סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 24 בנובמבר 2017)

13:44 24.11.2017

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ אסף נתנזון דוקטורנט במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הוא הישראלי הראשון שנכנס לרשימת הממציאים הפוריים בעולם של Wikipedia עם  202 פטנטים הרשומים על שמו בין השנים 2017-2007. נתנזון, אשר מאתיים פטנטים נוספים שלו נמצאים כעת בתהליכי רישום, מכהן כמהנדס בכיר וסגן נשיא לטכנולוגיות מתקדמות, במשרד ה- CTO  של Dell EMC בישראל. הפטנטים של נתנזון בתחומי האחסון והגנת נתונים משולבים כולם בטכנולוגיות של החברה הגלובלית.

■ לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה היום (23.11) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

■ לבית-המשפט המחוזי בת”א הוגשה היום (23.11) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חב’ אירונאוטיקס [שמפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאויישים] ו- 11 ממנהליה ובהם מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו בע”מ; התביעה היא בשם “כל מי שרכש מניות של המשיבה בבורסה לני”ע בת”א החל מיום 7.7.2017 ועד ליום 14.11.2017”.

■ לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה היום (23.11) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חב’ Expedia ו- טורק הבה יולרי איי או (תאי איי או) בשם כל האנשים מישראל אשר רכשו מאחת מהן  כרטיסי טיסה, לא עשו בהם שימוש אךך למרות זאת לא הוחזרו להם דמי הנמל ששילמו.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר מפרסמת היום (22.11) התרעה בדבר  הרחבת תקיפה מהרשת הארגונית למשאבי הענן הארגוניים; Golden SAML הוא הכינוי שהוענק לתקיפה המאפשרת לתוקף להרחיב אחיזתו מהרשת הארגונית אל משאבי הענן של הארגון. בדומה לתקיפה מסוגGolden Ticket , התקיפה מאפשרת לתוקף להתחזות למשתמשים כלשהם בארגון ולבקש שירותים שונים מספק משאבי הענן, באמצעות זיוף הזדהות.

■ בדיון של וועדת הכלכלה בכנסת (21.11) בנושא הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס’ 55) (מענה אנושי מקצועי במערכת לניתוב שיחות): מימון שמילה ממלא מקום מנכ”ל משרד התקשורת: בחברות התקשורת ניכר שיפור בזמני המענה, אבל המשרד רוצה להגיע למצב טוב יותר. עם זאת יש חברות שמוכנות לספוג עיצומים של מיליונים כי הדבר משתלם להן, ולכן צריך לחזק גם את האכיפה; יו”ר הוועדה ח”כ איתן כבל הציג צילומי מסך של זמני המתנה של צרכנים: עד כה השיא היה המתנה של 4 שעות למענה של חברת פרטנר והמתנה דומה למענה של חברת פלאפון.

■ מינוי חדש במשרד התקשורת היום (19.11): עופר רז-דרור מונה לתפקיד סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה.

■ תביעה קטנה (תביעת Spam) של סיני ליבל נגד חברת הביטוח AIG: לאחר שאתמול נערך דיון ההוכחות, היום 20.11 (לפני מספר דקות) מתפרסם במערכת “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט: “תוצאת פס”ד: נדחה”; הסיבה: “פשרה ובעקבותיה מחיקה/דחיית התובענה”; מעניין מתי, למרות זאת, “מומחה הטלקום [ש]מדבר” יכתוב שוב על ‘ניצחון אדיר נוסף’ של ‘מגן הצרכנים’ ועל ‘השופט האמיץ שלא נכנע לקליקת המשפטנים’.”

■ למחוזי בחיפה הוגשו היום (20.11) שתי תביעות נפרדות (ובקשה להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) נגד 013 נטוויז’ן בע”מ ונגד בזק בינלאומי בע”מ הנושאות “שאלות משותפות של עובדה ומשפט”: התובע, עו”ד במקצועו, טוען כי 013 ממשיכה לחייב בתשלום חודשי קבוע בגין שירות שיחות בינלאומיות למרות שהאנשים אינם עוד מנויים פעילים שלה; טרם פורסם כתב הטענות המלא נגד בזק בינלאומי.

■ שופט העליון אורי שוהם הורה היום (20.11)  כי עתירה למתן צו על תנאי של תנועת מרצ נגד הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, רדיו ללא הפסקה בע”מ ונגד יורם שפטל תובא “בהקדם” לדיון בפני שלושה שופטים; בשלב זה לא הוצא צו ביניים במבוקש.

■ הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל העביר (20.11) למערכת הבנקאית טיוטת תיקונים להוראה בנושא “בנקאות בתקשורת”, במסגרתם יינתנו מגוון הקלות בתהליך פתיחת חשבון בנק באופן דיגיטלי/מקוון:   פישוט תהליך זיהוי ואימות של הלקוח, באמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשניות; חשבון ראשון של לקוח יוכל להיפתח מרחוק (באפליקציה או באינטרנט) [נכון להיום, רק לקוח שיש לו כבר חשבון בנק קיים יכול לפתוח חשבון מקוון]; תתאפשר פתיחת חשבון בנק באופן דיגיטלי כבר בגיל  16 (במקום בגיל 18 כיום).

הרשות הלאומית להגנת הסייבר הודיעה כי לאחרונה זוהתה תכתובת דוא”ל חשודה הכוללת קישור למסמך Word. מדובר בקמפיין דיוג ממוקד (Spear Phishing) המתחזה למכון המחקר הידוע RAND וכולל רישום דומיין ייעודי. כחלק משיטת התקיפה, ישנו ניסיון לביצוע הנדסה חברתית לשם הורדת מסמך מקושר, המוריד פוגען מסוג סוס טרויאני.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר הודיעה היום (20.11) כי התקבלו דיווחים על תכתובות דוא”ל זדוניות. בגוף ההודעה הופיע קישור המוסווה כקובץ PDF. לחיצה על הקישור מורידה את פוגען Adwind לעמדה. Adwind אותר לראשונה בשנת 2012 ומוכר בשמות נוספים. הפוגען מתקשר עם שרת שו”ב (C&C) ומסוגל לגנוב מידע הכולל סיסמאות, הקשות מקלדת, וכן לבצע צילומי מסך, הקלטת ווידאו וצילום תמונות

הרשות הלאומית להגנת הסייבר תקיים (11.12.2017) יום עיון מקצועי למנהלי ומנהלות אבטחת מידע וסייבר של מוסדות אקדמאיים, לטובת העלאת החוסן של מוסדות אלו; הכנס יעסוק בין היתר בכלים ובהתמודדות עם אירועי סייבר, בתורת ההגנה הארגונית, במגמות ואירועים במגזר האקדמיה וכן בהמלצות לחוסן.

■ לבית-משפט השלום בירושלים הוגשה היום (21.11) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד מינהלת ליגת העל בכדורסל לגברים בטענה של “גביית עמלת אינטרנט שלא כדין”; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

בדיון מעקב שערכה וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת (21.11) בנושא רחפנים בישראל (ובעקבות דו”ח מבקר המדינה בנושא) אמר חזי מרקוביץ רמ”ח אבטחה שירות בתי-הסוהר (שב”ס) כי רק השנה אירעו 40 אירועי חדירה למתקני השירות, שעה שהחוק אוסר על הארגון ליירטם; נתי שוברט סגן מנהל מינהל הנדסה (ספקטרום) במשרד התקשורת: “מתבצעת עבודת מטה על מנת לאפשר גם בישראל שימוש ברחפנים בהם רוב העברת החוזי מהרחפן אל המשתמש נעשית בתחום תדרים של 5.8 גיגה הרץ, הדבר תלוי תקציב”;  יו”ר הוועדה  ח”כ אורי מקלב הודיע בתום הישיבה על הקמת ועדת משנה לתחום הרחפנים.

■ בעקבות הפרסום הבלעדי של פייננשל טיימס: חברת Hon Hai Precision Industry/Foxconn [הספק הראשי של Apple באסיה] הפסיקה להעסיק  תלמידי תיכון במפעל שלה ב- Zhengzhou בסין שעבדו שעות נוספות בניגוד לחוק הסיני כדי לעמוד במכסות ייצור ה- iPhone X; לתלמידי התיכון נאמר בתחילה כי עליהם לעבוד 3 חודשים בהתמחות במפעל כדי שיוכלו לסיים את לימודיהם.

■ פייננשל טיימס: חברת Hon Hai Precision Industry/Foxconn [הספק הראשי של Apple באסיה] מעסיקה תלמידי תיכון במפעל שלה ב- Zhengzhou בסין העובדים שעות נוספות בניגוד לחוק הסיני כדי לעמוד במכסות ייצור ה- iPhone X; לתלמידי התיכון נאמר כי עליהם לעבוד 3 חודשים בהתמחות במפעל כדי שיוכלו לסיים את לימודיהם.

■ לאחר הרצח בכנסיית First Baptist Church ב- Sutherland Springs, Texas לפני שבועיים נמצאו במקום שני מכשירי סלולר שאחד מהם הוא Apple iPhone SE; רשויות אכיפת החוק המקומיות הוציאו צו חיפוש שיחייב את Apple לסייע באחזור מידע הנמצא במכשיר.

