עיתונות חוקרת?

איני משתמש בשירותי טוויטר למרות שמפעם לפעם אני נוהג ‘להציץ’ במספר חשבונות  כמו זה של שר תקשורת איוב קרא ושל מספר עיתונאים, למשל.

לפני מספר ימים נתקלתי באקראי בציוץ של הנריקה צימרמן ש’זרק’ אותי אחורה מספר שנים אל עניין שכתבתי עליו. היום אני שב אליו בשנית. אדגיש כי איני מכיר אותו אישית; אני ‘מכיר’ אותו רק בזכות הכתבות הטלביזיוניות שלו.

■ בשנת 2014 פורסמה במערכת מנו”ף (מערכת ניהול ופרסום מכרזים והתקשרויות בפטור) של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי בקשה של לשכת הפרסום הממשלתית לפטור ממכרז (עבור משרד התיירות) בהתקשרות עם העיתונאי הנריקה צימרמן לסיקור ביקורו של האפיפיור בישראל, עבור 14 כתבות.

■ במארס 2014 כתב אבי וייס על הנושא באתר שלו “טלקום ניוז”. הסיבה הייתה ברורה:

+ לשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ) – שבמהלך השנים ‘נדדה’ בין מספר משרדי ממשלה – הייתה כפופה באותן שנים למשרד התקשורת;

+ בראש משרד התקשורת עמדו אז השר גלעד ארדן והמנכ”ל דאז אבי ברגר;

+ שתי ה’פרסונות’ הללו היו ונותרו (למרות שהם כבר לא בתפקידיהם דאז) בין היעדים המרכזיים לכתיבתו של אבי וייס;

+ מכאן הדרך קצרה מאוד – כתיבה על “השערורייה הזאת” של הפטור ממכרז [הערה: לפ”מ כפופה כיום למשרד התרבות והספורט].

■ הפרסום ב’טלקום ניוז’ סווג כ-  “בלעדי” כמובן. כבר ציינתי בעבר שכל הכינויים הללו “בלעדי“, “ראשונים לדווח” ו”נושא חם” מוצמדים באותו אתר לאייטמים מתוך מטרה שהם יופיעו בראש ידיעות המובילות של האתר ‘טלקום ניוז’; לאחר מכן – כשיש אייטמים חדשים המקבלים את התארים הללו – אזי האייטמים הקודמים, שהופיעו ראשונים, יורדים מטה מטה לתחתית דף הבית ואז הם מקבלים תארים פחות מפוצצים, כמו “שיחת היום” או “חדשות מקומיות” או “חדשות עולם ה- ICT“. על זה נאמר בלטינית: “כך חולפת לה תהילת עולם“.

■ בחודש אוקטובר 2014 נדרש אבי וייס שוב לנושא, גם בבלוג שלו וגם באתר שלו. תחת הכותרת “לשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ) שבמשרד התקשורת סופגת קיצוץ של 50%” וציין כי הפטור ניתן “לעיתונאי אחד ב”פטור תמוה ממכרז” עבור 14 כתבות של ביקור האפיפיור בישראל (כתבות שלא הצלחנו לראות באיזה מקום)“.

■ אני כתבתי על ההתקשרות עם הנריקה צימרמן כבר ב- 11 במאי 2014. אני מציע לכם לקרוא את הדברים שכתבתי אז. אבל לא הסתפקתי במה שכבר כתבתי. החלטתי לבדוק את הדברים בצורה קצת יותר יסודית. אשר על כן פניתי בשעתו אל דוברת משרד התיירות ענת שיחור אהרונסון בבקשת מידע לגבי הכתבות שהכין הנריקה צימרמן [יצויין כי בחודש מאי 2015, כחלק ממדד השקיפות הממשלתית שיזמו מאה ימים של שקיפות בשיתוף התנועה לחופש המידע דירגו עיתונאים וכתבים את משרד התיירות כמשרד השקוף ביותר מבחינת המידע והנגישות למידע].

