סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב-3 בנובמבר 2017)

20:22 04.11.2017

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ צריך הרבה חוצפה ע”י מי שטוען ל- Fake News מצד אנשים במשרד התקשורת ותוך 3 שקרים לגבי העובדות: אבי וייס עורך טלקום ניוז העלה היום (29.10) ב- 16:47 ידיעה “בלעדית” על האתר החדש של משרד התקשורת ועל תדרים ל- IoT; מי שפירסם זאת לראשונה היה Read IT Now כבר ב- 13:19 וב-  13:26; הוא גם טוען שמשהת”ק לא פירסם דבר על האתר החדש ועל נושא התדרים – אבל האמת שונה לחלוטין: המשרד פירסם גם פירסם את שני הדברים ובעקבות הפרסום שלהם אני פירסמתי אצלי את המידע.

משרד התקשורת הודיע היום (29.10.2017) כי אתר המשרד מועלה בימים אלה לאתר הממשלתי האחוד [אתר השירותים והמידע הממשלתי Gov.il] והוא נמצא עתה ב”תקופת הרצה”; האתר הישן ממשיך עדיין לפעול בשלב זה; באתר החדש מתפרסמות כתובות מייל של בעלי תפקידים שונים בהנהלת המשרד, דבר שלא היה קיים עד כה לגבי רובם.

משרד התקשורת/מינהל הנדסה הודיע שלשום (29.10.2017) לגבי שימוש בפס התדרים 915 עד 917 מה”ץ ליישומי IoT בטכנולוגיות LoRa ו- Sigfox: המשרד מתכוון “לאפשר בחודשים הקרובים קיום ניסויים טכנולוגיים שעניינם שימוש בטכנולוגיות בפס התדרים האמור ובעקבותיהם עשויים להיקבע תנאים וסייגים נוספים בצו לעניין פס התדרים כאמור”.

■ הודעת בזק מהבוקר (2.11.2017) לבורסה לניירות ערך ולרשות לניירות ערך: בדיון שהתקיים ב- 1.11.2017 בבית הדין האזורי לעבודה בת”א החליט בית-הדין לקבוע את התיק לדיון נוסף היום כאשר לדיון זה יתייצב שר התקשורת או מנכ”ל משרד התקשורת (בפועל). בית-הדין קרא לצדדים ולמשרד התקשורת, לעשות כל שביכולתם על מנת למנוע כל הסלמה במצב, קודם לדיון. בכלל זה ציין בית הדין כי הוא מצפה ממשרד התקשורת לפנות לספקי השירות האחרים ולפעול להשהיית העבודות הצפויות להתקיים במועדים הקרובים, על מנת לאפשר פתרון כולל, מוסכם, שיקדם את כל הצדדים כמו גם את האינטרס הציבורי.

■ הודעת בזק החברה הישראלית לתקשורת מהבוקר (2.11.2017) לבורסה לניירות ערך ולרשות לניירות ערך: על ההודעה היום חתומה – לראשונה לאחר הפסקה בשל חקירת הרשות לניירות ערך — עו”ד לינור יוכלמן, היועצת המשפטית למטה הקבוצה ומזכירת הקבוצה והממונה על האכיפה הפנימית. עד אתמול (כולל) הייתה חתומה על ההודעות עו”ד שלי ביינהורן, ס. יועמ”ש מטה ומזכירת הקבוצה.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר (2.11): ביממה האחרונה זוהה קמפיין תקיפה במסגרתו הופצו מיילים רבים מכתובות דוא”ל של חברת הנדסה ישראלית [לודן], בצירוף קישור לאתרי פישינג, במסווה של הודעות מ- Office 365 ו- DocuSign; על פי הערכה, לתוקף הייתה גישה לחשבונות הדוא”ל השייכים לכתובות אלו; הודעות הדוא”ל נשלחו במסווה תחת הכותרת “חשבונית שאושרה” וכותרות דומות  וכללו קישור הנראה כקובץ PDF. הקישור בפועל מוביל לאתר מתחזה במטרה להשיג פרטי גישה של המשתמש לחשבונות דוא”ל; הרשות מדגישה כי קיימת הסכמה מלאה של החברה שהותקפה לשיתוף פעולה במאמצי החוסן וסילוק המתקפה עם הרשות הלאומית להגנת הסייבר, ובהתאם האירוע בטיפול.

