פטור ממכרז: השירות המטאורולוגי ‘מגייס’ את אל על לטובת תחזיות מזג האוויר

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/השירות המטאורולוגי הישראלי (שמ”ט)

תקנה: 3 (29)

שם הספק: אל על נתיבי אויר לישראל בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות להשלמת דיווחי המטאורולוגיה החסרים במרחב נתב”ג ממטוסים הממריאים והנוחתים באיזור זה – התקשרות וולונטרית של חברת התעופה עם השירות המטאורולוגי אשר במסגרתה מחזיר השירות לחברה את ההוצאות על שידורי מזג האוויר מהמטוסים

התחלת ההתקשרות: 1 במארס 2018; סיום ההתקשרות: 28 בפברואר 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: ניר סתיו מנהל השירות המטאורולוגי כותב בבקשה לפטור ממכרז כי “דיווחי Aircraft Meteorological DAta Relay, AMDAR הם דיווחי מזג אוויר אוטומטיים על ידי מערכות המטוס המועברים לרשת המטאורולוגיה העולמית לטיוב התחזיות לתעופה והמודלים לחיזוי מזג האוויר. הדיווחים מתבססים על מערכת האוויוניקה של המטוס ומשודרים דרך מערכת תקשורת הנתונים של המטוס. על פי פרק 5 לאמנת שיקגו מחוייבת כל מדינה לתמוך בביצוע דיווחי מזג אוויר של מפעילים מקומיים.

“על-מנת שמטוס יוכל לשדר שידורי AMDAR נדרש: שתהיה לו מערכת תקשורת נתונים מסוג Aircraft Communications, Addressing and Reporting System, ACARS; שהאוויוניקה שלו (חומרה ותוכנה) תהיה מותאמת להעברת הנתונים למערכת תקשורת הנתונים; שחברת התעופה תשנה את הקונפיגורציה של תשדורת הנתונים מהמטוס.

“יש מספר חברות תעופה זרות הנוחתות בנתב”ג המשדרות AMDAR – חברת British Airways, חברת  KLM – Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, חברת Lufthansa, חברת Swiss International Airlines ועוד. לפיכך, מתקבלים מדי יום מספר שידורי AMDAR.

“למרבית הצער, ישנן שעות רבות בהן לא מתקבלים דיווחים כלל – או משום שחברות התעופה הממריאות/נוחתות בשעות אלו לא הצטרפו לתוכנית AMDAR, או משום שחלק מחברות התעופה המתנדבות לא איבזרו את כל צי המטוסים שלהם בקונפיגורציית חומרה/תוכנה מתאימה ולפיכך המטוסים הנוחתים בשעות אלו אינם בעלי יכולת AMDAR.

“השעות בהן חסרים לנו דיווחי AMDAR  הן בין 09:00 ל 12:00 בבוקר ובין 18:00 ל-  21:00 בערב. דיווחי הבוקר חסרים במיוחד לחיזוי התפתחות עננות קונווקטיבית, מורידת ממטרים. בשעות הצהריים – עננות מהסוג המייצר שטפונות במדבר יהודה. דיווחי הערב חסרים במיוחד לחיזוי התעופתי, היות ובשעות הלילה מתפתחות תופעות מסוכנות לטיסה כגון ערפילים, עננים נמוכים וזרמי סילון נמוכים. בנוסף, בימי שבת (ולעיתים גם בימי שני) חסרים דיווחים בשעות הבוקר ובשעות הערב.

“לצורך בחינת ההתקשרות נערך סקר שוק הממפה את כל חברות התעופה המקומיות ויכולתן להשתתף בפרויקט מכל ההיבטים. החברות הישראליות הפועלות במרחב שדה תעופה זה הן החברות אל על, ישראייר, ארקיע וק.א.ל.:

■ חברת ארקיע מפעילה מטוסי אמברייר EMBRAER ERJ-190 and ERJ-195. בבירור מול ארגון המטאורולוגיה העולמי World Meteorological Organization, WMO, הובהר לנו כי למטוסים אלו לא פותחה תוכנה לדיווחי AMDAR ולפיכך הם נטולי יכולת שידור המידע המטאורולוגי בפורמט הנדרש.

■ חברת ק.א.ל. קווי אוויר למטען מפעילה מטוסים בודדים וטיסות מועטות, כך שאינה מסוגלת למלא את החסר בנתב”ג.

■ חברת ישראייר מפעילה מטוסי איירבס A320 – מטוסים אשר יש להם את היכולת לשדר AMDAR. אולם, חברת ישראייר מפעילה רק 3 מטוסי A320 וכמות הטיסות שלהם מנתב”ג נמוכה – רק 4-5 המראות/נחיתות ביממה. לפיכך, אין להם את היכולת להשלים את השידורים בשעות החסרות לנו בנתב”ג.

■ חברת אל על מפעילה מטוסים מסוג בואינג, בעלי מערכות שידור נתונים מסוג ACARS. בבירור מולם ומול WMO  התברר כי מטוסים אלו יכולים לשדר AMDAR. למעשה, התברר לנו כי צי המטוסים החדש שאל על רכשה לא מכבר, מטוסי הבואינג 787 [דרימליינר, Dreamliner], מגיעים מבית החרושת כבר מקונפגים לשידור AMDAR ויכולים להתחיל את השידור באופן מיידי (ללא צורך בשינוי קונפיגורציה). כמו כן, בבדיקת לוח הטיסות של אל על בנתב”ג התברר כי אל על ממריאה/נוחתת בנמל תעופה זה כל שעה לאורך כל היממה. בשבת יש לחברה המראות/נחיתות גם בבוקר וגם בערב – בדיוק בחלונות בהם חסרים לנו דיווחים מחברות אחרות.

לפיכך, חברת אל על היא הגורם היחיד המסוגל להשלים כיום את שידורי ה- AMDAR החסרים בנתב”ג.”