סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שעד ל- 22 בדצמבר 2017)

13:34 22.12.2017

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

בזק בהודעתה לבורסה אמש לגבי יורוקום: “במסגרת תגובתה הראשונית של יורוקום לבקשה,  ציינה יורוקום כי היא תסכים למינוי משקיפ/ים מטעם הנושים בכפוף לקבלת אישור משרד התקשורת שהמהלך כולו אינו פוגע בהיתרי השליטה בחברה ובחברת חלל-תקשורת בע”מ. עפ”י  החלטת בית-המשפט, הבקשה למינוי בעל התפקיד תידון ביום 25.12.2017  בשילוב נציגים מטעם משרד התקשורת (אשר זומנו לבקשת בית המשפט)”.

■ [19.12.2017, 19:29] בזק בהודעה לרשות לניירות ערך ולבורסה לניירות ערך שיצאה לפני 3 דקות: “היום התקבלה במשרדי החברה הודעה על שביתה או השבתה בהתאם לחוק יישוב סכסוכי עבודה אשר הוכרזה ואושרה על-ידי הסתדרות העובדים הכללית החדשה, וזאת החל מיום 2.1.2018”.

■ לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה היום (19.12) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד סלקום בשל “גבייה אסורה בגין הרחבת גלישה”; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

■ לבית-המשפט המחוזי ת”א הוגשה היום (19.12) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון תקשורת: “משגרת דברי דואר אסורים בהודעות טקסט (SMS) מבלי שהנמענים הסכימו לכך מראש וממשיכה לעשות כן  גם לאחר שהנמענים נתנו לה הודעת סירוב וביקשו במפורש ובכתב שתחדול מכך”.

■ בדיון וועדת החוקה בכנסת היום (18.12): רבע ממקבלי תעודות הזהות הביומטריות לא הפעילו אותן; רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים הציגה נתונים על יישום ההליך במשך תשעה חודשים לפיהם כרבע ממקבלי התעודות לא איתחלו אותן וכל עוד לא עשו כן תעודתם אינה תקפה.

■ בדיון וועדת החוקה בכנסת היום (18.12) פורסמו נתונים של משרד הפנים על פרוייקט מזור (פרויקט מסירת תעודות הזהות) לתקופה שבין 25.1.2017 ועד 31.10.17: מתוך 388,111 תעודות זהות שהונפקו, נמסרו לתושבים 353,185 תעודות (או 91% מהכמות שדוורה); כ-5% נוספים היו בדרכם לתושבים ו-17,687 תעודות (או 4.56% מהתעודות) הוחזרו ללשכה בשל אי דרישה או בקשה למסירה בלשכה; מרבית התעודות נמסרו בתוך 10 ימים וכי רק כ-70 תעודות אבדו.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: חברת מיקרוסופט החלה להפיץ במסגרת עדכון למערכת ההפעלה Windows 10 תוכנה לניהול סיסמאות בשם Keeper Password Manager. בתוכנה זו נמצאה פגיעות המאפשרת לאתרי אינטרנט לגנוב את הסיסמאות השמורות בה. יש לוודא כי התוכנה עודכנה לגרסה 11.4.4 לפחות.

■ נשיאות הכנסת אישרה (18.12) הנחת הצעת חוק פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הגבלות על יצוא ביטחוני למיאנמר (הוראת שעה): “חוק זה מטרתו למנוע העברת ציוד או ידע ביטחוני ישראלי וכן מתן שירות ביטחוני על ידי ישראלים לידי צבא מיאנמר וגורמים נוספים המעורבים במלחמת האזרחים העקובה מדם שמתחוללת במדינה [לשעבר, בורמה] ובמסגרתה מתבצעים פשעים נגד האנושות”.

■ נשיאות הכנסת אישרה (18.12) הנחת הצעת חוק פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – אישור הצרכן מראש להעלאת תעריפים בעסקה מתמשכת): “כיום, עוסקים שהתקשרו עם צרכנים בעסקאות מתמשכות כאמור, ומעוניינים להעלות את המחיר, מעדכנים לא אחת את הצרכן באופן חד-צדדי על העלאת המחיר, ללא הסכמתו לכך”.

