סקר מקיף של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: כ- 25% מהולכי הרגל בישראל חוצים תוך כדי הסחת דעת; שימוש בטלפון נייד בשעת החציה – בין גורמי הסיכון המשמעותיים להיפגעות הולכי רגל

14:44 01.12.2017

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים: ,

התנהגות הולכי רגל במעברי חציה: סקר תצפיות ארצי 2016, סקר מקיף של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שפורסם השבוע מצביע על כך שכ- 25% מהולכי הרגל בישראל חוצים תוך כדי הסחת דעת וכי שימוש בטלפון נייד בשעת החציה הוא בין גורמי הסיכון המשמעותיים להיפגעות הולכי רגל [כצפוי, השימוש במסיחי דעת שכיח יותר בקרב הולכי רגל בני פחות מ- 65].

הדו”ח שחובר ע”י ד”ר אסף שרון אומר כי בעשור האחרון הולכי רגל מהווים באופן עקבי כשליש מההרוגים בתאונות דרכים בישראל. בשנת 2016 נהרגו 377 איש בתאונות דרכים, מהם 104 הולכי רגל (28%). שליש מהתאונות בהם נהרגו או נפצעו קשה הולכי רגל אירעו במעברי חציה בדרכים עירוניות.

בחירה לא נכונה של מיקום החציה מצד הולך הרגל, אי-ציות לחוקי התנועה במעברי חציה, התעלמות מתנועת כלי הרכב בזמן החציה ושימוש בטלפון נייד בשעת החציה, נחשבים לגורמי סיכון משמעותיים להיפגעות הולכי רגל.

לאור המאמצים לנתב הולכי רגל להשתמש במעברי חציה בלבד ולאור האחוזים הגבוהים שעדיין נפגעים במעברי חציה, ביצעה הרשות הלאומית סקר תצפיות לבחינת התנהגויות הולכי רגל במעברי חציה מוסדרים בשטח עירוני בישראל. הסקר נערך במהלך חודש יוני 2016. בתקופת הסקר נצפו 4,529 הולכי רגל ב- 57 מעברי חציה מוסדרים בדרכים עירוניות ברחבי הארץ.

הסקר נועד לאמוד את שכיחותן של התנהגויות לא בטיחותיות של הולכי רגל בעת חציית מעברי חציה, מרומזרים ולא מרומזרים, בדרכים עירוניות. בין ההתנהגויות העיקריות שנבחנו: שימוש באמצעים הגורמים להסחת דעת בעת החציה – חציה עם אוזניות, שימוש בטלפון נייד.

חציה עם אוזניות או תוך כדי דיבור בטלפון הנייד ו/או הפניית המבט אליו, שכיחה יותר בצפון הארץ ובדרומה (כ- 30%) מאשר באזור המרכז. בבחינת היקף השימוש בטלפון הנייד בעת החציה, עולה כי 14% מהולכי הרגל בצפון הארץ ובדרומה דיברו בטלפון הנייד תוך כדי חציית כביש בהשוואה ל- 9%.

באשר לשימוש בטלפון הנייד תוך כדי החציה, הנתונים מראים יציבות לאורך השנים (12% בסקר 2013 ו- 13% בסקר הנוכחי).

בין ההמלצות בעקבות ממצאי הסקר: לאור הידוע על הסיכונים הטמונים בחציה תוך כדי שימוש בטלפון נייד, יש צורך לפתח תכנית הסברה ממוקדת בנושא.