בכפר דהמש נותקו קווי הטלפון והאינטרנט ב-18 בינואר 2018. תושבים הודיעו לחברת בזק על מנת לטפל בתקלה, אך החברה מתעלמת מהם. התלמידים נמצאים בפתחה של תקופת מבחנים בבחינות בגרות וזקוקים לשירותי האינטרנט.

רצוני לשאול: 1. האם זו מדיניות בזק כל עוד מדובר בערבים? 2. אם כן – מה ייעשה לפתרון הבעיה בכפר דהמש?” [הערה: הכפר דהמש נמצא ממערב ללוד].

שר התקשורת איוב קרא השיב מעל הדוכן בכנסת על השאילתה: “אני מאוד מכבד את חבר הכנסת והחבר עבד אל חכים חאג’ יחיא, ששאל אותי עוד לפני את השאילתה הזאת, החשובה כשלעצמה. אני רוצה, קודם כול, מבחינה פורמלית להשיב לך. אחר כך אומר לך מה עשיתי מהרגע ששוחחת איתי בעניין הזה.

“מהבדיקה שביצע המשרד עולה כי אכן קיימת תקלה בקווי התקשורת בדהמש, וזו נגרמה מחבלה בתשתיות, וזו לא הפעם הראשונה. לחברת בזק, בדומה לכל בעל רישיון אחר, יש מחוייבות לתחזוקה ותיקון של תקלות בהתאם להוראות רישיונה. למיטב ידיעתנו, החברה פועלת בהתאם לרישיונה.

“המשרד אינו מכיר מדיניות מיוחדת של חברת בזק בעניין זה – לגבי כל אזרחי ישראל, ערבים כיהודים.

“מנתונים שהועברו אלינו על ידי חברת בזק, עולה כי בחודשים האחרונים נותקו קווי התקשורת חמש פעמים, וזאת כתוצאה מפעילות עבריינית של חבלות וגניבת כבלי נחושת. חשוב לציין, כי השחתה או גרימת נזק במתקן  בזק מהווה עבירה פלילית ודינו של מי שעושה זאת – מאסר עד שלוש שנים.

“יש לציין לטובה את חברת בזק, שהגיעה למקום בכל אותן הפעמים ותיקנה את התשתיות על מנת להחזיר השירות לתושבי המקום. המשרד פנה לחברת בזק, לפעול שוב לתיקון התשתיות – אחרי שדיברת איתי, אדוני – על מנת להשמיש הקווים, ואנו מצפים שהתקלה תתוקן בהקדם גם הפעם.

“התקיימה אתמול, 30 בינואר 2018, שיחה של יועץ השר ומנהל תחום פיקוח טכנולוגי במשרד עם ראש ועד המקום מר איסמעיל ערפאת. האחרון הבטיח לפעול במסגרת הקהילה בפעילות הסברתית על מנת למנוע תופעות כאלה של חבלות וגניבת כבלים בעתיד. אנו מצפים כי החבלות בתשתיות תיפסקנה, וככל שתימשכנה, נבקש את התערבותה של משטרת ישראל.

“אני מאוד רציתי להפתיע אותך, ולבוא בבשורה היום. לצערי, משטרת ישראל, שנמצאת חזק בתמונה עקב חמש פעמים של גניבת כבלים ונחושת – היא חייבת תיאומים כדי להיכנס ולתקן; זה לא תיקון רגיל, שבאים כאילו ואפשר לתקן. ואז היה צריך להביא – שיצא צוות מקצועי ויתקן. לצערי, לא היה תיאום כדי לעשות את זה; פשוט כמה גורמים היו צריכים להיות שם יחד, כולל המנהיג של המקום. לכן זה נדחה ל- 5 בחודש [פברואר]. הם יבקרו שם וינסו להתגבר על התקלה.

“אני מאוד מבקש ממך, חבר הכנסת חאג’ יחיא, בגלל שפנית, מאוד חשוב לי שתחזור אליהם. אנחנו נתקן את זה ב- 5 בחודש, אבל חשוב שהגניבות הללו לא יהיו מטרד לאנשים אחרים חפים מפשע. המשטרה עוקבת אחרי החשודים – הם היו במעצר, ויש לה את השיטות לעקוב אחריהם, אבל  גם צריך פעילות הסברתית נכונה כדי שהתקלות האלה לא יישנו. זה מאוד חשוב”.

