נשיאות הכנסת אישרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק ספרי לימוד דיגיטליים

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 23.1.2017 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3763/20) של חברי הכנסת עליזה לביא, יעקב מרגי, רועי פולקמן, יפעת שאשא ביטון, טלי פלוסקוב, מיקי לוי, אלעזר שטרן, חיים ילין, יואל רזבוזוב, יעל כהן-פארן ואיילת נחמיאס ורבין.

בדברי ההסבר להצעת חוק ספקי לימוד דיגיטליים, התשע”ז – 2017 נאמר כי “המהפכה הדיגיטלית במערכת החינוך היא תהליך איטי ומורכב הסובל מעיכובים רבים. ישנו קושי ניכר לחבר בתי-ספר לפס רחב ברשת האינטרנט עקב מחסור במשאבים ובתקציבים, ועל כן בתי-ספר רבים לא יכולים להשתמש בספרי לימוד שהועלו לאינטרנט.

“בנוסף ישנו קושי כלכלי להורים לממן רכישת מחשבים ניידים ועל כן רשויות מקומיות או משרד החינוך נמנעים מלחייב את מרבית ההורים ברכישת מחשב, ומרבית הפרוייקטים הקיימים נסמכים על תרומות. לצד קשיים אלה קיימת התנגדות קשה מצד המוציאים לאור לאפשר העלאה של כל ספר לימוד לאינטרנט בשל פגיעה בזכויות יוצרים.

“חוק זה מציע לחייב את המוציאים לאור של ספרי הלימוד להפיץ את ספרי הלימוד הקשיחים גם בגרסאות דיגיטליות הניתנות לקריאה באמצעות קוראים אלקטרוניים. מהלך כזה יזרז את תהליך התקשוב בבתי-הספר מכמה טעמים: בקוראים דיגיטליים אין הסתמכות על רשת האינטרנט, כך שניתן יהיה לחבר את בתי-הספר לרשת בקצב יותר איטי; מוענקת להורים זכות בחירה באשר ללמידה בספרים קשיחים או דיגיטליים; תינתן להורים אפשרות לרכוש ספרי לימוד במחיר מוזל מהמחיר הנקוב כיום, שכן למעט השקעה ראשונית בקורא אלקטרוני מחיריהם של ספרי הלימוד הדיגיטליים יהיו זולים יותר עקב הפחתת עלויות הדפסה והפצה; אין פגיעה בזכויות יוצרים, בניגוד להעלאת ספר לרשת האינטרנט.

“מטרת החוק היא להוות שלב ביניים עד שמערכת החינוך תעבור לשימוש גורף במחשבים ובספרים דיגיטליים ולרכך את המעבר המורכב”.

יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברת הכנסת עינת וילף (פ/3160/18), ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת עמרם מצנע וקבוצת חברי הכנסת (פ/1165/19).