ריכוז ידיעות שבועי (לתקופה שמ- 17 בספטמבר 2017 ועד 1 באוקטובר 2017)

20:38 02.10.2017

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בתקופה הנדונה ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ “מדד התחרותיות העולמי” [Global Competitiveness Index 2017-2018] שמפרסם הפורום הכלכלי העולמי [World Economic Forum, WEF]: ישראל במקום ה- 16 מתוך 135 מדינות בעולם; מדורגת שלישית [אחרי שוויץ וארה”ב] בדירוג עשר הכלכלות החדשניות ביותר בעולם; מדורגת שביעית בדירוג עשר הכלכלות בעלות המוכנות הטכנולוגית הרבה  ביותר בעולם; במקומות הראשונים במדד כולו: שווייץ (1), ארה”ב (2), סינגפור (3), הולנד (4) וגרמניה (5).

■ הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד מובילאיי טכנולוגיות ראיה בשם כל לקוחותיה “בשבע השנים שקדמו למועד הגשת בקשה זו ועד לאישורה אשר רכשו מערכת מתוצרתה מבלו שגולו להם מלוא מגבלותיה”; במס’ מקרים המערכת לא זיהתה נכים בכסאות גלגלים; בשיחה עם נציגת החברה התברר כי המערכת כלל לא תזהה ילדים, נכים על כסאות גלגלים, ילדים על כסאות אופניים המותאמים לגילם ועצמים דומים.

■ הממשלה תתבקש להצביע על אישור הצעת שר האוצר לפטור ממכרז למישרת מנהל שירות עיבודים ממוחשבים (שע”מ) ברשות המיסים בישראל, “זאת, בתנאי שיקויים לגביה הליך מיוחד של וועדה לאיתור מועמדים” שבין חבריה יהיו גם נציגי נציבות שירות  המדינה (נש”מ)  ורשות התקשוב הממשלתי במשרד רוה”מ.

■ הממשלה תצביע ביום א’ (1.10) על אישור מינויו של עמירם אפלבאום למדען הראשי/ראש הרשות הלאומית לחדשנות במשרד  הכלכלה והתעשייה.

■ אלקטרה מוצרי צריכה (1970) בע”מ הודיעה היום (26.9) לבורסה ולרשות לניירות ערך כי החברה הבת, גולן טלקום בע”מ, עתרה לבג”ץ: עתירה למתן צו על תנאי כנגד שר התקשורת, המנכ”ל ומשרד התקשורת להסביר מדוע לא תבוטל החלטת החילוט כליל והשבת סכום חלקי שכבר חולט ולחילופין מדוע שר התקשורת לא יפחית באופן משמעותי ביותר את הסכום בסך של כ-27.9 מיליון ש”ח שהחליט לחלט לגולן. לדברי ההודעה, “ההפרה כאמור תוקנה עוד בטרם החלטת החילוט של משרד התקשורת”.

■ מחלקת האכיפה של הרשות להגנת הפרטיות [לשעבר, רמו”ט (הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע) במשרד המשפטים] קיימה הליך פיקוח לבירור אירוע אבטחת מידע ודליפת מידע אישי רגיש משרתי הרשות לשיקום האסיר [רש”א].

■ חוקרים ממעבדות הסייבר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הצליחו לייצר תקשורת סמויה דו-כיוונית הכוללת הזלגת מידע וקבלת מידע מרוחק וזאת  באמצעות מצלמות אבטחה שנועדו להגן על ארגונים.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר מזהירה מפני אפשרות של גניבת מידע באמצעות מענה קולי; יעדי התקיפה הינם משתמשי וואטסאפ בעלי מענה קולי וסיסמה שלא שונתה מברירת המחדל.

משרד המשפטים/הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר, רמו”ט): אירוע דלף מידע אישי רגיש משרת מחשב במרפאת דנטל משגב (2008); נתגלה שרת מחשב אשר היה חשוף לרשת, ללא אמצעי אבטחה סבירים, ללא מערכות ניטור והגנה למניעת דליפת מידע וללא נהלי אבטחת מידע תקפים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) — ישראל במספרים ערב ראש השנה תשע”ח (נתונים נבחרים מהלוחות השנתיים 2017) : ל- 96.9% ממשקי הבית יש טלפון נייד ול-  80.3%  ממשקי הבית יש מחשב.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: התקבלו דיווחים על תקיפה באמצעות פוגען המשמש לכריית מטבע וירטואלי מסוג Monero; מדובר בפוגען העושה שימוש בסקריפטים כתובים ב- Powershell ו- VBS. הפוגען משתמש במעבד העמדה לשם כריית מטבע וירטואלי, ובשל אינטנסיביות פעולתו גורם למניעת שירות בעמדה ולאיטיות רבה באופן פעולתה. טרם ידוע וקטור התקיפה הראשוני של הפוגען. נפגעו מערכות הפעלה Windows מ-XP  ומעלה, המריצות Powershell, כולל שרתים ייעודיים בארגון. ההתפשטות הרוחבית ברשת הארגונית מבוצעת באגרסיביות תוך ניצול פגיעויות שונות.

