סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 29 ביוני 2018)

15:49 29.06.2018

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

איוב קרא שר התקשורת יעלה בישיבת הממשלה (א’, 1.7) את טיוטת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון) – הסמכת ועדת השרים לענייני חקיקה: השרים יצביעו על אישור עקרוני את התיקון; ועדת השרים לחקיקה תוסמך לאשר על דעת הממשלה את הנוסח הסופי של הצעת החוק שתוגש לכנסת; וועדת הכנסת תתבקש להקדים את הדיון בהצעת החוק ולהתיר קריאה שנייה  בהצעת החוק  ביום הנחתה על שולחן הכנסת.

■ במסגרת סבב המינויים שאישר גלעד ארדן השר לביטחון הפנים: ראש מנ”ט (מינהל טכנולוגיות) תנ”צ שי קופרמן יקודם לדרגת ניצב ויעמוד בראש אגף התקשוב שיוקם בקרוב במשטרת ישראל (מ”י).

■ דובר צה”ל פירסם לפני זמן קצר (25.6) את ההודעה הבאה: “לפני זמן קצר החל תרגיל פתע ליחידות אגף התקשוב וההגנה בסייבר, בו הופעל חייגן לגיוס אנשי מילואים. התרגיל יתקיים ביומיים הקרובים ובמסגרתו תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון ויישמעו אזעקות במרחב המחנה הצבאי צריפין. התרגיל תוכנן מראש ונועד לשמירה על כשירות וכוננות הכוחות”.

■ לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה היום (28.6) תביעה ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית נגד חב’ Intel Corporation ואינטל ישראל לגבי מכירת מעבדים פגומים למחשבים; טרם פורסם כתב הטענות המלא.

■ למחוזי מרכז בלוד הוגשה (28.6) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת עפ”י חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; את התביעה הגישו איל”ה (ארגון ישראלי לרווחת הנכה) ואדם פרטי; טרם פורסם כתב הטענות במלואו; Read IT Now מזכיר כי זו התביעה השנייה השבוע שמוגשת נגד בזק בהקשר של חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

■ הוגשה (20.6) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד מגה קמעונאות ונגד חב’ בלאנקו משרד מיתוג ופרסום [חב’ הפרסום ומבצעת דיוור פרסומי של מגה] בגין משלוח Spam באמצעות דוא”ל ומסרונים אלקטרוניים.

■ ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא ומנכ”ל חברת McAfee כריס ד. יאנג הודיעו על תחילת שיתוף פעולה המבוסס על ממשק שיתוף המידע הפתוח של מקאפי  OpenDXL [תשתית המקשרת בין מוצרי אבטחת מידע שונים, כמו גם בין פתרונות פיתוח מקומי ומוצרים בעלי קוד פתוח. הפלטפורמה מאפשרת ערוץ תקשורת פתוח ומאובטח בין כלל פתרונות אבטחת המידע המחוברים ברשת תוך סגירת מעגל בזמן אמת וטיפול באיומים מיידים]. בנוסף, המערך פועל במקביל לקידום שיתופי פעולה נוספים עם ספקים מובילים ברחבי העולם.

■ ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא: “אנו סבורים שגישה פתוחה ושיתופית זו מאופיינת בתאימות גבוהה לעקרונות של שיתוף מידע ואוטומציה של תהליכי הגנת סייבר בארגונים וביון ארגונים ל- CERT הלאומי שאותה מקדם המערך. היות ופרוטוקול זה פתוח לכל וכבר כיום נתמך על ידי מגוון רחב והולך וגדל של יצרני מוצרי הגנה בסייבר, ניתן לממשו בקלות יחסית ובעזרתו לחזק את חוסנם של ארגונים מפני התקפות סייבר”.

■ נציגים מ- Waze, Amazon, IBM, Oath,אינטל, רפאל, אוני’ בן-גוריון, הטכניון ועוד ייקחו חלק בכנס BIG DATA 2018 באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שייערך בשבוע הבא (4.7); בין הדוברים המרכזיים: אורנה אמיר, מנהלת קבוצת האנליטיקה ב- Waze ופרופסור (אמריטוס) ג’ף אולמן מאוניברסיטת סטנפורד (שתלמידיו היו בין מייסדי גוגל).

