סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 21 באוקטובר 2016)

16:11 21.10.2016

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ספקית פיתרונות רישות פתוח של הדור הבא ADTRAN  האמריקנית הודיעה כי נבחרה כיצרן פרוייקט ראשי ע”י בזק החברה הישראלית לתקשורת לפרישת רשת חיבור פס-רחב קבוע G.fast בישראל וזאת לאחר שבוצעו ניסויים שונים ע”י בזק; בהודעה קודמת של ADTRAN שפירסמתי ביולי 2016 נאמר כי “בזק עורכת בדיקות לפתרונות 500G/G.fast FTTx   שלנו כדי להציע שירותי פס-רחב סופר-מהירים בישראל; בכך נמשך שת”פ קיים בין שתי החברות”.

■ כדי להגן על השווקים הפיננסיים ועל הלקוחות מפני התקפות מקוונות, רגולטור הבנקאות בארה”ב רוצה שהבנקים המובילים יהיו מסוגלים להתאושש מכל התקפה שהיא בתוך שעתיים.

■חב’ Apple טוענת: 90% ממוצרי אפל הנמכרים ב- Amazon ומוצגים כ’אמיתיים’ הם למעשה מוצרים מזוייפים; הגישה תביעה בנושא זה נגד מוכרת הגדג’טים Mobile Star LLC שכבר נזרקה ע”י אמזון מזירת הסחר המקוונת שלה.

■ הודו חווה עתה אחד מאירועי האבטחה הגדולים ביותר שלה: בהתקפת סייבר ‘קטסטרופלית’ נגנבו כבר פרטי 3.2 מיליון כרטיסי חיוב מיידי (Debit) מבנקים רבים ומפלטפורמות פיננסיות שונות; דיווחים: נעשה שימוש בכרטיסים בסין.

■ Zulfikar Ramzan ה- CTO של RSA Security (חטיבת האבטחה של Dell Technologies) בהופיעו השבוע בכנס Dell EMC World  באוסטין טקסס: התברר שאחד מלקוחותינו משתמש במוצרים של 84 יצרני אבטחה שונים ולא מדובר בנתון חריג; כיום יש כ- 1,600 חברות אבטחה בשוק.

■ Michael Dell המייסד והמנכ”ל הנוכחי של  Dell Technologies בהופיעו השבוע בכנס Dell EMC World  באוסטין טקסס: האבולוציה מיצרן מחשבים אישיים [‘מטכנולוגיה פיזית בלבד’] לחברת דיגיטל עם מגוון פעילויות (בעקבות רכישת EMC) מניבה תגמול; Dell (שהפכה לחב’ פרטית ב- 2013) היא החברה היחידה שהציגה צמיחה ברבעון האחרון לעומת מתחרותיה.

■ הכנס השנתי Symposium/ITxpo של חב’ המחקר Gartner השבוע באורלנדו: הוצאות ה- IT העולמיות ירדו ב- 0.3%(-) ב- 2016 ל- 3.4 טריליון דולר; יגדלו ב- 2.9% ב- 2017 ל- 3.5 טריליון דולר; הוצאות התוכנה יגדלו ב- 2017 ב- 7.2% והוצאות שירותי ה- IT ב- 4.8%.

■ ממצאי הסקר העולמי השנתי (2,589 מנמ”רים ב- 93 מדינות) מתפרסמים בכנס השנתי Symposium/ITxpo של חב’ המחקר Gartner השבוע באורלנדו: למרות גידול צנוע בתקציבי ה- IT הארגוניים (גידול של 2.2% בעולם), ההוצאות על דיגיטליזציה בקרב ארגונים  במגמת גידול מתמשכת; המנמ”רים כבר מוציאים בממוצע 18% מתקציביהם על תמיכה בדיגיטליזציה ו- 28% ב- 2018.

