סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 8 ביוני 2018)

14:27 08.06.2018

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בית-ספר לעיתונות: ‘מומחה הטלקום’ מפרסם הבוקר (6.6) ידיעה ‘בלעדית’ המתבססת על קריאת ידיעות שהתפרסמו ב’גלובס’ ובעקבותיהן הוא שולח פניות ‘דחופות’ אל ‘צמרת משרד התקשורת’ לקבלת תגובות; אולי הגיע הזמן שמשרד התקשורת יקבל סוף-סוף תקן לעובד נוסף ביחידת הדוברות שלו כדי שהעובד החדש יקדיש את כל זמנו לענות על זרם הפניות הדחופות והבלתי נגמרות של ‘מומחה הטלקום’ מראשון לציון [“ראשונים לדווח”].

■ למחוזי בת”א הוגשה (6.6) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland בשם ‘כל מי שפתח חשבון פייסבוק ומידע שלו הועבר ע”י המשיבות או מי מהן לצד שלישי כלשהו לרבות ספקיות של המשיבות’.

■ למחוזי בי”ם הוגשה (6.6) עתירה מינהלית של חברת הוט טלקום ש.מ. נגד משרד התקשורת בנושא ‘חופש המידע’; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

משרד התקשורת מפרסם היום (5.6) הודעה לציבור בעניין שקילת דחיית החלטת שר התקשורת לעניין פרישת תשתית “הוט טלקום”.

משרד התקשורת מפרסם היום (5.6) הודעה בדבר עדכון תעריפי השוק הסיטונאי למחצית השנייה של שנת 2018 בהתאם לעדכון מנגנון תחזית הביקושים במודל השוק הסיטונאי.

שר התקשורת איוב קרא בציוץ בטוויטר לפני זמן קצר: “גאה להצטרף למשלחת רה”מ בנימין נתניהו ורעייתו, לפגישות החשובות בבירות אירופה – עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון ורה”מ בריטניה תרזה מיי. אני אישית אקיים במקביל לא מעט פגישות מקצועיות – כולל עם שרת התקשורת הצרפתית, לקדם הסכמי רומינג וכיוצ”ב”. מעניין יהיה לקרוא פירוט במי בדיוק מדובר ב- ‘לא מעט פגישות מקצועיות’ אלו (בנוסף לשרת התקשורת של צרפת).

■ מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ”מ): על-פי מידע שהועבר לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי [מולמו”פ] במשרד המדע והטכ’ מבצעת סקר לאומי בנושא בינה מלאכותית, ובין השאר ביחס לשאלת הצורך במדיניות ממשלתית כוללת.

■ ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד למנות את חה”כ לשעבר, פרופ’ יצחק בן ישראל, יו”ר סוכנות החלל הישראלית ואת ד”ר אביתר מתניה, לשעבר ראש מערך הסייבר, לעמוד בראש מיזם לאיתור וגיבוש תוכנית לאומית של שטחים טכנולוגיים קריטיים לביטחון ולכלכלה שבראשם בינה מלאכותית.

רשות האוכלוסין וההגירהמשרד הפנים): ביום ה- 1 ביוני 2017 נכנס לתוקפו חוק הביומטריה, לפיו חובה על כלל האוכלוסייה להנפיק תיעוד ביומטרי; בשנה שחלפה מאז כניסת חוק הביומטריה לתוקפו נופקו 789,535  תעודות זהות ביומטריות,  1,166,733 מסמכי נסיעה ביומטריים (דרכונים ותעודות מעבר), 1,490,543 פונים קיבלו תיעוד ביומטרי, מתוכם: 746,735 גברים ו- 744,167 נשים.

■ סקר התוכנה השנתי של BSA | The Software Alliance: ירידה קלה בשימוש בתוכנות לא-מורשות אולם הן עדיין נפוצות מאוד בעולם; 37% מכלל התוכנות המותקנות על מחשבים אישיים בעולם הן לא חוקיות, ירידה של 2%(-) לעומת 2016; נוזקה מתוכנה לא-חוקית עולה לחברות בעולם כ- 359 מיליארד דולר בשנה.

■ סקר התוכנה השנתי [2018 Global Software Survey] של BSA | The Software Alliance: שיעור התוכנות הלא חוקיות בישראל  ב- 2017 עמד על 27% לעומת שיעור של 29% ב- 2015, שיעור של 30% ב- 2013 ושיעור של 31% ב- 2011]; הערך המסחרי של תוכנות לא-חוקיות בישראל ב- 2017 הגיע ל- 167 מיליון דולר.

■ נתונים חדשים של eMarketer: יותר מ- 80% ממשתמשי האינטרנט בעולם יתחברו השנה לרשת באמצעות הסלולר; בשוקי מערב אירופה וצפון אמריקה מגיע שיעור החדירה לסביב 80% ואילו בחלקים הפחות מפותחים של אסיה/פאסיפיק והמזה”ת/אפריקה – הרבה פחות מ- 50%; שיעור חדירת האינטרנט העולמי יגיע ל- 50% ב- 2019; מכלל 182.2 מיליון משתמשי האינטרנט החדשים הצפויים השנה, 42.4 יתגוררו בסין ו- 54.2 מיליון – בהודו; במהלך השנים הקרובות, השווקים דוגמת הודו יסגרו את הפערים בתחום הבגרות והבשלות הדיגיטליים אבל איזור המזה”ת/אפריקה ימשיך לפגר.

■ משרד העבודה האמריקני: לראשונה מאז 2000, מספר המישרות הזמינות והמוצעות כיום בשוק האמריקני עולה על מספרם של המובטלים (6.7 מיליון לעומת 6.3 מיליון, בהתאמה).