■ לבית-המשפט המחוזי בת”א הוגשה היום (19.9) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת פרטנר תקשורת בשם כל לקוח של החברה שנדרש לביקור של טכנאי בביתו והמשיבה לא וידאה כי הטכנאי הגיע לבית הלקוח בפרק זמן סביר.

■ המחקר, “שכיחות שיתוף הרשאות גישה לרשומות רפואיות אלקטרוניות“, שהתפרסם ב-Healthcare Informatics Research, הוא המחקר הראשון שבודק גישה ל- EMR בקרב נותני שירות רפואי. מערכות EMR מאחסנות מידע נרחב ורגיש מאוד על מטופלים, כולל מידע על מצב אישי, דמוגרפי וכלכלי. גם ארגוני בריאות משתמשים במערכות EMR לחיוב, לקביעת תורים ולניהול מכשירים חיוניים תומכי חיים. צוות המחקר כלל חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, מאוניברסיטת דיוק, מהמרכז הרפואי של האוניברסיטה העברית ו”הדסה”, ומהמרכז הבינתחומי בהרצליה.

■ בדו”ח השקיפות החצי שנתי שלה למחצית הראשונה של 2017 דיווחה חב’ Apple על ירידה של 6%(-) במספר הבקשות הממשלתיות לגישה למכשיריה [30,814 בקשות לגבי גישה ל- 233,052  מכשירים] וירידה של 15%(-) בבקשות למידע [3,020 בקשות  לגבי 43,836 חשבונות] אבל על גידול משמעותי, פי שלושה, במספר צווי הביטחון הלאומי החשאיים [לרבות פסיקות מסווגות של ה- Foreign Intelligence Surveillance Court].

■ רשת המרכולים Whole Foods Market  (שנרכשה לאחרונה ע”י Amazon) דיווחה אמש (28.9) כי האקרים הצליחו לגנוב נתונים אישיים של לקוחותיה.

■ וול סטריט ג’ורנל מצטט אנשי ביון גרמנים: האקרים סינים מבצעים התקפות כלפי יצרנים גרמנים (חברות בינוניות וקטנות) במיוחד כדי לפגוע בקניין הרוחני שלהם שלעיתים קרובות אינו מוגן היטב; גל ההתקפות הזה מעורר חשש בברלין ומניע את ממשלת גרמניה להגן על היתרון התחרותי שלה בתחום הייצור.

■ סקר חדש של חב’ האבטחה ESET: אמריקנים רואים כיום ב-  “Criminal Hacking” כסיכון הטכנולוגי הגדול ביותר לבריאותם, לביטחונם ולשגשוגם; “האקינג עברייני” מדורג בעיני האמריקנים לפני סיכונים משמעותיים אחרים ובהם שינויי האקלים, אנרגיה גרעינית, פסולת מסוכנת ומעקבים מצד גופי מימשל.

■ סקר חדש של חב’ המחקר Juniper Research המתפרסם היום (18.9): חב’ IBM היא המובילה מס’ 1 בתחום טכנולוגיית ה- Blockchain  [לדברי 43% מהנשאלים בסקר]; במקום השני – Microsoft [20%]; שלישית – Accenture.

■ וול סטריט ג’ורנל: חב’ Alphabet  (החברה-האם של Google ) ניהלה שיחות להשקעה של כ- 1 מיליארד דולר בחברת Lyft, יריבתה של חברת  Uber Technologies Inc; לא ברור מתי התרחשו השיחות הללו, האם הן יניבו הסכם במועד כלשהו ואיזו יחידה של Alphabet היא זו שתבצע את ההשקעה.

■ וול סטריט ג’ורנל: שלוש עובדות של Google לשעבר הגישו תביעה ייצוגית נגד החברה בטענה כי היא מפלה נשים הן בשכר והן בקידום; לדבריהן, קיבלו מישרות זוטרות יותר לעומת גברים באותה רמת מקצועניות דבר שהוביל למשכורות נמוכות יותר ונמנע מהן קידום או לעבור לצוותי עבודה אחרים שהיו גורמים להעלאות שכר.

■ סקר חדש של IBM Institute for Business Value/International Broadcasting Convention, IBC  של 21,000 צרכנים ב- 42 מדינות [לא כולל ישראל]: צפייה מוגברת בתוכן וידיאו נייד מניעה ביקוש צרכני לחוויות תוכן טובות יותר; 51% מהצרכנים שנסקרו (67% בשווקים הצומחים) צופים בתכני וידיאו ע”ג המכשיר הנייד שלהם מידי יום, תכנים מקוונים של ספקים דוגמת YouTube, Facebook ו-  Snapchat ו- 48% מתחברים לתוכן באמצעות שירותי מנוי רגילים מספקי pay-TV מסורתיים.

■ חב’ המחקר IDC: הפופולריות של מכשירי פרק כף היד (wrist-worn devices), לרבות שעונים חכמים (Smartwatches) וצמידי כושר (wrist bands), תמשיך להניע את שוק המכשור הלביש (wearables); יחול גידול בשיעור של 16.6% מ- 104.4 מיליון יחידות ב- 2016 ל- 121.7 מיליון יחידות; השוק יגיע ל- 229.5 יחידות ב- 2021.

