סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 8 בדצמבר 2017)

18:16 09.12.2017

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ הגישה ברביעי (6.11) אחה”צ תביעת סכסוך קיבוצי בבית-הדין האיזורי לעבודה בת”א “נגד יעקובי ואחר’ “. טרם פורסם כתב התביעה; הבוקר (7.12) התקיים דיון בנושא בבית-הדין בת”א; ככל הידוע התביעה הייתה נגד מחזיק תיק בזק בהסתדרות ונוספים בעקבות רצונם של עובדי החברה לקיים אסיפת עובדים, בניגוד לרצון ההנהלה.

בהחלטה הקשורה ל- 3 עתירות נפרדות התלויות בבג”ץ [לגבי שידורי ערוץ הכנסת ע”י ערוץ 20], שופט העליון יורם דנציגר פסק היום (6.12) ש”בהתאם להודעתה של יו”ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין“ר יפעת בן חי שגב],  המועצה תגיש את התגובה מטעמה עד ליום 7.12.2017.”

משרד התקשורת באמצעות הועדה המייעצת לפרישה אוניברסלית מפרסם היום (5.12) שימוע בעניין רשימת יישובים נעדרי תשתית הוט טלקום ש.מ לפרישה מידית; מועד הגשת התייחסויות אחרון הוא 19.12 למנכ”ל בפועל של משרד התקשורת מימון שמילה.

■ למחוזי בת”א הוגשה היום (30.11) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ בטענה לפגיעה לכאורה בפרטיות לקוחותיה: ‘מתוך מאגרי המידע והנתונים שלה העבירה פרטים אודות לקוחותיה לידי צדדים שלישיים בעלי עניין כלכלי, כדי שיציעו להם שירותי ספק אינטרנט, מבלי בהתקבלה הסמכתם לכך מראש’.

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא בדו”ח ‘מינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות’ שפורסם היום (6.12): בין הליקויים המרכזיים שנמצאו: “ליקויים במערכת המחשוב של רשות החברות הממשלתיות; על אף ההשקעה הכספית הניכרת במערכת ‘אדם מילא’ המיועדת לניהול נבחרת הדירקטורים, היא אינה עונה על מלוא צורכי הרשות. אין ממשק בין מערכת זו למערכת ‘נועם’ שבה מנוהלים פרטי הדירקטורים, על אף קיומו של מידע חופף ביניהן”.

■ דו”ח ‘מינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות’ שפורסם היום (6.12): “על רשות החברות הממשלתיות לשדרג את מע’ המחשוב שלה באופן שיתאפשר מעבר נתונים ממערכת למערכת הן לשם הצלבת מידע ואימותו הן לשם ייעול המערכות. ראוי שגרסאות קודמות של נתונים יישמרו גם הן במאגר הנתונים ולא יימחקו, זאת לצורך בקרה על פעולתה והפקת לקחים. על הרשות לקבוע כללים לניהול מאגר המועמדים ולנהוג במידע באופן רגיש ולהרחיב את נתיבי הבקרה להגברת אמון הציבור בה”.

■ דו”ח חדש של eMarketer: כ- 47% מאוכלוסיית העולם משתמשים השנה באינטרנט לפחות אחת לחודש, באמצעות מחשב נייח/נייד או טלפון נייד; ב-  2019 – יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם תשתמש באינטרנט (או 3.84 מיליארד איש).

■ דו”ח חדש של eMarketer: מספר משתמשי האינטרנט בעלי טלפון סלולרי יגיע ל- 2.73 מיליארד איש השנה; 87.4% מהם ישתמשו בסמרטפון לגישה לאינטרנט נייד; השימוש בסמרטפונים ימשיך גם השנה בגידול דו-ספרתי ויגיע ל- 2.39 מיליארד איש (או 32.3% מאוכלוסיית העולם).