■ אנטיגונה דיוויס מנהלת האבטחה הגלובלית של פייסבוק: בחודשים האחרונים צוות בראשות ח”כ עליזה לביא עבד מול פייסבוק בקו ישיר כדי להוריד דפים ופרופילים החשודים כמקדמי זנות וסחר בנשים וקטינים; בין ינואר למרץ השנה, פייסבוק הסירה 583 מיליון חשבונות מזויפים, לרוב בתוך דקות מהרגע שהם עלו לפלטפורמה; ח“כ לביא יו”ר וועדת המשנה בכנסת למאבק בסחר בנשים ובזנות: “באמצעות העבודה מול פייסבוק הצלחנו לפגוע בפרופילים ודפים שקידמו זנות וסחר בנשים אך יש עוד עבודה רבה לפנינו”.

■ הוועדה המשותפת [וועדת החוקה, חוק ומשפט + וועדת המדע והטכנולוגיה] בכנסת בדיון (25.6) בהצעות חוק בנושא הסרת תוכן שפירסומו מהווה עבירה מרשת האינטרנט: עו”ד ברק לייזר יועמ”ש הנהלת בתי-המשפט: “השיח היום אלים, כל 5 דק’ נרשמת קללה בפייסבוק ויש 230,000 קריאות בשנה נגד מערכת המשפט. תמונות של שופטים בפוטומונטז’ פורנוגרפי, כמתעללי ילדים, או של נשיאת העליון במדים נאצים ועוד. כתבנו נוהל עבודה מפורש שתכליתו לוודא שפעילותנו מתמקדת רק בדברים החמורים שיש בהם משום הסתה לאלימות כלפי שופטים. מתוך ה- 230,000 אנחנו מטפלים רק ב- 38 מקרים מאוד חמורים כמו איחולי מוות לשופט רובינשטיין ששכל את בתו ועוד. כשהציבור נחשף לפרסומים כאלו נפגם האמון של הציבור בבימ”ש ברמות הגבוהות ביותר. מרבית בעלי הדין מגיעים לבימ”ש פעם אחת בחייהם ובין היתר בודקים מידע על השופט”.

■ וועדת הכספים אישרה (25.6) העברת כ- 190 מיליון ₪ ממשרד האוצר לתאגיד השידור הישראלי: התקציב נועד לממן פרוייקט דיגיטציה של ארכיון רשות השידור שיבוצע בידי תאגיד השידור הישראלי וצפוי להימשך 6 שנים. הצורך בפרוייקט עלה בעת חקיקת חוק השידור הציבורי אך רק לאחרונה גובשו עלויות והיקף הפרוייקט.

■ לביהמ”ש השלום ברחובות הוגשה בשישי (22.6) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פלקו בע”מ [בעלת מפעל “גלידות פלדמן”] בעקבות דליפת אמוניה מהמפעל שלה בא.ת. ברחובות ב- 28.4.2018; “לא בכדי, עקב דליפת החומר המסוכן ממפעל המשיבה הרשויות הינחו את תושבי ‘רחובות ההולנדית’ להסתגר בבתיהם, נחסמו לתנועה כבישים ראשיים באיזור ובוטלו פעילויות באיזור ובכלל זה משחק כדורגל שאמור היה להיערך במגרש סמוך למפעל”.

■ למחוזי מרכז בלוד הוגשה (21.6) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת עפ”י חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשאלה ‘האם המשיבה פוגעת שלא כדין בזכותם של חברי הקבוצה לשיוויון ונגישות בשירות’; ‘בסניפים רבים של המשיבה אין מושבים המותאמים לאנשים עם מוגבלויות’; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

■ וול סטריט ג’ורנל: Brian Krzanich  המנכ”ל הפורש של חברת Intel החל את הקשר האישי האסור עם עובדת החברה לפני כעשור, עוד קודם שמונה לתפקיד המנכ”ל; הקשר בין השניים הסתיים לפני מספר שנים; החברה הודיעה הפר את מדיניותה לגבי קשרים בין עובדים; ההנהלה צריכה להחליט אם מחליפו יגיע מתוך מאגר פנימי של פוטנציאלים לתפקיד או שלראשונה בתולדת החברה – המנכ”ל יגיע מבחוץ.

