סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 2 בפברואר 2018)

18:39 03.02.2018

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ חברת המחקר IDC: ההשקעות העולמיות בטכנולוגיית מידע וטלקום יסתכמו בקרוב ל- 4 טריליון דולר ב- 2018; להוצאות הצרכניות יהיה חלק משמעותי בכך [1.5 טריליון דולר מכלל ההוצאות] אולם את הגידול יניעו ההוצאות הארגוניות במיוחד במחשוב ענן, תוכנה ותשתיות.

■ ה- National Toxicology Program, NTP  ב- National Institutes of Health, NIH  [סוכנות המחקר הרפואי הלאומי בארה”ב הציגה אתמול (ו’, 2.2.2018) את  המחקר הגדול ביותר שנערך אי-פעם [במשך כשני עשורים ובהוצאה של 25 מיליון דולר] לגבי קשר אפשרי בין קרינה מסלולר לסרטן; המחקר בוצע לבקשת ה- Food and Drug Administration, FDA ב- 1999.

■ במחקר נמצא כי לאנרגיית סלולר יש השפעות ביולוגיות אך לא ברור אם הדבר משליך גם לגבי בני אדם; בקרב עכברושים זכרים שנחשפו לקרינת סלולר [ברמות גבוהות יותר ממה שבני אדם נחשפים אליהן בעת שימוש בסלולר] היו בעלי גידול קטן בגידולים בראשיהם ובמוחם וכן סימנים לפגיעה מסויימת ב- DNA שלהם; בקרב עכברושים נקבות ובקרב עכברים משני המינים לא התגלו סימנים כלשהם להשפעה כזו.

■ “רשות האוכלוסין מתעתדת להחליף את כל מערכות המיחשוב שלה. מדובר בפרוייקט עצום מבחינת היקפים, מורכבות, מימשקים מרובים, פרוייקט שאמור להימשך חודשים רבים”.

■ שופט קיבל חלקית בקשה של פרטנר לעיון במסמכי תיק דומה נגד סלקום; נגד 2 החברות יש 2 תביעות ייצוגיות נפרדות בנושא העברה שלא כדין של נתוני איכון של לקוחותיהן – לצדדים שלישיים.

משרד התקשורת מפרסם היום (30.1) שימוע ציבורי בנושא “איסור ביצוע ניידות מספרי טלפון באמצעות חיוג למענה קולי (IVR)”.

■ חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון מציגים במחקר חדש כיצד תראה מתקפת סייבר על מכשור הדמיה רפואי, מזהירים את בתי-החולים מפני תוצאותיה הקשות ועובדים על פתרונות עתידיים.

■ ראש מערך הסייבר הלאומי שמונה לפני שבועות ספורים יגאל אונא התייחס בכנס סייברטק 2018 לאיומי הסייבר על ישראל והעולם: “האיום על תעופה אזרחית הופך למשמעותי יותר”.

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת [4-9.2.2018] שנועד להעלות את המודעות של הציבור לגלישה בטוחה ברשת ומניעת ביריונות וסכנות ברשת: השנה יושם דגש על פיתוח אמפתיה ורגישות כלפי האחר ברשת, ויעביר את המסר: “לפני ה- Share , חושבים על החבר”.

■ נדחתה עתירה מינהלית של בזק נגד משרד התקשורת בנושא העיצום הכספי שהוטל עליה.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (29.1.2018) הצעה דחופה (של ח”כ עמר בר-לב) לסדר היום: “הפצת תמונות וסרטונים פרטיים ברשת וחוסר מוכנותה של המשטרה לטפל בנושא”.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (29.1.2018) הצעה דחופה (של חברי הכנסת נחמן שי וישראל אייכלר) לסדר היום: “מעמדה של גלי צה”ל כתחנת חדשות עצמאית”.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (29.1.2018) להעביר הצעה ל”דיון מהיר” (של ח”כ מיקי לוי ואורן אסף חזן) בנושא “התקשרות חברת הנסיעות הממשלתית ‘ענבל’ בהסכם לאספקת מערכות טכנולוגיות של שירותי תיירות בשווי מאות אלפי שקלים (ובמחזור של מיליוני שקלים) בפטור ממכרז מזה למעלה מעשר שנים”.

■ הוגשה עתירה מינהלית של חברת פלאפון תקשורת נגד משרד התקשורת בנושא עיצום כספי שהוטל עליה.

■ שתי תביעות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) – נפרדות אך דומות – נגד בזק ואח’ שהוגשו ב- 4-5/2017: אחת מהתביעות נמחקה על הסף ובשנייה – יימשך ההליך.

