ריכוז ידיעות שבועי (לתקופה שמ- 1 באוקטובר ועד 13 באוקטובר 2017)

20:52 14.10.2017

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבועיים האחרונים ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בבית-המשפט לתביעות קטנות בעפולה: נדחתה ת”ק נגד משרד הפנים בטענה כי מסרון ששלח לגבי תיעוד ביומטרי הוא בבחינת Spam. משרד הפנים טוען: בתקופה האחרונה הוגש בבתי-המשפט מספר רב של תביעות זהות לחלוטין נגד המדינה בגין משלוח מסרון טקסט אינפורמטיבי מטעם רשות האוכלוסין וההגירה הנוגע לתיעוד הביומטרי החדש [המסרון ששלחה המדינה לתובע נשלח לכ- 2.5 מיליון תושבים מעל גיל 18]. לדברי המשרד התביעות הללו הן חלק מהקמפיין כנגד החוק הביומטרי, כאשר פורמט התביעה פורסם ברשת האינטרנט.

■ התביעה [ת”ק 11062-05-17] של סיני ליבל נגד משרד התקשורת וחברת הוט מובייל [בנושא שעות הפעילות של מוקדי השירות ללקוחות]: ביהמ”ש לתביעות קטנות בת”א מחק את התביעה נגד המדינה ללא צו להוצאות; הוט מובייל תשלם לתובע הוצאות בסך 1,201 ₪; התביעה הייתה על סך של 3 ₪. בקרוב מאוד “מומחה הטלקום [ש]מדבר” יפרסם מה שיכנה  ידיעה בלעדית לגבי פסק הדין והניצחון המדהים הנוסף של “מגן הצרכנים” [ותזכרו היכן קראתם לראשונה על כך…].

בזק החברה הישראלית לתקשורת וחברת ההזנק הישראלית Sckipio Technologies הודיעו (10.10) כי בחנו שירותי Gfast שיספקו יותר מג’יגה בייט בחיבור בפס-רחב על-גבי תשתית הטלפוניה הקיימת בארץ; יקי זנו סמנכ”ל טכנולוגיות ורשת  של בזק אמר כי חברתו רוצה לספק את קצבי הגישה לפס-הרחב בעלויות הנמוכות ביותר; “הפיתרון של Sckipio מאפשר זאת באמצעות unparalleled speeds ללא צורך בהתקנת סיבים אופטיים כל הדרך בתוך דירות המשתמשים”.

■ מינוי חדש במשרד התקשורת (2.10.2017): מוניר קזמל מונה לתפקיד הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד במקומה של טלי פלג.

■ היום (3.10) הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) למחוזי בת”א נגד חברת Booking.com B.V בשם הלקוחות שרכשו ממנה שירותי מקומות לינה [לרבות מלונות, דירות ואתרי נופש] באמצעות האפליקציה שלה וחוייבו במסגרת העיסקה בעמלת מט”ח מבלי שהעניין הוצג להם בטרם העיסקה; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

■ היום (2.10) הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון תקשורת; נטען כי החברה מנעה לכאורה מלקוחותיה משלוח הודעות סירוב לפיהן היא נדרשת להסיר את פרטיהם; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

■ לאחר שתי רעידות האדמה במקסיקו, דואר ישראל דיווח כי “מינהל הדואר של מקסיקו הודיע על חזרה לשיגרה בטיפול במשלוחי הדואר הבין-לאומי היוצא והנכנס” אך ציין כי “ייתכנו עיכובים בהטסה עקב עומסים בדואר הנשלח למקסיקו מהמדינות השונות”.

■ בהודעה רשמית מטעם החברה: בגיל 66 נפטר Paul Otellini מנכ”ל Intel לשעבר; הצטרף לחברה ב- 1974 וקיבל את תפקיד המנכ”ל ב- 2005; פרש מחברת אינטל ב- 2013; בשמונה שנות כהונתו היו לחברה יותר הכנסות מאשר ב- 45 שקדמו לכך.