Digitimes Research: מכירות הטבלטים העולמיות יסתכמו ב- 128 מיליון יחידות ב- 2018, ירידה של כ- 10%(-); ההשפעה של הסמרטפונים על הביקושים לטבלטים תקטן אחרי 2019; בכל שנה עד 2022 צפויות מכירות של כ- 120 מיליון יחידות.

Dataxis: ברבע השני של 2017 הסתכמו ההכנסות של 10 חברת הטלקום המובילות באירופה ב- 51 מיליארד אירו; חברת Deutsche Telekom, חברת Vodafone Europe וחברתTelefónica Europe  הן 3 החברות המובילות ביבשת מבחינת ההכנסות ברבע השני; יתר החברות בעשירייה המובילה הן: חברת TIM Italy, חברת Sky, חברת Altice, חברת Liberty Global, חברת BT, חברתOrange Europe  וחברת Telenor; חמש קבוצות הטלקום המובילות באירופה תרמו כמעט 70% (או 36 מיליארד אירו) מכלל ההכנסות ברבע השני.

■ דירוג של BDRC Continental  ואתר השוואת הפס-הרחב Cable.co.uk לגבי מחירים ממוצעים שירות פס-רחב חודשי ב- 196 מדינות בעולם [בהמרה לשער החליפין העכשווי של המטבע המקומי לדולר]: איראן במקום הראשון עם עלות של 5.37 דולרים; ישראל במקום ה- 18 עם עלות של 20.61 דולר; הפלסטינים – במקום ה- 52 עם עלות של 37.24 דולר; סוגרת את הרשימה – בורקינה פאסו מאפריקה [לשעבר, וולטה עילית] עם עלות חודשית ממוצעת של 965 דולר.

Verto Analytics: ירידה חדה במשך הזמן המוקדש בארה”ב לשימוש ב- Facebook בהשוואה למצב לפני שנה; נרשמה גם ירידה במספר המשתמשים.

■ דיווח: Meg Whitman תיפרד מתפקיד מנכ”ל חברת Hewlett Packard Enterprise, HPE בפברואר שנת 2018; את התפקיד ימלא מי שמכהן כיום כנשיא החברה Antonio Neri (העובד ב- HP מאז 1995).

■ דיווח: בארה”ב הוגש כתב אישום נגד ההאקר האיראני Behzad Mesri באשמת גניבת פרקים של ערוץ HBO  שטרם שודרו.

■ תחקיר של Quartz: מכשירי Android מעבירים נתוני מיקום של מתקני שידור סלולריים קרובים ל- Google גם אם המשתמש ניטרל את שירותי המיקום ליישומונים במכשיריהם.

■ חברת המחקר IDC: במחצית הראשונה של 2017 נרשם גידול של 4% ב- IT Services/Business Services; הסתכמו ב- 475 מיליארד דולר [ב- 2018 צפויות לחצות את רף ה- 1 טריליון דולר]; הקטגוריה המובילה הייתה Business Process Outsourcing, BPO  עם 92.9 מיליארד דולר ואחריה IT outsourcing ו- Software Deploy/Support Services; הקטגוריה בעלת הגידול המהיר ביותר הייתה Hosting Infrastructure Services ואחריה Business Consulting; קטגוריית ה- IT Outsourcing הייתה היחידה שחוותה ירידה בהכנסותיה בשישה החודשים הראשונים השנה.

■ Nominet/Broadway Partners יספקו שירותי high-speed broadband בסקוטלנד לרבות באיזור אגם Loch Ness, משכנה של המפלצת האגדית המפורסמת.

■ ה-  European Court of Justice: הפעיל האוסטרי  Max Schrems לא יוכל להגיש תביעה ייצוגית נגד Facebook בגין הפרות של זכויות לכאורה של הפרטיות (נתונים אישיים) אך יכול להגיש תביעה אישית הגד הרשת החברתית; הגיש תביעות בבית-משפט אוסטרי בשם שבעה אנשים (מאוסטריה, גרמניה והודו) נגד החטיבה האירית של פייסבוק.

■ גרמניה אוסרת מכירת שעונים חכמים [Smartwatches] לילדים (בגילים 5-12); רגולטור התקשורת במדינה [Federal Network Agency, Bundesnetzagentur] טוען שמדובר במכשירים היכולים לשמש למעקב ולריגול אחר הילדים, דבר האסור עפ”י החוק הגרמני; הרגולטור אסר בעבר – מאותן סיבות – מכירת בובה מחוברת לאינטרנט בשם My Friend Cayla ויעץ להורים שבבתיהם קיימת הבובה – להרוס אותה.