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: גורמים פליליים ואחרים עושים שימוש בהודעות דוא”ל, על מנת לתקוף משתמשים פרטיים וארגוניים, לצורך ביצוע הונאות כנגדם, ולצורך השגת אחיזה במערכותיהם. פעמים רבות ההודעות הזדוניות עושות שימוש בכתובות דוא”ל הנראות כאילו הן שייכות לארגונים שונים המוכרים למותקף; קיימים מספר מנגנונים טכנולוגיים העשויים לסייע בצמצום משמעותי של התופעה. מנגנונים אלו יהיו אפקטיביים יותר ככל שהשימוש בהם יתרחב למספר רב של ארגונים ממגזרים שונים. המנגנונים הנ”ל מוגדרים על ידי הצד השולח אך מסייעים לצד מקבל ההודעה לקבוע את אמינותה; מרבית שירותי הדוא”ל בענן (Web Mail) כבר יישמו חלק או את כל המנגנונים הללו.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: לאחרונה התגלו פגיעויות ביותר מ- 30 תוכנות ושירותי דואר אלקטרוני פופולריים; וריאנטים שונים של הפגיעות מאפשרים התחזות לשולח שונה (Spoofing) ועקיפת מנגנוני אבטחה; סט הפגיעויות המכונה Mailsploit קיים בין היתר בשירותים/תוכנות הדואר האלקטרוני של Apple Mail, של Yahoo Mail, של Mozilla Thunderbird ועוד; ככל הידוע, לא כל היצרנים מתכוונים לתקן את הפגיעויות הנ”ל, מאחר וחלקם סבורים כי הן צריכות להיות מטופלות בצד השרת.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר מודיעה היום (3.12): פורסמו מספר עדכוני אבטחה ל-  OpenEMR  תוכנת קוד פתוח לניהול רשומות רפואיות, תיעוד פרטי חולים ופרטי טיפולים. מומלץ לבחון עדכון גרסה בהקדם; OpenEMR  הינו מוצר קוד פתוח נפוץ, המשמש מוסדות בריאות לניהול ותיעוד רשומות רפואיות ו/או הליכים רפואיים.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: לאחרונה נחשפה פעילותה של קבוצת התקיפהTurla  נגד מספר מגזרים וביניהם המגזר הממשלתי, הטכנולוגיה, האנרגיה וארגונים מסחריים במדינה אירופית. הפעילות בוצעה באמצעות שני פוגענים, המכונים ניורון (Neuron) ונאוטילוס (Nautilus) . פוגענים אלו זוהו בנוסף לפוגען הוותיק והמוכר של קבוצת תקיפה זו, המכונהSnake.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר: לאחרונה דווח כי ב- 2 גירסאות של שרת הדוא”ל EXIM   קיימות פגיעויות אשר עלולות לאפשר לתוקף הרצת קוד מרחוק (RCE) נגד השרת או ביצוע מתקפת מניעת שירות נגדו. פרוייקט EXIM הפיץ עדכון אבטחה.

■ וול סטריט ג’ורנל: ממשלת צפון קוריאה מאפשרת ליותר אזרחים שלה שימוש בסמרטפונים ואינטרה-נט בפיקוח; מדובר באזרחים שיכולים לממן השימוש; לשלטונות אלה הזדמנויות חדשות לניטור האזרחים במדינה המסוגרת.

■ קבוצה של אנשים פרצה למספר חנויות של Apple ברחבי צרפת בשבת (2.12), השתלטו עליהן לזמן קצר וצעקו: “שלמו את המיסים שלכם” [paye tes impots]; המטרה: ללחוץ על החברה לשלם את חובותיה לאיחוד האירופי המסתכמים ב- 15.5 מיליארד דולר.

■ ה- National Cyber Security Centre, NCSC [הכפופה ל- Government Communications Headquarters, GCHQ הבריטית] הזהירה משרדי ממשלה ויחידות נסמכות ואסרה עליהם להשתמש במוצרי האבטחה של חברת האבטחה הרוסית Kaspersky Lab  (בדומה לצעד שכבר ננקט ע”י הגורמים המקבילים בארה”ב).

■ חברת המחקר IDC: מכירות השרתים העולמיות ברבע השלישי של 2017: גידול של 19.9% במונחי כסף להכנסות של- 17 מיליארד דולר; גדול של 11.1% במונחי יחידות נמכרות, ל- 2.67 מיליון יחידות.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על שירותי תקשורת (Telecommunications Services) ועל שירותי טלביזיה בתשלום (Pay TV Services) [הכוללים את Cable/Satellite/Internet protocol, IP/Digital Terrestrial TV] יסתכמו ב- 2017 בכ- 1.7 מיליארד דולר, גידול של 1.7% לעומת 2016; ב- 2018 צפויות לגדול ב- 2% ליותר מ- 1.7 מיליארד דולר; הפלח הגדול ביותר הוא המובייל (52% מהשוק) ואחריו Fixed Data (עם 21% מהשוק).