■ דיווח של Cibercuba: במחצית השנייה של חודש יולי, חב’ Etecsa שבבעלות המדינה תשיק בקובה שירות אינטרנט נייד באמצעות רשת של דור שני/שלישי; לצרכנים יוצעו מספר חבילות.

■ וול סטריט ג’ורנל: בית-המשפט העליון של ארה”ב קבע כי המדינות רשאיות למסות רכישות המבוצעות באמצעות האינטרנט.

■ “Deceived By Design”, דו”ח חדש שפורסם באוסלו ע”י Norwegian Consumer Council: פייסבוק וגוגל מבצעות מניפולציה על המשתמשים כדי לחלוק מידע אישי למרות חוקי הגנת הנתונים שפירסם האיחוד האירופי והמיועדים לתת למשתמשים יותר בקרה ובחירה; 2 החברות מציעות אופציות בחירה ‘פולשניות’ ומוגבלות; עדכוני הפרטיות שלהן מתנגשים עם  תקנות ה- General Data Protection Regulation, GDPR  החדשות באירופה.

■ דיווח: גידול משמעותי בשימוש שעושים אזרחים, עיתונאים ואנשי אופוזיציה בתורכיה בטכנולוגיית VPN כדי לעקוף את הצנזורה הממשלתית ערב הבחירות לנשיאות שייערכו במדינה (א’, 24.6).

■ Australian Broadcasting Corp, ABC: דו”ח של Australian Strategic Policy Institute, ASPI קובע שיצרנית ציוד הטלקום Huawei Technologies Co Ltd  הסינית שילמה עבור כל או חלק מ- 12 נסיעות לימוד של חברי פרלמנטים אוסטרליים (ובהם 2 שרים מכהנים ושר לשעבר) לסין לרבות טיסות במחלקת עסקים, שהות במלונות ועוד בשנים 2010-2018; זאת כחלק ממאמציה להשתתף בהקמת רשת הדור החמישי [5G] באוסטרליה; בסך הכל היו 55 נסיעות לימודים כאלה לסין.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש המתפרסם היום (25.6): הספקת שירותי תפעול ותחזוקה של מערכות מידע עבור משרד המשפטים: “פעילות המשרד מאופיינת בתמורות רבות דוגמת הקמתן של יחידות חדשות, מעברי דיור, תוספת והתפתחות של מערכות המידע. פועל יוצא של תמורות אלו היא תנודתית רבה בפעילות התפעול והתחזוקה של אגף מע’ המידע. כדי לתת מענה לתנודתיות זו תוך שמירה על מצבת כוח אדם טכני קבועה מבקש המשרד להפעיל חלק מפעילות זו במיקור-חוץ. מטרת מכרז זה היא בחירה של עד 2 ספקים שיספקו למשרד שירותי תפעול ותחזוקה טכניים מזדמנים על בסיס קריאת שירות ושירותים מקצה לקצה”.

■ מכרז חדש של משרד החינוך המתפרסם היום (28.6): מכרז לבדיקת חומרי לימוד דיגיטליים, תוכניות לימודיות ומערכות מתוקשבות תומכות למידה, המיועדים לשימוש מערכת החינוך.

משרד התיירות פירסם מכרז פומבי לתפקיד ממונה (יישום אבטחת מידע) ביחידת הענ”א שלו בירושלים; המועד האחרון להגשת מועמדויות: 4.7.2018.

שירות עיבודים ממוחשבים (שע”מ) פירסם מכרז בינמשרדי לתפקיד מנהל אגף א (אבטחת מידע) בירושלים; בין מאפייני התפקיד: היכרות מקיפה של כלל וקטורי התקיפה מול שע”מ ובהם מדינות אוייב, האקרים וארגוני פשיעה בארץ ובעולם בין הנתונים הרצויים: כישורי ניהול מערכות סייבר גדולות בהיקף עשרות עובדים וכישור ניהול מחזור כספיים העולה על 10 מיליון שקלים בשנה. המועד האחרון להגשת מועמדויות: 4.7.2018.