■ בישיבת וועדת המדע בנושא “אסדרת והכשרת כוח אדם מקצועי לעולם הסייבר במדינת ישראל”: רפאל פרנקו ראש אגף בכיר למגזר האזרחי ברשות התקשוב הממשלתי: “קצב ‘חילוף החומרים’ של העולם הטכנולוגי שמשתנה חדשות לבקרים. אנו צריכים לראות איך אנו צופים פני עתיד ונשארים מעודכנים”; “בארגונים גדולים בארץ יש מחסור בעובדים בתחומים ספציפיים, דבר המאלץ אוץם להשתמש בשירותי מיקור-חוץ ויש מחסור במיומנויות של עובדים”.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (30.10) להעביר לוועדת המדע והטכנולוגיה הצעה ל’דיון מהיר’ שהגיש ח”כ מנחם אליעזר מוזס בנושא: “הביטוח הלאומי הקפיא פרוייקט מחשוב לאחר שכבר השקיע בו 600 מיליון ש”ח.”

■ היום (30.10) הוכרז על מרכז מחקר וניסויים בינלאומי ראשון להגנת סייבר ותחבורה חכמה בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון בנגב; המרכז יבצע בחינה והערכה של פתרונות תחבורה חכמה אל מול איומי הסייבר ויהיה למרכז רישוי בינלאומי מוכר הקובע תו-תקן לכלי רכב אוטונומיים.

הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר, רמו”ט) במשרד המשפטים פירסמה את “מסקנות סקירת הפרטיות לשנת 2017”: במרבית האתרים ואפליקציות לרכישות מקוונות שנבדקו נמצא שאינם משקפים ללקוח את הנעשה במידע האישי שלו; סקירת מדיניות הפרטיות בוצעה ב- 21 אתרים ואפליקציות של רשתות הקמעונאות הנפוצות בישראל לקניות מקוונות, במטרה לבדוק באיזו מידה החברות משקפות ללקוחות את הנעשה במידע האישי שלהם, לאיזו מטרה נאסף והאם ישותף עם גורמים נוספים.

הרשות הלאומית להגנת  הסייבר מפרסמת היום (30.10) מסמך בנושא מחשוב ענן: מסמך הרחבה לתורת ההגנה בסייבר לארגון ומטרתו להציג שיטת עבודה נכונה עבור מנהלי אבטחה ארגוניים, הנדרשים לבנות תכנית הגנה תוך התייחסות לשירותי הענן שהארגון מקבל וצורך.

■ ועדת הכספים אישרה היום (30.10) את בקשת מנכ”ל הכנסת אלברט סחרוביץ’ לאפשר לו להפעיל מנגנון של ‘ועדות איתור’ לאיוש 10 משרות בכירות בכנסת; בין המישרות הללו:  ראש אגף טכנולוגיה ומחשוב, מנהל חטיבת המידע, דובר הכנסת, ומנהל חטיבת קשרי ציבור והסברה; הובהר כי מדובר בעשר המשרות הללו בלבד וכי החלת המנגנון של ועדות איתור לא תזלוג למשרות נוספות בעתיד. עוד סוכם, כי הפטור מחובת מכרז לאותן משרות והחלפתו בוועדות איתור יחול בתקופת הכנסת ה- 20 וכי ניתן יהיה בהחלטת יו”ר הכנסת ובהודעה מראש לוועדת הכספים להאריכו גם לכנסת ה- 21.

■ חברת המחקר IDC: מכירות הסמרטפונים ברבע השלישי של 2017 הסתכמו ב- 373.1 מיליון יחידות; גידול של 2.7% במכירות לעומת הרבע השלישי של 2016 וגידול של 7.4% לעומת הרבע השני של 2017.