********************************************************************

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בתקופה הנדונה ב- Read IT Now:

לאחר תקיעת השופר: רק יצא יום כיפור ואבי וייס עורך “טלקום ניוז” יוצא (שוב) בידיעה “בלעדית”: הפעם על מכרז חדש של משרד התקשורת בנושא תדרים; אלא שדבר המכרז פורסם בחלון המבזקים כאן באתר ביום חמישי האחרון בשעה 15:00 ובצורה מורחבת יותר כאן באתר למחרת בשישי בשעה 04:25 לפנות בוקר.

משרד התקשורת מפרסם היום (28.9) מכרז מספר 2017/009 למתן שירותי ייעוץ תמחור אגרות הספקטרום האלקטרומגנטי והערכת נכסי הספקטרום האלקטרומגנטי של מדינת ישראל. המועד האחרון להגשת ההצעות הוא 16.11.2017. “מדינות רבות ברחבי העולם מיישמות כיום שינויים במודל התמחור של אגרות התדרים נוכח הדרישה הגדלה לתקשורת אלחוטית. הדרישה הגדלה לשימוש בספקטרום בשילוב עם שיפורים מתמידים בטכנולוגיה, מקימים צורך לעדכן את האגרות הקבועות כיום בתקנות עבור שימוש בתדרים,  גם במדינת ישראל.  ככל שלא יעודכן שיעור האגרות,  הפער בין אגרות התדרים לבין הערך הכלכלי הטמון בשימוש בתדרים יתרחב ובסופו של דבר ייצור נטל כלכלי הולך וגדל על המשק הישראלי בכלל ועל שוק התקשורת בפרט,  ועלול להוביל לאי-מיצוי יעיל של השימוש בספקטרום התדרים”.

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של משרד הבינוי בפטור ממכרז עם יבמ גלובל סרוויסס (ישראל) בהיקף של יותר מ- 13 מיליון ₪ לשנה: שירותי ניהול, תיפעול, אחזקת תשתיות ותמיכה במשתמשים בגישת מיקור-חוץ.

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של המשרד לשיוויון חברתי בפטור ממכרז עם בזק אונליין  בהיקף של יותר מ- 9 מיליון ₪ לשנה: תפעול מרכז פניות הציבור של המשרד.

■ באישור וועדת הפטור המשרדית: התקשרות המשך של משרד האוצר בפטור ממכרז עם אקטיביו (מקבוצת יעל) בהיקף של יותר ממיליון ₪ לשמונה שנים: שימוש בכלי פיתוח JEDOX  עבור מערכת תגמול ותמרוץ.

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של משרד האוצר/שע”מ בפטור ממכרז עם מלם: שירותי ייעוץ למערכת BI.

משרד האוצר/שע”מ מבקש פטור ממכרז להתקשרות עם חב’  VMware לרכישת דמי תחזוקה שנתית ותוספת רישוי למוצרים מתוצרתם וכן רכישת שירותי   TAM (בהתאם להסכם מחירים מרביים שנחתם בין מנהל הרכש הממשלתי לבין החברה); היקף כספי: כ- 2 מיליון דולר לתקופה של 3 שנים.

המשרד לירושלים והתפוצות מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם הספרייה הלאומית כספק יחיד לצורך ביצוע מיזמי דיגיטציה של נכסי מורשת בלתי מוחשית ובניית תשתית טכנולוגית להגברת הנגישות הציבורית לחומרי מורשת באינטרנט [היקף כספי 50 מיליון ₪ לחמש שנים].

שירות בתי-הסוהר (שב”ס) מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם HPE לתחזוקת מגוון מערכות טכנולוגיות בארגון, ל- 14 חודשים בהיקף 1.27 מיליון ₪.

משרד הבריאות מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם GoGis: רישיון לשימוש ב- API של Google Maps  על-מנת לאפשר תצוגה בזמן אמת של זמני ההגעה המתחשבת במרחק בין הנקודה בה נמצא המשתמש לבין המלר”דים (מחלקות לרפואה דחופה) וכן במצב התנועה.

משטרת ישראל מבקש לרכוש בפטור ממכרז בקר וידאו המתממשק למערכת מצלמות הכבישים של נתיבי ישראל (נת”י):  המערכת מספקת למשטרה תמונה בזמן אמת של המצב בכבישים; נת”י ביצעה שדרוג ממצלמות אנלוגיות ל- HD והמשטרה יכולה עתה לצפות רק ב- 20% מהמצלמות (אלה שעדיין אנלוגיות) אשר אף הן יעברו שדרוג בקרוב.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום (26.9) מכרז בינמשרדי לתפקיד מנהל/ת אגף בכיר (מערכות מידע).

משרד הפנים מפרסם היום (26.9), בשם הרשות לניהול המאגר הביומטרי, מכרז פנימי לתפקיד מרכז/ת בכיר/ה ניתוח והפעלת מע’ ביומטריות.

בנק ישראל: מכרז פומבי ממוכן דו-שלבי — לאספקת שירותי ייעוץ ולביצוע עבודות בתחום Microsoft SharePoint.