■ דו”ח חדש של הליגה נגד השמצה [Anti-Defamation League]: התבטאויות אנטישמיות נגד עיתונאים גדלו בשיעור מטאורי ב- Twitter במיוחד מאז כניסת הקמפיין לנשיאות ארה”ב לשלביו המתקדמים  (ינואר-יולי 2016).

■ חב’ Yahoo מבקשת מהמימשל האמריקני הבהרות לגבי בקשותיו למידע על משתמשים; שיגרה אתמול מכתב בנושא ל- James Clapper ראש ה- National Intelligence  בו כתבה כי “אינה יכולה להגיב” על פרסומים בתקשורת בדבר חובה ממשלתית עליה לסריקת מיילים; נמנעה מלאשר כי היא פועלת כמצוות המימשל.

■ וול סטריט ג’ורנל: פקידים אמריקנים אומרים שהאקרים רוסיים משרתים את הקרמלין; ההתקפות על הילרי קלינטון וה- Democratic National Committee הן ‘חלק ממאמציו של ולדימיר פוטין לגרום לאי-יציבות’ וכי ‘רוסיה שיחררה כלי נשק לוחמת סייבר חזק כדי לגרום לאי-ודאות לגבי התהליך הדמוקרטי האמריקני’ , כדבריהם.

■ מנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג מגן על Peter Thiel חבר הנהלת החברה ותומכו של דונלד טראמפ; במכתב לעובדים שדלף צוקרברג אומר שהרשת החברתית צריכה לקדם בברכה גיוון של דיעות פוליטיות; בשבוע האחרון דווח כי איש ההון סיכון Peter Thiel תרם 1.25 מיליון דולר למסע הבחירות של טראמפ (בניגוד לקהיליית ההיי-טק שברובה המכריע תומכת בקלינטון).

■ וול סטריט ג’ורנל: לפני ש- Salesforce שקלה לרכוש את Twitter, היא בדקה בחודש מאי אפשרויות לרכישה של 14 חברות (כשהרשימה לא כללה את טוויטר כיעד רכישה אפשרי); כך עולה מצבר מיילים של שר החוץ לשעבר Colin Powell שהודלפו לאחרונה.

■ העיתון הכלכלי הקרואטי Poslovni Dnevnik: חב’ אורקל טוענת שהיא מופלית לרעה לעומת מיקרוסופט בכל הקשור לרכש הממשלתי של רישיונות תוכנה ושירותי תמיכה בבוסניה-הרצגובינה.

■ מחקר ב- University of Oxford בנושא “computational propaganda”: רובוטי רשת [Web robots/bots] מייצרים במהלך הקמפיין הנוכחי לנשיאות ארה”ב פי ארבעה ציוצי טוויטר בעד דונלד טראמפ לעומת הציוצים בעד הילרי קלינטון.

■ סגן שר האוצר Lee Chan-woo לעיתונאים: הכלכלה הדרום קוריאנית צפוייה לעמוד בתחזית הצמיחה שנקבעה ע”י הממשלה ל- 2016 למרות פרשיית Samsung Galaxy Note 7; עם זאת, לנושא זה עלולה להיות השפעה שלילית במחצית השנייה של 2016 אולם הסכנה הגדולה יותר היא מהשביתות ביצרנית הרכב Hyundai.

■ המגזין Forbes: בחודש מאי ביקשו רשויות אכיפת החוק בקליפורניה ואושר להן צו חיפוש המורה על כל אדם שהיה במתחם מגורים מסויים למסור טביעות אצבע כדי שניתן יהיה לפצח סמרטפונים נעולים של חשודים.

■ סקר של Ipsos Public Affairs  במימון Microsoft במספר מדינות: דווקא צרכנים צעירים (25-34) נוטים יותר [פי 3 לפחות] ממבוגרים (55-64) להתפתות לתרמיות/הונאות של תמיכה טכנית כביכול.