■ חברת  Kaspersky Lab מגיבה בציוץ בטוויטר על הפרסום ב- NYTimes: “החברה לא הייתה מעורבת ואין לה כל ידע שהוא לגבי המצב שפורסם”; “החברה חוזרת על נכונותה לעבוד עם הרשויות בארה”ב כדי להתמודד עם דאגות כלשהן שעשויות להיות להן לגבי המוצרים והמערכות של קספרסקי”; “החברה לא סייעה אי-פעם ולא תסייע לממשלה כלשהי בעולם למאמצי ריגול הסייבר [Cyberespionage] שלה”.

■ רויטרס: לאחר ישיבת קבינט בהשתתפות אנשי צבא, ממשלת עיראק הודיעה כי בכוונתה להשליט פיקוח ובקרה על חברות הסלולר שבסיסן בכורדיסאן ולהעביר את המטות שלהן לבירה בגדד; מדובר בחלק מאמצעים המכוונים נגד ה- Kurdistan Regional Government, KRG  בצפון עיראק לאחר תוצאות משאל העם שנערך באיזור בו קבע רוב כי יש להכריז עצמאות כורדית.

■ הדו”ח הדו-שנתי Digital Economy Outlook 2017 של ארגון Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD: מדיניות ממשלתית אינה עומדת בקצב של חדשנות וטרנספורמציה דיגיטליות של כלכלות אותן מובילות חברות הטכנולוגיה הגדולות; עורכי הדו”ח קוראים ל- 35 המדינות החברות בארגון (כולל ישראל) להגביר מאמציהן, להשקיע יותר בחינוך ובהכשרה ולעודד שימוש רב יותר בטכ’ מתקדמות (דוגמת ביג דאטה ומחשוב ענן) יותר מכל בידי עסקים קטנים.

■ בעקבות שריפות הענק בקליפורניה הודיעה חברת Comcast כי תעמיד את ה- Xfinity WiFi hotspots שלה לרשות התושבים וכוחות ההצלה [במיוחד באיזורים Napa/Sonoma Counties], עד ה- 13.10.

■ דו”ח של קהיליית הסטרט-אפים המקוונת במזה”ת MAGNiTT (הממוקמת בדובאי): מס’ עסקות ההון סיכון שגוייסו בידי חברות הזנק במזה”ת וצפון אפריקה ב- 2017 כבר עולה על מספרן ב- 2016 כולה [169 לעומת 164, בהתאמה]; 62 מהעסקות היו ברבע השלישי של השנה וגוייסו בהן 76 מיליון דולר.

■ דו”ח חדש של ארגון GSM Association, GSMA: חברות סלולר במזה”ת יהיו בין המאמצות המקימות [Early Adopters] של שירותי דור חמישי [5G]; ב- 25 השווקים במזה”ת ובצ. אפריקה [כולל ישראל והפלסטינים] יהיו יותר מ- 50 מיליון חיבורי דור חמישי ב- 2025 כשרשתות דור חמישי יכסו כ- 30% מאוכלוסיית האיזור.

■ דו”ח חדש של ארגון GSM Association, GSMA: ישראל – אימוץ הסמרטפונים: 78% ברבע השני של 2017 ו- 81% בשנת 2020; שיעור האינטרנט הנייד יגדל מ- 65% ל- 69% בתקופה זו; שיעור הדור הרביעי בתקופה זו יגדל מ- 14% ל- 47%.

■ דו”ח חדש של ארגון GSM Association, GSMA לגבי מדד Mobile Connectivity Index [לשנת 2016]: ישראל – דירוג של 75.8 והגדרה של Leader; שלוש המובילות הן אוסטרליה (87.3), נורבגיה (85.5) וניו זילנד (85.2); ארבע המדינות האחרונות ברשימה הן מאפריקה עם דירוגים של 20 ומטה.

■ וול סטריט ג’ורנל: ההאקינג למערכת של חברת דירוג האשראי Equifax עליה דווח לאחרונה כלל גם גניבת רשומות רישיונות הנהיגה של  10.9 מיליון נהגים אמריקנים.