■ נשיאות הכנסת אישרה (18.12) להעביר לוועדת המדע והטכנולוגיה הצעה לדיון מהיר של ח”כ נחמן שי בנושא “ההיערכות הלאומית להגנה מפני רחפנים” [בעקבות חדירת רחפן לשטח האווירי של נתב”ג].

■ נתונים חדשים של PwC/Interactive Advertising Bureau, IAB: הוצאות הפרסום הדיגיטלי בארה”ב גדלו ב- 23% בשישה החודשים הראשונים של 2017 ל- 140.1 מיליארד דולר.

■ שר המשפטים הבריטי David Lidington  קורא לאסור מכירה של מכשירי סלולר זעירים [mini mobile phones /miniature mobile phones] המתוכננים שניתן יהיה להבריחם בקלות לבתי-הסוהר ולהערים על מערכות הסריקה [Body Orifice Security Scanners, B.O.S.S] שבהם נעשה שימוש בבתי-הבוהר באנגליה ובוויילס; כ- 20,000 מכשירי סלולר וכרטיסי סים התגלו ע”י הסוהרים בקרב האסירים ב- 2016.

■ סוכנות הידיעות Bloomberg חונכת את TicToc by Bloomberg: פלטפורמה אינטראקטיבית, רשת חדשות עולמית 24X7, מותאמת למובייל בלבד, הפועלת באמצעות Twitter; תכלול גם קטעי וידיאו חי ודיווחים של המשתמשים.

אימרקטר: ב- 2017 צפוייה הירידה הראשונה בחדירת מחשבי הלוח (טבלטים) בעולם: 32.9% מכלל משתמשי האינטרנט לעומת 33.2% אשתקד; הירידה תימשך וב- 2021 היא תגיע ל- 31% בלבד.

■ דיווח: ב- 10 החודשים הראשונים של 2017 סיכלה ה- Telecommunications Regulations Authority, TRA יותר מ- 600 התקפות סייבר נגד אתרים ממשלתיים ופרטיים באיחוד האמירויות הערביות; מספר ההתקפות הגדול ביותר היה בינואר השנה.

■ נתונים של S&P Dow Jones Indices: חברות אמריקניות ברשימת ה- S&P 500  רכשו חזרה ברבע השלישי של 2017 מניות שלהן בשווי של כ- 129.2 מיליארד דולר, גידול של 15.2% לעומת הרבע השלישי של 2016 ו- 7.5% לעומת הרבע השני של 2017.

■ חברת האבטחה Fire Eye/Mandiant: איום על תשתיות קריטיות עם גילוייה של נוזקה חדשה [וירוס Triton] בעלת זהויות דומות לאלה של תולעת ה- Stuxnet שכוונה ב- 2010 נגד מתקני הגרעין של איראן; הנוזקה החדשה כוונה נגד תשתית קריטית של מדינה מסויימת שלא פורסם שמה.

■ עם תחילת החורף במלוא עוזו באירופה: חברת אבטחה Pen Test Partners  מזהירה שמערכות ההסקה במוסדות חינוך רבים בבריטניה חשופות לפריצות האקינג וזאת משום שבקרי הציוד מחוברים לאינטרנט, בניגוד להוראות היצרנים; טוענת: מהנדסים וחשמלאים המתקינים מערכות ניהול מבנים צריכים להיות מודעים יותר לסיכוני אבטחת סייבר.

■ חברת האבטחה Tripwire: מרבית ממירי הטלביזיה מבוססי אנדרואיד [Android television set-top boxes] הזמינים כיום ב- eBay  וב- Amazon משתמשים בגירסאות תוכנה לא מעודכנות של אנדרואיד ונתונים לסיכון אבטחתי.