■ בשגרירות אקוודור בלונדון טוענים שאין כל ספק לגבי המשך הענקת המקלט למייסד ארגון וויקיליקס Julian Assange [השוהה בשגרירות מאז 2012 כדי למנוע הסגרתו לשבדיה שם הוא חשוד בביצוע עבירות מין); מאשרת שניתקה אותו מהאינטרנט; יש ‘חילוקי דיעות’ בין הצדדים לגבי ההדלפות האחרונות שפורסמו ע”י וויקיליקס.

■ ארגון וויקיליקס טוען ש”שחקן מדינתי” (שאינו נוקב בשמו) גרם לניתוק החיבור של מייסדו Julian Assange לאינטרנט (במקום המקלט שלו בשגרירות אקוודור בלונדון שם הוא שוהה מאז 2012 כדי למנוע הסגרתו לשבדיה שם הוא חשוד בביצוע עבירות מין).

■ אימרקטר: הכנסות הפרסום של Yahoo: ירידה חד-ספרתית ב- 2015 (ל- 3.32 מיליארד דולר) ודו-ספרתית ב- 2016 (ל- 2.98 מיליארד דולר); עליות קטנות ב- 2017-2018.

■ דו”ח The Mobile Economy – Middle East and North Africa 2016 של GSMA: גידול בפס-הרחב הנייד ובאימוץ הסמרטפונים במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה.

■ דיווח: משרד המשפטים האמריקני מבקש לערער על פסיקה לפיה לא ניתן לחייב את Microsoft לעביר למימשל האמריקני נתוני משתמשים שלה – כשהנתונים מאוחסנים במדינות מחוץ לגבולות ארה”ב.

■ התוצאות של Yahoo לרבע השלישי של השנה היו טובות מתחזיות האנליסטים; נרשם גידול קל במספר המבקרים דווקא לאחר שב- 22/9 פורסם דבר ההאקינג לאתר ב- 2014.

■ שינוי מדיניות: עם פרסום תוצאות הרבע השלישי של 2016 (שהסתיים ב- 30.9.2016), חב’  Yahoo לא תקיים – בניגוד להרגלה – את שיחת הועידה המסורתית עם אנליסטים, עיתונאים ומנהלים.

■ סוכנות הידיעות Yonhap News: ממשלת דרום קוריאה החלה בחקירה משלה לגבי התפוצצות מכשירי Samsung Galaxy Note 7; ה- Korea Testing Laboratory, KTL שבבעלות המדינה קיבלה מסמסונג מס’ מכשירים שעלו באש במדינה ויערכו בדיקות שונות לגילוי הסיבה לכך.

■ חב’ TBK (מקבוצת PT Telekomunikasi Indonesia) קיבלה אישור מחברת Blackberry לייצר, לשווק ולהפיץ סמרטפונים שלה באינדונסיה; ב- 2017 המדינה שבדרום-מזרח אסיה תדרוש שמכשירי דור רביעי [4G] יעמדו במכסה של 30% “ייצור מקומי”.

■ חברות האינטרנט והטלקום בתאילנד מפצירות במשתמשים לדווח על פגיעות פומביות בזכרו של מלך תאילנדBhumibol Adulyadej  שנפטר ביום חמישי האחרון [“תוכן שאינו הולם לגבי מוסד המלוכה”].

■ בסוף השבוע האחרון נערך בבגדד בירת עיראק אירוע היי-טק גדול [Fikra Fair] בהשתתפות יזמי היי-טק ופקידי מימשל.

■ חב’ התקשורת Verizon משתמשת ברחפנים (drones) כדי לאמוד את הנזקים שנגרמו לציוד תקשורת שלה בשטפונות במדינות קרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית בארה”ב במהלך סופת Hurricane Matthew.

■ חברת המחקר 451 Research: הירידה המתמשכת בערך הליש”ט בעידן ה- Post-Brexit עלולה לגרום להגדלת הוצאות שירותי מחשוב הענן ב- 1,750 ליש”ט לחברה בבריטניה השנה לעומת אותו היקף שירותים אשתקד.