■ חברת המחקר IDC: ברבע השלישי של 2017 – ירידה של 0.5%(-) במכירות המחשבים האישיים המסורתיים [נייחים, ניידים ותחנות עבודה] ל- 67.2 מיליון יחידות; את השוק מובילה HP, שנייה – Lenovo, ושלישית – Dell.

גרטנר: ברבע השלישי של 2017 – ירידה של 3.6%(-) במכירות המחשבים האישיים ל- 67 מיליון יחידות; רבעון 12 ברציפות של ירידה במכירות המחשבים האישיים בעולם.

■ חברת המחקר IDC: ההכנסות העולמיות ממכירות מוצרי תשתיות ה- IT בענן [שרתים, אחסון ומתגי Ethernet] גדלו ברבע השני של 2017 ב- 25.8%, ל- 12.3 מיליארד דולר, בעיקר בשל התרחבות הענן הציבורי; הכנסות תשתיות ענן ציבורי גדלו ב- 34.1% והן מהוות עתה 33.5% מהכנסות תשתיות ה- IT העולמיות; הכנסות ענן פרטי גדלו ב- 9.9%.

■ דו”ח חדש של Ericsson ConsumerLab: מחצית מהצפיות בטלביזיה ובוידיאו ייעשו ב- 2020 באמצעות המובייל (טבלטים, סמרטפונים ולפטופים); זה גידול של 85% מאז 2010.

■ נתונים חדשים של Digital TV Research: מס’ מנויי ה- Subscription Video on Demand, SVoD  בעולם יגדל מ- 263 מיליון בסוף 2016 ל- 546 מיליון ב- 2022; השנה – מס’ המנויים באסיה/פאסיפיק יהיה גדול יותר ממספרם בצפון אמריקה.

■ ניגריה השקיעה 60 מיליארד דולר בטכ’ מידע וטלקום ב- 15 השנים האחרונות (מאז 2001); שר התקשורת: הממשלה מודעת לתפקיד של ה- ICT בהתפתחות הלאומית.

■ וול סטריט ג’ורנל: פקידים מערביים מ- North Atlantic Treaty Organization , NATO טוענים שמוסקבה מחפשת מידע על פרטי מבצעים ועוצמת כוחות הברית הצפון אטלנטית ולפיכך מנסים לפרוץ לסמרטפונים האישיים של חיילי הכוחות; מטרה נוספת: להפחיד את החיילים.

■ חברת Yahoo [כיום, חלק מ- Oath שבבעלות Verizon Communications Inc] בהודעה חדשה: בפריצת ההאקרים ב- 2013 נפגעו כל 3 מיליארד חשבונות החברה ולא רק 1 מיליארד חשבונות כפי שסברו עד כה.

■ חברת המחקר גרטנר בכנס השתי Gartner Symposium/ITxpo 2017: הוצאות טכ’ המידע יגיעו ב- 2018 ל- 3.7 טריליון דולר, גידול של 4.3% לעומת ההוצאות ב- 2017 שצפויות להסתכם ב- 3.5 טריליון דולר.

■ ה-CTO של ה-NCSC הבריטי איאן לוי אמר בכנס אבטחת מידע כי מדינתו תתמודד בשנים הקרובות בפעם הראשונה עם מתקפת סייבר “מקטגוריה 1”; לדבריו, מאז שהוקם הגוף הבריטי החדש, הם התמודדו עם 500 אירועי סייבר; קרא לבכירים מתחום ה-IT להפסיק ולהאשים את האזרחים, ולאמץ הגבלות מסוימות על מערכות טכנולוגיות לטובת שיפור ההגנה בתחום; “כבר 25 שנה בכירים בתחום טוענים כי האנשים הם החוליה החלשה. זה לא הגיוני”.

■ דיווח: שלוש נשים, עובדות Oracle לשעבר, הגישו תביעה נגד החברה בטענה כי היא משלמת לנשים פחות מלגברים – באותן מישרות; התביעה הוגשה בסוף אוגוסט אולם פורסם עליה רק עתה; מבקשות שהתביעה תוכר כתביעה ייצוגית; בינואר השנה הגיש משרד העבודה האמריקני תביעה נגד אורקל בדבר אפלייה בתשלומי השכר בחברה בין גברים ונשים.

