נשיאות הכנסת אישרה הנחת הצעת חוק פרטית: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – איסור הפסקה, עיכוב או הגבלה של שירות שיחות אל מוקדי חירום)

נשיאות הכנסת אישרה בישיבתה ב- 12.6.2017 הנחת הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת מיקי לוי.

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – איסור הפסקה, עיכוב או הגבלה של שירות שיחות אל מוקדי חירום), התשע”ז  – 2017 נאמר: “בשנת 2012 התקבל תיקון מס’ 52 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, במסגרתו הוסף סעיף 12א, אשר קובע הוראות לעניין שירותי בזק למוקדי חירום לסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ולעזרה ראשונה נפשית.

“בסעיף זה, נקבע כי שיחות המתבצעות על ידי מנוי של בעל רישיון למוקדי חירום אלה יהיו בלא תשלום, כי קיומה של שיחה למוקדי החירום הללו לא יצויין בפירוט השיחות שנשלח אל המנוי או שנמסר למי שזכאי לקבל פירוט זה וכי ככלל בעל הרישיון או מי מעובדיו אינם רשאים לעשות כל שימוש במידע אודות המתקשר או השיחה.

“למרבה הצער, מתברר כי מעת לעת מקבלים בעלי הרישיונות הוראה לחסום ולהגביל את הגישה לשיחות החירום למנויים מסוימים או בטלפונים מסוימים. כך, למשל, מתברר כי בעלי הרישיונות מקבלים הוראה לחסום את השיחות למספרי החירום הללו בטלפונים המכונים ‘טלפונים כשרים’.

“הגבלתם או חסימתם של מספרי החירום מרוקנת את הוראת סעיף 12א מתוכן ופוגעת באותם אנשים המצויים במצוקה וזקוקים לעזרה. פעמים רבות נראה כי חסימת השיחות למספרי החירום נעשית דווקא באוכלוסיות סגורות יותר בהן יש צורך מיוחד במספרי החירום ובגישה אליהם. חסימת מספרים אלה משדרת מסר פסול ומביאה לפגיעה ממשית באותם אנשים המצויים במצוקה.

“מטרת הצעת החוק היא להבטיח כי בעל רישיון לא יוכל להפסיק, לעכב או להגביל בשום צורה או דרך שיחות של מנויים למוקדי החירום הקבועים בסעיף 12א לחוק, וזאת על אף האמור בסעיף 12 לחוק, המסמיך את שר התקשורת לקבוע את המקרים והתנאים שבהם בעל רישיון רשאי לעשות כן. נוסף על כך, תיקון התוספת נועד להבטיח כי במקרה שבו בעל רישיון הפר את אחת מהוראות סעיף 12א, יוכל המנהל להטיל עליו עיצום כספי”.

יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חברת הכנסת רות קלדרון וקבוצת חברי הכנסת (פ/2210/19), ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת מיקי לוי [פ/778/20; הוסרה מסדר היום ביום כ”ח באייר התשע”ז (24 במאי 2017)].