רשות התקשוב הממשלתי: מסמך ניהול עלויות פעילויות תקשוב

רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה פירסמה את מסמך ניהול עלויות התקשוב. “להנחות את קהל היעד בדבר ניהול עלויות פעילויות תקשוב, לרבות דיווח בדבר עלויות נכסים בלתי מוחשיים.”.

מחבר המסמך אמיר פז מרשות התקשוב מציין כי “הנחייה זו מהווה מסמך תקן ממשלתי, ועל כן תוכנה מחייב את קהל היעד”. בין היתר נאמר במסמך:

מטרות התהליך הן: מתן כלי משילות למנמ”רים לביצוע בקרה אפקטיבית על פעילויות המחשוב ביחידותיהם.  רישום נכון של נכסים בלתי מוחשיים בספרי הנהלת החשבונות של המשרד הממשלתי. מתן כלי משילות לרשות התקשוב הממשלתי לטובת בקרת ביצוע של פעילויות המשרדים.

עקרונות ניהול עלויות פעילויות התקשוב: על יחידת מחשוב ממשלתית לנהל באופן אפקטיבי את כלל עלויותיה – עלויות השקעה, עלויות תחזוקה  ועלויות של שירותים רוחביים, על ידי שיוך כלל העלויות של היחידה לפעילויות שהוגדרו בתוכניות העבודה או התווספו במהלך השנה. בהתאם למוגדר ב”מדריך התכנון הממשלתי” יחידת התקשוב המשרדית תבצע בקרת ביצוע מול תכנון שלא תפחת מפעמיים בשנת עבודה – בקרת ביצוע חציוני וסיכום ביצוע שנתי מול תוכנית עבודה. על המנמ”ר לבקר את אופן ניצול המשאבים לצורך קבלת החלטות מושכלת. מנמ”ר המשרד ימסור לחשב המשרד את ריכוז עלויות הנכסים הבלתי מוחשיים לטובת נאותות הרישומים בספרי הנהלת החשבונות של המשרד לכל הפחות מדי חציון.  מידי שנה, יעביר המנמ”ר לרשות התקשוב הממשלתי דיווח של סיכום עלות כלל פעילויות המשרד, ברמת פירוט שתוגדר, לצורך מעקב, בקרה ובניית אמות מידה ברמת הממשלה.

מרכיבי עלות: תשומות כוח אדם (עובדי מדינה ונותני שירותים), מיקור-חוץ, רישיונות תוכנה, חומרה וציוד, העברות בין משרדים וכלל העלויות שאינו נכנסות תחת הסוגים שהוזכרו לעיל.