■ חברת המחקר Strategy Analytics: מכירות סמרטפונים מותאמי דור חמישי [5G] יגדלו מ- 2 מיליון יחידות ב- 2019 ל- 1.5 מיליארד יחידות ב- 2025; בעשור הקרוב קטגוריית הדור החמישי תהיה המגזר שגדל הכי מהר בקרב תעשיית הסמרטפונים העולמית; הזדמנויות גידול לחברות דוגמת חברת Qualcomm, חברת Intel וחברת Apple.

■ ישראל – אחת מ- 24 מדינות (באפריקה, אסיה, המזה”ת, אירופה ואמל”ט) בהן מושק מעתה יישומון ה- Android של טוויטר —  שירות Twitter Lite – זאת לאחר שניסוי שנערך בפיליפינים הוגדר כמוצלח.

■ חברת המחקר IDC: מכירות המכשור הלביש (wearables) ברבע השלישי של 2017 הסתכמו ב- 26.3 מיליון יחידות, גידול של 7.3%; נרשם גידול במכירות המכשור הלביש החכם (smart wearables)[מכשירים המסוגלים להריץ יישומי צד ג’] לצד ירידה במכירות המכשור הלביש הבסיסי (basic)[מכשירים שאינם מסוגלים להריץ יישומי צד ג’].

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על מציאות רבודה/מדומה [Augmented Reality/Virtual Reality, AR/VR] יגדלו מ- 9.1 מיליארד דולר ב- 2017 ל- 17.8 מיליארד דולר ב- 2018, גידול של כ- 95%.

קנליס: לראשונה – מכירות משקפי מציאות מדומה [Virtual Reality Headset] חצו רף ה- 1 מיליון יחידות ברבע השלישי של 2017; את השוק מובילה חברת Sony.

■ חברת Microsoft הודיעה שמערכת ההפעלה Windows 10  מותקנת כיום ב- 600 מיליון מכשירים שהיו פעילים ב- 28 הימים האחרונים (לעומת 500 מיליון עליהם דווח ב- 3/2017); מדובר במחשבים אישיים, מחשבי לוח (טבלטים), סלולר, קונסולות Xbox ומכשירי HoloLens/Surface Hub.

■ יצרנית התוכנה Autodesk תקצץ 13% (או 1,150 מישרות) מכוח העבודה שלה במסגרת ‘התארגנות-מחדש’; התהליך צפוי להימשך עד תחילת שנת 2019.

משרד ראש הממשלה מפרסם היום (30.11) הודעה על התקשרות בפטור ממכרז עם ירון בלום (לשעבר, איש שירות ביטחון כללי, שב”כ) לתפקיד “מתאם מטעם ראש הממשלה בנושא שבויים ונעדרים”; היקף ההתקשרות – 631,800 ₪ לתקופה של שנה; ב-21 באוקטובר, כחודשיים לאחר התפטרות המתאם הקודם ליאור לוטן (ב- 25 באוגוסט)  הודיע ראש הממשלה על מינויו של בלום לתפקיד.

■ דירוג החברות המנוהלות בצורה הטובה ביותר בארה”ב [Management Top 250] שמפרסמים Wall Street Journal/Drucker Institute: ראשונה – Amazon; שנייה – Apple; שלישית – Alphabet [החברה-האם של Google].

■ מחקר חדש של ה- US Federal Aviation Authority, FAA  האמריקני: התנגשויות של רחפנים [Drones] במטוסים מסוכנות ומזיקות יותר מפגיעה של בעלי כנף במטוסים; ה- FAA הודיע שיעבוד עם יצרני הרחפנים על טכנולוגיה שתימנע מהם ‘מפגש’ עם מטוסים; עד סוף השנה יהיו בארה”ב 2.3 מיליון רחפנים בשימוש.

■ וול סטריט ג’ורנל: חברת התעופה של ניו זילנד [Air New Zealand]  חוותה השבוע שני מקרים נפרדים של בעיות במטוסי Boeing 787-9 שלה שאילצו את המטוסים לשוב לנמל התעופה באוקלנד.