■ בתשובה רשמית שקיבלתי מדוברת משרד התיירות נאמר אז כי הסרטונים שהכין הנריקה צימרמן נמצאים ביוטיוב ונגישים לכל אחד. ברשימת הסרטים:

  1. AMISTAD PAPA SKORKA
  2. ALICIA BARRIOS
  3. Holy Sepulcher
  4. Holy sites
  5. NOTRE DAME
  6. Pope Arrives to Israel and meets orthodox patriarch
  7. Pope Holy places and israeli leaders
  8. Pope summary
  9. Pope interview after visit to the Holy Land

■ יתרה מכך, בשיחה טלפונית בינינו היא ציינה המשרד היה מרוצה מאוד מתוצאות ההתקשרות הזאת עם הנריקה צימרמן לגבי ביקור האפיפיור בארץ ומתוצריה.

■ חבל שאבי וייס לא טרח לפנות אל דוברת משרד התיירות ו/או אל לשכת הפרסום הממשלתית בנושא זה קודם שכתב שלוש פעמים על הנושא הזה. אבל למה לעשות את הדבר העיתונאי הפשוט והבסיסי כל כך כשהמטרה מקדשת את האמצעים והמטרה הייתה ונותרה – משרד התקשורת והעומדים בראשו.

■ עתה, לאור הדברים הללו, נותר לראות האם אבי וייס יתנצל בפני הנריקה צימרמן, לשכת הפרסום הממשלתית ומשרד התיירות על מה שכתב ובמיוחד המשפט הבא: “14 כתבות של ביקור האפיפיור בישראל (כתבות שלא הצלחנו לראות באיזה מקום)“.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

הערה מס’ 1: לאחרונה נתקלתי, במקרה, ברשומה (פוסט) בבלוג “אשה עובדת” של טלי חרותי-סובר, כתבת הארץ/TheMarker, שפורסם ב- 1.11.2014. בשני המשפטים האחרונים של אותה רשומה נכתב: “והנה עוד סיפור: במרץ האחרון חשף אבי וייס בטלקום ניוז שמשרד התקשורת שילם  254,000 שקלים, רבע מיליון שקלים, לעיתונאי אחד ללא מכרז, לסיקור ביקור האפיפיור. יש לנו ארץ נהדרת”.

לתשומת-ליבה של טלי חרותי-סובר (שאני מאוד מעריך אותה על פרסום הדוקטורים המזוייפים והמתחזים למיניהם):

+ כאמור, זה לא משרד התקשורת אלא לשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ) שבאותה העת הייתה כפופה למשרד התקשורת.

+ שנית, המזמין היה משרד התיירות ששילם עבור הפרוייקט.

+ שלישית, את באמת חושבת שניתן היה לקיים מכרז כזה בין עיתונאים? כמה עיתונאים את מכירה שהיו טורחים להקדיש מזמנם כדי לעסוק בניירת מכרזים ובכל התהליך הזה? במקרה זה אין המדובר בחברות ובגופים המתמודדים על מכרז כמו בכל המקרים.

+ ולבסוף: עכשיו כשאת יודעת שמדובר בהנריקה צימרמן (ואני מניח שאת, בניגוד לאבי וייס עורך טלקום ניוז, כן יודעת מיהו) האם את עדיין חושבת שההתקשרות הזאת בפטור ממכרז הייתה לא ראוייה? [הערה: אם תתקבל תגובה/התייחסות של טלי חרותי-סובר, דבריה יפורסמו כאן].

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

הערה מס’ 2: התחלתי אייטם זה בציוץ של הנריקה צימרמן ועכשיו אני חוזר אל אותו ציוץ: “נולד לי נכד חדש, איתמר, אח לאריאל ובן לדנה בתי ויניב. כשבאתי לארץ לבד בגיל 16 זה היה החלום שלי: שילדי, נכדי והדורות הבאים יגדלו במדינה יהודית – וזה קורה, וכמה שזה לא מובן מאליו. חדר חדש בלב נפתח. ברוך הבא לעולם קטנצ׳יק, אני מבטיח שאני אעשה כל מה שביכולתי כדי שיהיה לך נפלא פה”. ברכות.