■ דו”ח חדש של סייבר-ארק: מחצית מהארגונים אינם מדווחים ‘בצורה מלאה’ ללקוחותיהם על כשלי אבטחה [data breach] שחוו והמעמידים בסכנה נתונים אישיים של הלקוחות; לארגונים יש פחות מ-6 חודשים לסיים היערכותם לחובת הדיווח בהתאם ל- General Data Protection Regulation, GDPR של האיחוד האירופי המחייבים דיווח כזה בתוך 72 שעות.

■ חברת Oracle רוכשת את יצרנית התוכנה האוסטרלית מבוססת-ענן Aconex תמורת סכום של 1.2 מיליארד דולר במזומן.

■ ה- California Department of Public Health, CDPH פירסם לפני מספר ימים אזהרה לגבי קרינה מסלולר; ממליץ לקצר משך השימוש ולהרחיק מכשירים מגוף האדם.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על טכנולוגיות טרנספורמציה דיגיטלית (DX) [חומרה, תוכנה ושירותים] יגדלו מ- 1.1 טריליון דולר ב- 2017 לכ- 1.3 טריליון דולר ב- 2018, גידול של 16.8%; ב- 2021 יסתכמו ההוצאות ביותר מ- 2.1 טריליון דולר.

■ החל מינואר 2018, ה- Business Insider Inc משמיט משמו את המלה ‘Business’ כחלק מאסטרטגיית מיתוג-מחדש ל- Insider Inc; החברה מרחיבה את תחומי הכיסוי ואת ההפצה.

■ חברת Kaspersky Lab הגישה בשני (18.12) לבית-משפט פדרלי תביעה נגד בעקבות איסור השימוש במוצריה ע”י משרדי ממשלה וסוכנויות מימשל מחשש לריגול; טוענת שהאיסור מנע ממנה זכויות הליך נאות בהתמודדות עם טענות המימשל.

■ ישראלי – שחברת התעופה Kuwait Airways מנעה ממנו לטוס בשל אזרחותו – הגיש ערעור לערכאה גבוהה יותר בפרנקפורט גרמניה לאחר שערכאה נמוכה אישרה את החלטת חברת התעופה.

■ נמשך הגידול במספר הבקשות ש- Facebook מקבלת מממשלות ברחבי העולם למידע לגבי משתמשים, עפ”י דו”ח השקיפות החצי-שנתי החדש שפירסמה [גידול של 21% במחצית הראשונה של 2017 לעומת המחצית השנייה של 2016]; הבקשות הן גם לגבי מהות תכנים, לגבי קניין רוחני, וטענות לגבי זיופים.

■ דו”ח השקיפות החצי-שנתי החדש שפירסמה Facebook למחצית הראשונה של 2017: ישראל – 216 בקשות לגבי ‘הליך משפטי’ העוסקות ב- 298 משתמשים/חשבונות מבוקשים, היענות החברה (במידה כלשהי) לגבי 75.6% מהבקשות; 151 בקשות לגבי ‘חירום’ העוסקות ב- 211 משתמשים/חשבונות מבוקשים, היענות החברה (במידה כלשהי) לגבי 79% מהבקשות; 86 בקשות לשימור חומר לצורך חקירות פליליות לגבי  106 משתמשים/חשבונות מבוקשים. בקרב הפלסטינים לא היו בקשות כאלה כלל.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד הכלכלה: מכרז לשירותי ניו מדיה.

■ מכרז חדש של משרד הרווחה המתפרסם היום (20.12): מכרז להקמה וניהול של מערכת לניהול ידע על-גבי האינטרנט במטרה להנגיש מידע אודות שירותים וזכויות בתחום הרווחה – “הזכות שלי לרווחה”.

משרד הבריאות מפרסם מכרז פומבי לתפקיד מנהל/ת תחום הגנת המרחב הקיברנטי באגף מערכות מידע.

משרד ראש הממשלה מפרסם מכרז בינמשרדי לתפקיד מנהל/ת תחום בכיר (הנחייה) ביחידה להגנת הסייבר בממשלה (יה”ב) [ניהול תחום הנחיית הגנת סייבר ממשלתית ברשות התקשוב הממשלתי].