■  וול סטריט ג’ורנל: חב’ Apple מתכננת לייצר ב- 2018 את ה- iPhones וה- iPads הבאים שלה בעזרת שבבים של Intel ואולי אף של MediaTek, במקום של חב’ Qualcomm בשל העימות המשפטי בין אייפון לקוואלקום והעובדה שקוואלקום מונעת ממנה תוכנה החיונית לבחינת השבבים באבות-הטיפוס של אפל.

ישראל במקום ה- 44 (מתוך 144 מדינות) בדירוג הפער המגדרי העולמי של הפורום הכלכלי העולמי שפורסם היום [2.11]; המובילות בדירוג: איסלנד (ראשונה), נורבגיה, פינלנד, רואנדה, שבדיה, ניקרגואה, סלובניה, אירלנד, ניו זילנד והפיליפינים.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ וועדת המכרזים במשרד ראש הממשלה אישרה מימוש אופציה להתקשרות המשך (ל- 2018) בפטור ממכרז עם עמותת המפעל הלאומי לפיתוח חברתי במסגרת פרוייקט “מחשב לכל ילד”; ההיקף הכולל הוא 24.3 מיליון ₪ לשנה: 42.2% יגיעו מהעמותה, 6.1% יגיעו מהורי התלמידים, 9.5% מהרשויות העירוניות, 1% ממשרד הקליטה ו- 41.2% ממשרד רוה”מ; במהלך 2018 יפורסם שוב RFI, הפעם “לצורך בחינת המשך ההתקשרות לשנת 2019”.

■ מכרז חדש של משרד התקשורת המתפרסם היום (29.10):  מכרז לתכנון, שדרוג ותחזוקה של מערך המחשוב (Data Center Transformation, DCT) של המשרד.

■ שלושה מכרזים חדשים של משרד הבריאות המתפרסמים היום (29.10): א. מכרז מסגרת לשירותי ייעוץ וליווי פרויקטים טכנולוגיים עבור האגף למחשוב במשרד [במסגרת מכרז זה יוקמו שני אשכולות: אשכול ליווי פרויקטים- עבור שירותי ייעוץ וליווי כלל הפרויקטים הטכנולוגיים. אשכול יועצים מומחים- לליווי ופיקוח מכרזים טכנולוגיים בלבד]; ב. מכרז להצעות לפיתרון כולל לאיסוף וניהול מידע משלים לתהליכי בריאות לאומיים/ נתונים תפעוליים בארגוני הבריאות; ג. ניהול ידע, חוקים ותסריטי שיחה לזימון תור למשרד הבריאות.

■ שני פטורים חדשים של משרד התקשורת [התקשרויות המשך באישור וועדת המכרזים המשרדית] המתפרסמים (29.10):

א. מטריקס אי.טי. מערכות בע”מ [הזנת תוכן ושוש”ים לאתר אינטרנט; השלמת פרויקט העברת אתר אינטרנט];

ב. נס א.ט. בע”מ (NESS) [הרחבת התקשרות לרכישת רישיונות מיקרוסופט נוספים – סוף שנה].

משרד התקשורת מפרסם היום (30.10) בקשה לקבלת מידע (RFI) למערכת לניהול תדרים [Spectrum Management System, SMS]; על ה- RFI חתומה שושי בן אהרון מנמ”רית המשרד; המועד האחרון להגשת הצעות הוא 30.11.2017.

משרד האוצר/החשכ”ל מפרסם היום (31.10) קול קורא בנושא העברת חשבוניות חתומות אלקטרונית במימשק לפורטל הספקים הממשלתי: “כיום הגשת החשבוניות בפורטל היא באמצעות טעינה ידנית בלבד … על-מנת להקל על הספקים … החשכ”ל שוקל לאפשר העברת חשבוניות לפורטל הספקים   באמצעות מימשק ממוחשב”.