■ עוד 13 משטרות בעולם מצטרפות ליוזמה נגד כופרה [Ransomware]; ב- 7/2016 דיווחתי כאן על שת”פ של ארגון השיטור האירופיEuropol , משטרת הולנד וחב’ האבטחה Intel Security ו-   Kaspersky Lab  במאבק נגד תופעת הכופרה בתוכנית שתיקרא No More Ransom; בחודשיים הראשונים למבצע יותר מ- 2,500 איש הצליחו לשחרר נתונים שלהם (ע”י decryption tools) מבלי לשלם כופר בהיקף כולל של יותר מ- 1 מיליון דולר.

■ סקר של חב’ Visa  בקרב 19 מדינות אירופאיות: האצה באימוץ בנקאות ניידת [mobile banking] באירופה; תורכיה מובילה את הרשימה בשיעור האנשים המשתמשים ב- mobile payments/mobile money management; בחמישייה המובילה 3 מדינות נורדיות כשישראל ממוקמת במקום הרביעי בחמישייה זו.

■ שלמה טובול מנכ”ל חב’ האבטחה הישראלית Illusive Networks: בנקים בריטיים לא מדווחים לרגולטורים את ההיקף המלא של התקפות סייבר עליהם ומספר ההתקפות מתוך חשש לסנקציות או לפגיעה במוניטין שלהם.

■ גרטנר: צפוי גידול של 108% במכירות מדפסות תלת-מימד [3D] בעולם ב- 2016; צפוי גידול של 44% במכירות מדפסות תלת-מימד ארגוניות בעולם; ב- 2020 יימכרו בעולם 6.7 מיליון מדפסות תלת-מימד.

■ דיווחים: Samsung עשוייה להשיק את ה- Galaxy S8  מוקדם מהצפוי כדי להתמודד עם הנזק הכספי ולמוניטין בעקבות פרשת Galaxy Note 7; ההשקה עשוייה להיות בשלב מוקדם ב- 2017.

■ Marc Benioff  מנכ”ל חב’ Salesforce בראיון לעיתון הבריטי Financial Times: יורדים לחלוטין מרעיון רכישת Twitter; בחברה החל לפני מספר שבועות לפעול chief equality officer שיעסוק בנושאי שיוויון וגיוון מגדרי ואתני בקרב העובדים.

■ פייננשל טיימס: חברות שירותי ה- IT ההודיות Infosys ו-Tata  נפגעו בשל ה- Brexit ובשל אי-הודאות הכרוכה בקמפיין לנשיאות ארה”ב; הלקוחות במערב מעדיפים להשהות פרוייקטים טכ’ יקרים בשלב זה.

■ גוגל תיתן עדיפות למשתמשי מכשירים ניידים על-פני משתמשי מחשבים נייחים: תציג בקרוב mobile index for search שייהפך, בסופו שלדבר, לדרך העיקרי של אספקת תוצאות חיפוש אצלה.

■ באיחוד האירופי מגיע בימים אלו לשיאו תרגיל מלחמת הסייבר הגדול ביותר אי-פעם שלו [Cyber Europe 2016, שהחל באפריל השנה]; יותר מ- 700 מומחי אבטחה מממשלות, בנקים חברות ענן וחב’ אבטחה מתמודדים עם אתגרים שונים במסגרת התרגיל.

■ שדולת תעשיית טכנולוגיית המידע הגרמניתBitkom : מחצית ממשתמשי האינטרנט בגרמניה נפלו קורבן לפשיעת סייבר במהלך 12 החודשים האחרונים.

■ Boutros Harb שר התקשורת של לבנון הודיע בשישי (14.10) כי צוותים טכניים של חב’ הטלקום הממשלתית Ogero הצליחו לחדש את חיבור האינטרנט במרבית איזורי לבנון;  הצוותים החליפו כבלי סיבים אופטיים שנשרפו – בחדשים; במקביל הייתה גם פגיעה בכבל התת-ימי Alexandros.