שוק הטלקום באירופה ממשיך בתהליך הקונסולידציה: נמשכים המיזוגים במטרה לחסוך בהוצאות העולות לצד ירידה בהכנסות

חברות הטלקום האירופאיות מצויות בתהליך של מיזוגים מתוך כוונה לחסוך בהוצאות העולות (השקעות הנחוצות להתמודד עם הגידול בשימוש בנתונים) לצד ירידה בהכנסות. המגמה היא למיזוגים בתוך השוק עצמו מתוך החשש שאם לא יתממשו מיזוגים כאלו אזי חברות רבות בבריטניה, צרפת, ספרד ומדינות נוספות ניצבות בפני סכנה שייבלעו בידי חברות תקשורת גדולות יותר מחוץ לגבולות היבשת.

גורם חשוב המשפיע על מצבה של תעשיית הטלקום האירופאית הוא תחרות חריפה מצד שחקני low-cost חדשים, שינויים בהרגלי הצרכנים בעידן האינטרנט [כמו נטישת שירותי מובייל דוגמת שיחות קוליות ומסרי טקסט לשירותים מבוססי-נתונים דוגמת WhatsApp של Facebook] ואסדרה (רגולציה) השומרת על תעריפים נמוכים.

לדברי Dealogic, היקף העסקות במגזר הטלקום האירופי מסתכם עד כה בכ- 67 מיליארד דולר, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2000.

לדברי שדולת הטלקום האירופאית European Telecommunications Network Operators’ Association, הכנסות המפעילים האירופאים קטנו בשיעור 11%(-) ל- 248 מיליארד אירו במהלך התקופה 2009 ועד 2015.

לדברי KPMG יש כיום באירופה יותר מ- 150 מפעילים ואירופה היא אחד משוקי הטלקום המפוצלים ביותר בעולם. במקצת משוקי הטלקום באירופה יש ארבעה מתחרים או יותר בכל מדינה שעה שבארצות הברית יש ארבע חברות טלקום במדינה כולה.

Stéphane Richard מנכ”ל חברת Orange העולמית אמר כי מדובר ב”כמעט בית-משוגעים. אין מודל כלכלי שיכול להצדיק יותר משתיים, או שלוש לכל היותר תשתיות נייחות וניידות במדינות האירופאיות הגדולות יותר”.

Gervais Pellissier מנהל  הפעילויות באורנג’ העולמית אמר כי חברת Telecom Italia האיטלקית, חברת KPN [לשעבר Koninklijke PTT Nederland] ההולנדית או חברת Belgacom הבלגית הן יעדי רכישה אפשרית מבחינת אורנג’ בהקשר של קונסולידציה אירופית עתידית. לדבריו, בחמש השנים הקרובות תהיה קונסולידציה בתוך מדינות או חוצת מדינות באירופה.