■ ניו יורק טיימס: חב’ Facebook שיתפה מידע עם לפחות 4 חברות סיניות [Huawei/Lenovo/Oppo/TCL], דבר הגורם לדאגה בקרב הרשויות בארה”ב ובקרב וועדות המודיעין בקונגרס האמריקני.

■ מדינת וושינגטון בארה”ב תובעת את פייסבוק וגוגל מאחר ולא פירסמו מידע ונתונים לגבי מיליוני דולרים שקיבלו תמורת פרסום פוליטי, כפי שחוקי המדינה מחייבים.

■ חב’ המחקר IDC: מכירות המכשור הלביש [wearable] גדלו ב- 1.2% ברבע הראשון של 2018 ל- 25.1 מיליון יחידות [לעומת גידול של 18% ברבע הראשון של 2017]; מכירות השעונים החכמים Apple Watch גדלו בשיעור של 13.5% ברבע הראשון השנה וחברת אפל הגדילה נתח השוק שלה מ- 14.3% ברבע הראשון אשתקד ח- 16.1% ברבע הראשון בשנה הנוכחית.

■ ארגון CopmTIA: ייצוא הטכנולוגיה בידי חברות אמריקניות  גדל ב- 3.1% משנת 2016 לשנת 2017 והסתכם ב- 322 מיליארד דולר; זאת לנוכח ביקוש גובר של ארגונים גדולים בעולם לכלים ויכולות דיגיטליים המיועדים להשבחה (מודרניזציה) של פעילויותיהם; הייבוא של טכ’ לארה”ב עמד אשתקד על 192.7 מיליארד דולר [כשמתוך זה פער מסחרי של 168 מיליארד דולר בעיקר בשל מכירות סלולר].

■ ארגון CopmTIA: מאי 2018 – חודש רביעי ברציפות שמגזר הטכנולוגיה בארה”ב חווה גידול במספר המועסקים שלו; 8,700 מישרות חדשות נוספו למגזר בחודש שעבר; ענף הטלקום הוביל בחודש שעבר עם מספר המפוטרים הגדול ביותר (1,900).

■ וועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה תדון בשני הקרוב (4.6) בנושא “לאן נעלמו הכרטיסים למשחק הידידות ישראל – ארגנטינה, ומדוע אינם מגיעים לציבור אף שהממשלה הקצתה לכך 2.7 מיליון ₪? בדיקת מבקר המדינה בדבר התנהלות מכירת הכרטיסים למשחק ישראל ארגנטינה במסגרת בדיקת חגיגות ה- 70 למדינה”.

■ PEW Research Center: פייסבוק כבר אינה הפלטפורמה המקוונת הפופולרית ביותר בקרב צעירים (בני 13-17) בארה”ב; יוטיוב, אינסטגרם וסנפצ’ט תופסות את מקומה; ל- 95% מהם יש כיום סמרטפון או גישה למכשיר כזה.

■ חב’ המחקר IDC: המכירות העולמיות של מכשירי מחשוב אישי [מחשבים אישיים מסורתיים (נייחים, ניידים ותחנות עבודה) ומחשבי לוח/טבלטים ( slate/detachable)] צפויות לקטון ב- 3.5%(-) ב- 2018 לעומת ירידה של  2.7%(-) ב- 2017.

■ חב’ המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על מציאות רבודה/מציאות מדומה [Augmented Reality/Virtual Reality, AR/VR] צפוייה לגדול בשיעור גידול שנתי מצטבר של 71.6% בשנים 2017-2020; ההוצאות על מוצרי ושירותי AR/VR ב- 2018 יסתכמו ב- 27 מיליארד דולר, גידול של 92% לעומת 2017.

■ חב’ המחקר IDC: ברבע הראשון של 2018 גדלו הכנסות היצרנים בשוק השרתים העולמי  ב- 38.6% ל- 18.8 מיליארד דולר; המכירות (במונחי יחידות נמכרות) גדלו ב- 20.7% ל- 2.7 מיליון יחידות, בהשוואה לרבע הראשון של שנת 2017; הרבע הראשון השנה הוא הרבעון השלישי ברציפות של גידול דו-ספרתי.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד התקשורת צפוי לפרסם בחודשים הקרובים מכרז לשדרוג מערכת הספקטרום בארץ.

אגף המכס ומע”מ: התקשרויות (בפטור ממכרזים) עם חברות תקשורת סלולריות וחברות טלפוניה שונות, כספקיות יחידות, לצורך קבלת מידע על לקוחותיהן.

■ וועדת הפטור המרכזית דחתה בקשה של בית-החולים בנהריה להתקשרות בפטור ממכרז עם מוטורולה לרכישת 33 מכשירי  PTT שלא באמצעות המכרז המרכזי.

■ היחידה לניהול סיכונים בחשכ”ל נערכת לכתיבת 2 מכרזים חדשים: ניהול סיכונים תפעוליים וניהול סיכוני IT וסייבר.

משרד החינוך ביקש הארכת התקשרות עם טלדור בפטור ממכרז ל- 7 חודשים בהיקף 7.2 מיליון ₪; אושרה לו התקשרות ל- 3.5 חודשים בהיקף 3.6 מיליון ₪.

משרד התקשורת:  דרוש/ה: ממונה בכיר/ה (ייעוץ משפטי).

בנק ישראל: מכרז פומבי ממוכן דו-שלבי לאספקת שירותי ייעוץ בנושא הגנת הפרטיות

רכבת ישראל: מכרז לאספקת, התקנת, הפעלת ותחזוקת מערכת קשר אלחוטית מבוססת POC לרכבת.

רשות התקשוב הממשלתי: מכרז לשירות התשלומים הממשלתי (שה”ם).