לאחר תשובת השר הציג חבר הכנסת עבד אל חכים חאג’ יחיא שאלה נוספת לשר התקשורת: “יש לי שאלה נוספת ובנושא שגם קרוב לאותו נושא, גם בזק. יש הרבה מקרים ביישובים הערביים שעמודי הטלפון של בזק נמצאים בתוך המגרשים הפרטיים של האנשים, והם מהווים מטרד לאותם בתים או לאותם מגרשים. כשהם פונים לבזק, להוציא אותם, הם מחויבים בתשלום. השאלה, אחרי הסגת גבול – במקום שבזק תשלם על השכירות לאותה תקופה, שהם השתמשו בשטח הפרטי, היא מחייבת אותם בעלות העתקת העמודים והקווים? אני רוצה לשמוע את עמדת כבוד השר ולראות איך לפעול בהמשך”.

תשובת שר התקשורת איוב קרא: “זאת סוגיה שלא שמעתי מאז שנכנסתי לתפקידי. אני מבטיח לך שאבדוק את זה עם הגורמים המקצועיים בהיבט החיובי ביותר. אני חושב שזה דבר שצריך להיעשות. אני לא יודע מה היה לפני 50, 60, 70 שנה. בטח החוקים והדברים היו שונים לגמרי, והטכנולוגיות, כמובן. לכן אבדוק איך אפשר להתגבר על זה – אני חושב שזה מתבקש. אני עוד אחזור אליך בעניין הזה”.

הערות עורך Read IT Now:

* הדברים שהובאו כאן מבוססים על הפרוטוקול הרשמי המתפרסם באתר הכנסת.

* שלוש פניות במייל אל דוברות בזק החברה הישראלית לתקשורת כדי לקבל מידע על היקף הנזקים לתשתיותיה – לא נענו, משום מה.

* ב- 5 ביולי 2017 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה תחת הכותרת “בזק בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת: ביישובים הערביים במדינת ישראל יש תקלות ייחודיות מעבר לתקלות הרגילות בקרב לקוחות החברה; יש מקרים של חבלות בתשתיות של בזק“:

■ בחודש שעבר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי נשיאות הכנסת אישרה [12.6] הצעה של ח”כ אחמד טיבי לדיון מהיר בוועדת הכלכלה בנושא: “אי מתן שירות הולם מטעם חברת בזק לתושבי טייבה ויישובים ערביים: לכל חמישים אלף תושבי טייבה ישנו טכנאי בזק אחד”.

■ בידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 2.7.2017 דיווחתי כי בדברי ההסבר בפנייתו המקורית אל יו”ר הכנסת בנושא כתב ח”כ טיבי שאלפי בתים בעיר טייבה מחוברים לשירותי חברת בזק, ועשרות אלפי בתים בכלל החברה הערבית, שמצטרכים מדי פעם לשירותי טכנאי בזק (שירות בתשלום).

על-פי ההסכם בין חברת בזק לשאר החברות שמספקות ספק ותשתית אינטרנט (לרבות טלוויזיה וטלפון דרך האינטרנט, כמו, למשל, חבילת טריפל של סלקום), מוקצה לכל 50,000 תושבי טייבה טכנאי בזק אחד, שמגיע לעיר רק פעם אחת כל 3 שבועות, בין השעות 09:00-11:00.

כלומר, מי שרוצה להתחבר לשירות חיוני זה (והחיבור איננו בחינם), יצטרך לחכות כמעט חודש. אם התאריך שמוקצה על ידי החברה איננו מתאים ללקוח, מכל מיני סיבות, הוא יצטרך לחכות חודשים. הדבר קורה במקרים רבים במיוחד כי אין אפשרות שהטכנאי יגיע לפני השעה 09:00, למשל בשעה 07:00-09:00 או אחרי השעה 17:00,  מה שגורם להפסד יום עבודה ללקוח שרוצה לקבל את השירות.

מצב זה קיים כיום כמעט בכל היישובים הערבים, בשונה מיישובים יהודיים, שם יכולים לקבל שירות תוך ימים ספורים, תוך 24 שעות לפעמים, ובשעות גמישות.

חברת בזק צריכה להעניק שירות הולם ושווה לכלל האוכלוסיות במדינה. כולם משלמים לחברה אותם סכומים עבור שירותיה. היא, לעומת זאת, מפלה בין היחס שלה כלפי החברה הערבית לבין החברה היהודית. הדבר, אומר ח”כ טיבי, מחייב דיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה.

