נשיאות הכנסת אישרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – איסור פרסום כפוי במענה הטלפוני)

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 28.11.2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3503/20) של חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, רוברט אילטוב, חמד עמאר ועודד פורר.

התיקון המוצע כולל בין היתר הוספת הסעיף הקובע כי ‘עוסק שנותן שירות או מספק מידע באמצעות הטלפון, לא ישמיע לצרכן שהתקשר אליו תוכן שיווקי, בין אם בעת ההמתנה לשיחה עם נציג שירות ובין אם במהלך שיחה עם נציג, אלא לאחר קבלת הסכמה מפורשת של הצרכן; בסעיף זה, “תוכן שיווקי” – הצעה או מידע בדבר רכישת מוצר או שירות, שינוי תנאים בחוזה קיים או מתן הטבות לצרכן”.

בדברי ההסבר להצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – איסור פרסום כפוי במענה הטלפוני), התשע”ז – 2016 נאמר כי “בשנים האחרונות, צרכנים מתקשרים לעתים קרובות עם עוסקים וחברות המספקים שירותי תקשורת דרך הטלפון. זמני ההמתנה לפני ובזמן השיחות עם הנציגים, מנוצלות לרוב למטרות פרסומיות ובכך הופכות את הצרכנים ל’קהל שבוי’.

מוצע, לאסור על עוסק שנותן שירות או מספק מידע באמצעות מענה טלפוני להשמיע לצרכן בעת ההמתנה לשיחה עם נציג שירות או במהלכה הצעה או מידע בדבר רכישת מוצר, שינוי תנאים בחוזה קיים או מתן הטבות לצרכן. הפרת הוראה זו תהיה עבירה פלילית”.

יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת זאב בוים ז”ל וקבוצת חברי הכנסת (פ/18/2800).