פטור ממכרז: השירות המטאורולוגי ‘מגייס’ את ישראייר לטובת תחזיות מזג האוויר

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/השירות המטאורולוגי הישראלי (שמ”ט)

תקנה: 3 (29)

שם הספק: ישראייר תעופה ותיירות בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות לקבלת דיווחי מטאורולוגיה ממטוסים הממריאים והנוחתים במרחב אילת בפורמט AMDAR – התקשרות וולונטרית של חברת התעופה עם השירות המטאורולוגי אשר במסגרתה מחזיר השירות לחברה את ההוצאות על שידורי מזג האוויר מהמטוסים

התחלת ההתקשרות: 1 במארס 2018; סיום ההתקשרות: 28 בפברואר 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: ניר סתיו מנהל השירות המטאורולוגי כותב בבקשה לפטור ממכרז כי “דיווחי Aircraft Meteorological DAta Relay, AMDAR הם דיווחי מזג אוויר אוטומטיים על ידי מערכות המטוס המועברים לרשת המטאורולוגיה העולמית לטיוב התחזיות לתעופה והמודלים לחיזוי מזג האוויר. הדיווחים מתבססים על מערכת האוויוניקה של המטוס ומשודרים דרך מערכת תקשורת הנתונים של המטוס. על פי פרק 5 לאמנת שיקגו מחוייבת כל מדינה לתמוך בביצוע דיווחי מזג אוויר של מפעילים מקומיים.

“על-מנת שמטוס יוכל לשדר שידורי AMDAR נדרש: שתהיה לו מערכת תקשורת נתונים מסוג Aircraft Communications, Addressing and Reporting System, ACARS; שהאוויוניקה שלו (חומרה ותוכנה) תהיה מותאמת להעברת הנתונים למערכת תקשורת הנתונים; שחברת התעופה תשנה את הקונפיגורציה של תשדורת הנתונים מהמטוס.

מטוסים זרים הנוחתים כיום בשדה תעופה אילת אינם משדרים AMDAR – או משום שהמערכות שלהם אינן מתאימות לשידור זה או משום שחברות התעופה לא הצטרפו לתוכנית AMDAR.

“לצורך בחינת ההתקשרות נערך סקר שוק הממפה את כל חברות התעופה המקומיות ויכולתן להשתתף בפרויקט מכל ההיבטים. החברות הישראליות הפועלות בשדה זה (והעתידות לפעול בש”ת תמנע) הן חברת ישראייר וחברת ארקיע:

■ חברת ארקיע מפעילה מטוסי אמברייר EMBRAER ERJ-190 and ERJ-195. בבירור מול ארגון המטאורולוגיה העולמי World Meteorological Organization, WMO, הובהר לנו כי  למטוסים אלו לא פותחה תוכנה לדיווחי AMDAR ולפיכך הם נטולי יכולת שידור המידע המטאורולוגי בפורמט הנדרש.

■ חברת ישראייר מפעילה מטוסי איירבס A320. בבירור מול WMO, הובהר לנו כי מטוסים מסוג זה נפוצים מאוד באירופה ויש להם את היכולת לשדר AMDAR.

“לפיכך, חברת ישראייר היא הגורם היחיד המסוגל לספק כיום שידורי AMDAR בשדה תעופה אילת”.