■ וול סטריט ג’ורנל: חברת Google מנהלת חקירה פנימית נרחבת לגבי השפעה רוסית; מבקשת לקבוע האם ישויות הקשורות לרוסיה השתמשו במודעות או בשירותים שלה כדי לנסות להשפיע באמצעות מניפולציה על  הבוחרים האמריקנים לפני החבירות האחרונות לנשיאות ארה”ב.

■ דו”ח חודשי של Semiconductor Industry Association, SIA: המכירות העולמיות של מוליכים-למחצה בחודש אוגוסט הגיעו – לראשונה – ל- 35 מיליארד דולר בעולם; מדובר בגידול של 23.9% בהשוואה לאוגוסט 2016 [או 28.2 מיליארד דולר] וגידול של 4% לעומת יולי 2017 [או 33.6 מיליארד דולר]; 13 חודשים ברציפות שבכ”א מהם נרשם גידול בהשוואה למקבילו בשנה הקודמת.

■ וול סטריט ג’ורנל: זרימת המזומנים לשווקים הצומחים תגיע ב- 2017 ליותר מ- 1 טריליון דולר, הסכום הגבוה ביותר זה שלוש שנים; הצמיחה של השווקים אלה נמשכת בהשוואה להאטה בעולם המפותח.

■ דו”ח “כלכלת המידע 2017” החדש של ה- United Nations Conference on Trade and Development, UNCTAD: הגידול המהיר במערכות e-payment  (דוגמת PayPal ו- Alipay) יגרום לכך שבשנת 2019 השימוש ב- Mobile payments יהיה גדול יותר מהשימוש בכרטיסי אשראי.

■ חברת BlackBerry הודיעה כי בכוונה לעבור מ- Nasdaq Global Select Market, Nasdaq  ל- New York Stock Exchange, NYSE ולהתחיל להיסחר ב- NYSE כבר ב- 16.10. החברה תישאר עם אותו סימול: TSX.

■ בית-המשפט העליון בספרד הורה על הסגרתו של האקר רוסי לארה”ב לפי בקשתה: חשוד באחד מקמפייני ה- Spam והסחיטה המקוונת [online extortion] הגדולים בעולם.

■ העיר Stonecrest  במדינת ג’ורג’יה ארה”ב מוכנה לשנות את שמה ל- Amazon כדי שחברת הענק תבחר בה להקים מטה גדול שלה; העיר נוסדה רשמית רק השנה והיא ממוקמת סמוך לנמל התעופה Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport.

■ ארגון Privacy International הבינלאומי (שבסיסו בבריטניה והפועל גם בישראל) פתח במסע מימון המונים למימון ההוצאות המשפטיות בתביעה נגד ממשלת בריטניה בשל השימוש שהיא עושה בהאקינג כטכניקת מעקב המונית של סוכנויות ביטחון מקומיות למטרה איסוף מודיעין.

■ מומחי חברת האבטחה הרוסית Kaspersky Lab בכנס Virus Bulletin conference בארה”ב: האקרים בחסות ובמימון מדינות לא רק פוגעים באחרים אלא נלחמים גם אלה באלה.

■ חברת האבטחה Positive Technologies הודיעה אתמול (רביעי) כי גילתה שמונה נקודות תורפה [vulnerabilities] במוצרים של חברת SAP שעלולות לגרום לא רק לזליגת מידע של חברות ברחבי העולם אלא אף להשבתה מוחלטת של שרתים.

■ ה- National Transport Commission, NTC האוסטרלי ממליץ על שינוי החוק במדינה כך ששתיית משקאות חריפים ו/או שימוש בסמים לפני נסיעה לא ימנעו מהם שימוש בכלי רכב אוטונומיים [autonomous cars]. ההסבר: השימוש בכלי הרכב הללו מצד אותם נהגים הוא בדיוק כאילו היו עושים במצבם לנסיעה במונית (בה הם בסטטוס שאינם נוהגים אלא הנוסעים).