■ בתוך כך, הגיש חבר הכנסת ג’מעה אזברגה ב- 5 ביוני 2017 שאילתה לשר התקשורת בנושא אי-חיבור שכונה 11 ביישוב לקיה לתשתית טלפוניה ואינטרנט. בשאילתה נאמר: “על-אף שהחוק מחייב את החברות השונות לפרישת תשתית ארצית שתגיע לכל משק בית בישראל, שכונה 11 בלקיה אינה מחוברת. רצוני לשאול: האם נכון הדבר? אם כן – מה ייעשה לפיתרון הבעיה? האם ישנם לוחות זמנים לפתרונה? אם כן – מהם? למה נמנע המשרד לספק פתרון חלופי בדמות טכנולוגיה אלחוטית? המועד האחרון למתן תשובה לשאילתה היה 26/06/2017.

■ ביום רביעי, 5 ביולי 2017 בשעה 10:27, במהלך הדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה: “בזק בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת: ביישובים הערביים במדינת ישראל יש תקלות ייחודיות מעבר לתקלות הרגילות בקרב לקוחות החברה; יש מקרים של חבלות בתשתיות של בזק: בעת בנייה בלתי-חוקית אנשים מזיזים את מיקום עמודי בזק ללא אישור וכן מותקנות מצלמות פרטיות לא-חוקיות על עמודים של בזק; היו שריפות של ארונות שירות של בזק”.

■ ח”כ טיבי, שיזם את הדיון (שהשתתפו בו שבעה חברי כנסת ערבים), טען כי חברת בזק מעמידה לטובת 45 אלף תושבי טייבה טכנאי אחד בלבד, שמגיע לעיר אחת לשלושה שבועות בין השעות 09:00 ל- 11:00, והתושבים נאלצים להמתין 3 שבועות למתן שירות. זאת להבדיל מיישובים יהודים, שם ניתן השירות תוך 24 שעות. הוא הציג נתונים לפיהם זמן הטיפול הממוצע בתקלות בטייבה עומד על 26.3 ימים, בטירה – 24.5 ימים, בכפר קאסם – 15 ימים, בקלנסואה – 12 ימים ובמשהד וכסייפה – 11 ימים. זאת בעוד בפתח תקווה הנתון עומד על 4.7 ימים, בתל אביב – על 4.5 ימים ובבית אל – על יומיים בלבד. “אפשר רק להתקנא, ולהתקומם ולכעוס”, אמר ח”כ טיבי.

■ שרון פליישר בן-יהודה סמנכ”לית הרגולציה של בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ אמרה כי החברה רואה את המגזר הערבי כחלק מאוד חשוב מלקוחות החברה ומעניקה לו שירות באותה רמה. לדבריה, “השוויוניות היא נר לרגלי החברה”. באשר לנתונים הדגישה כי ערכה בדיקה יסודית בחברה. לדבריה, “בטייבה יש 7 טכנאים ייעודיים ומספר הטכנאים לנפש בטייבה גבוה ממספר הטכנאים לנפש ברעננה. 59% מהתקלות בטייבה מטופלות באותו היום. הסיבה שטיפול בתקלה מתעכב היא לא כי חסר טכנאים, אלא כי אנשים מזיזים על דעת עצמם את עמודי בזק או פוגעים בתשתיות החברה”. היא הוסיפה כי זמן הטיפול בתקלות באום אל פאחם עומד על 3 ימים, ובכל שאר האזורים הערבים על פחות מיומיים. לעומת זאת, בטייבה ובטירה, שם יש בעיות של חבלה בתשתיות, זמן הטיפול עומד על כ-6.9 ימים. היא אמרה עוד כי קשה להתמודד עם התחושות של חברי הכנסת, אך הבדיקה העובדתית מראה שיישובי המגזר מקבלים שירות זהה לישובים אחרים.

■ רוני חורי ראש תחום הפיקוח הטכנולוגי במשרד התקשורת אמר כי המשרד בדק אם בזק מפלה לקוחות שלה מול לקוחות של חברות מתחרות ולא זוהתה אפליה במתן שירות ללקוחות של חברות אחרות או במתן שירות שלה ליישובים ערבים.

■ יו”ר הוועדה איתן כבל כבל סיכם ואמר כי הנושא חשוב ויש לתת לו מענה. הוא הוסיף כי הוועדה ממליצה למשרד התקשורת להדק את הפיקוח על חברת בזק ולהבטיח שירות יעיל וטוב לכל לקוחותיה, וכן מבקשת מבזק להעביר אליה תוך חודשיים נתונים מעודכנים על מספר הטכנאים וזמני הטיפול בתקלות השונות. כמו כן אמר כי הוועדה תובעת ממשרד התקשורת לוודא כי בזק מחויבת בשירות אוניברסלי ותשלים את התקנת התשתיות בכל היישובים בארץ.