■ בתוך 20 יום: שתי תביעות נפרדות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) הוגשו בידי אותו תובע נגד שידורי קשת, נגד רשת מדיה ונגד ערוץ 10 החדש  בשם “כלל אוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל”.

■ לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה היום (30.1) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד המועצה להסדר ההימורים בספורט בשם “כל הלקוחות שהשתתפו בתוכנית Winner באתר האינטרנט (באמצעות מחשב, טלפון חכם וכל דרך אחרת לרבות תוכנה או אפליקציה ייעודית) של הטוטו ואשר הוצג להם מצג מטעה לגבי ‘הזכייה הצפוייה’.”

■ חברת המחקר Strategy Analytics: ברבע הרביעי של 2017 חלה ירידה של 9%(-) לעומת הרבע הרביעי של 2016 ונמכרו בעולם 400.2 מיליון סמרטפונים; זו הירידה השנתית הגדולה ביותר בהיסטורייה של הסמרטפונים.

■ חברת המחקר IDC: ברבע הרביעי של 2017 נמכרו בעולם 403.5 מיליון סמרטפונים, ירידה של 6.3%(-) לעומת הרבע הרביעי של 2016; כלל המכירות ב- 2017 הסתכמו ב- 1.472 מיליארד יחידות, ירידה של פחות מ- 1%(-) לעומת 2016.

■ חברת המחקר IDC: ברבע הרביעי של 2017 חב’ Apple החליפה את חב’ Samsung כמובילת שוק הסמרטפונים העולמי; בשנת 2017 כולה אפל שנייה לאחר סמסונג.

■ וול סטריט ג’ורנל: חב’ Intel הודיעה לקבוצה קטנה של לקוחותיה, לרבות חברות טכנולוגיה סיניות, לגבי תקלות אבטחה קריטיות שהתגלו במעבדים שלה, קודם שדיווחה על כך לרשויות בארה”ב.

■ שני כלי תקשורת בהולנד [NOS והעיתון  Volkskrant]: הביון ההולנדי (Sigint Cyber Unit) היה מודע ועקב במשך שנים, מאז קיץ 2014, לניסיונות של האקרים רוסיים [המכונים “Cozy Bear”] החשודים בביצוע מספר פריצות משמעותיות במערב לרבות לקמפיין הבחירות של הדמוקרטים ב- 2016.

■ מנכ”ל SAP צייץ בטוויטר על פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס.

גרטנר: המכירות העולמיות של מכשירים [מחשבים אישיים, טבלטים וסלולרים] יגדלו ב- 1.2%: מ- 2.28 מיליארד ב- 2017 ל- 2.32 מיליארד ב- 2018; תשעה אחוזים מהסמרטפונים שיימכרו ב- 2021 יתמכו בטכ’ דור חמישי [5G].

■ וול סטריט ג’ורנל: מזכר פנימי מצביע על כך שמספר פקידים בבית הלבן רואים בשירות דור חמישי [5G] כ”תחום תחרות ראשי”; לדבריהם, האיום מצד סין מצדיק מאמץ ממשלתי מיוחד לבניית רשת בטכנולוגיה זו.

■ בוועדת המדע: “סיכום שנות ההקמה (2016-2017) של הרשות הלאומית להגנת הסייבר

■ דיון קרוב בוועדת הכלכלה: “תופעת הביוש ברשתות החברתיות פוגעת בעסקים קטנים ובינוניים”.

■ דיון קרוב בוועדת המדע: “דרישה ממשרד הפנים לתקן ליקויים במערכות המידע של הרשויות המקומיות בשל פריצות סייבר”.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד האנרגיה: מכרז לשירותי ייעוץ בתחום אבטחת המידע והגנה בסייבר.

משרד המשפטים:  דרוש/ה: מנהל/ת תחום בכיר מוסמך/ת מתודולוגית סייבר.

■ מכרז חדש של משרד החינוך שמתפרסם היום (1.2): מכרז לאספקה של מערכת לניהול ידע והקמתה.

■ מכרז חדש של משרד האוצר/רשות המסים בישראל/שירות עיבודים ממוחשבים (שע”ם) שמתפרסם היום (1.2): מכרז לרכש קלטות גיבוי מתוצרת IBM.

■ מכרז חדש של משרד החקלאות ופיתוח הכפר/מינהל המחקר החקלאי/מרכז וולקני שמתפרסם היום (1.2): מכרז לאספקת רכיבים ורישיונות של מוצרי Firewall (“חומת אש”)  מתוצרת חברת  Check Point  Software Technologies ומתן שירותי התקנה, תחזוקה, תמיכה ושירות.