■ וול סטריט ג’ורנל: בית-הדין העליון של האיחוד האירופי בפסיקה חדשה: יצרני מותגי יוקרה [Luxury brands] יכולים להגביל קמעונאים מלמכור מוצריהם בפלטפורמות מקוונות דוגמת Amazon ו- eBay כדי להגן על הדימוי היוקרתי שלהם.

גרטנר: הוצאות האבטחה הארגוניות [Enterprise Security] יגדלו ב- 2018 ב- 8% לעומת 2017, ל- 96.3 מיליארד דולר; ארגונים מוציאים יותר על אבטחה בין היתר כתוצאה מרגולציה (אסדרה), מודעות לאיומים מתפתחים והאבולוציה לאסטרטגיה עסקית דיגיטלית.

גרטנר: מה שמניע חלק גדול מהוצאות האבטחה הארגוניות [Enterprise Security] הוא תגובות הארגון לכשלי אבטחה ככל שהתקפות סייבר וכשלי אבטחה מתגלים ומתפרסמים פומבית ברחבי העולם; התקפות סייבר דוגמת WannaCry ו- NotPetya ולאחרונה גם כשל האבטחה ב- Equifax הם בעלי השפעה ישירה על הוצאות האבטחה משום שמדובר בסוג התקפות הנמשכות עד שלוש שנים.

■ מזכר ממשלתי  אמריקני של US Department of Homeland Security  שהודלף והגיע לעיתון NYTimes: ממשלת סין משתמשת בטכנולוגיית רחפנים של חב’ DJI כדי לרגל אחר ארה”ב ומדינות אחרות.

■ דו”ח חדש של ארגון Privacy International טוען: חברות השכרת רכב ותוכניות car-sharing  נכשלות בהגנה על נתוני המשתמשים בשירותיהן; ‘המשתמשים משאירים שובל של פרטים אישיים מאחוריהם’.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד ראש הממשלה/רשות התקשוב הממשלתי: דרוש/ה: מנהל/ת פרוייקטי IT.

■ משטרת ישראל/אגף התנועה הארצי/מחלקת מו”פ – היום (3.12): פרסום בקשה לקבלת מידע (RFI) למערכת Video Motion  Detection, VMD – גילוי אוטומטי ותיעוד עבירות בווידיאו דיגיטלי לשורה של עבירות ובהן נסיעה נגד הכיוון ושימוש בסלולר במהלך נסיעה; מדובר במערכות שניתן להתקינן ולהפעילן מתוך רכב ו/או מעל גבי מתקן ייעודי שיוצב בצידי הדרכים; תוצרי המערכות יועברו באמצעות תקשורת מאובטחת למרכז שו”ב לצורך צפייה בקטעי הוידיאו ועריכת דו”חות.

■ מכרז חדש של משרד החינוך המתפרסם היום (3.12): מכרז היקפים משתנים — מעקב ובקרה על תוכניות ופעולות המינהל בתחומי התקשוב, המדעים והטכנולוגיה.

משרד האנרגיה/אגף חירום, ביטחון, מידע וסייבר בשיתוף משרד ראש הממשלה/מערך הסייבר הלאומי מפרסם היום (3.12) מכרז להקמה ותפעול מעבדת סייבר לאומית לבדיקות, מחקר וחדשנות בתחומי הבקרה התעשייתית.

■ מכרז חדש של הטלביזיה החינוכית הישראלית המתפרסם היום (4.12):  מכרז להפקת פודקסטים לילדים ובוגרים.

■ מכרז חדש של משרד התקשורת המתפרסם היום (6.12): מכרז לשירותי ייעוץ כלכלי למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין ולמינהלת הסדרת השידורים לציבור  לצורך ביצוע מחקר ומתן ייעוץ כלכלי בנושאים שונים שבהם נדרשת המועצה להחליט [היקף העבודה המוערך הינו עד 1,500 שעות לשנה]. “על שולחנה של המועצה מונחים בימים אלה מספר נושאים שבהם צריכה המועצה לקבל החלטות בעלות השלכות כלכליות נרחבות על שוק השידורים הרב ערוציים, ואשר ביחס אליהם מבקשת המועצה לקבל ייעוץ כלכלי, בין היתר: בדיקת עלויות ממירים; הכרעות בעניין אי הסכמות בין גופים משדרים וספקי תכנים; פריקות הטריפל; ספורט”.