מ. התקשורת: “יש במדינה 99% כיסוי סלולרי בקרב ריכוזי אוכלוסייה. אין מדינה בעולם שיש בה 100% כיסוי. תשתית סלולרית אינה של המדינה, והיא לא זו שבונה את האנטנות”

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ושוויון חברתי קיימה (20.6.2017) דיון שעסק במחסור בתשתיות תקשורת וסלולר באזור הערבה [“מנותקים במדבר – מחסור בתשתיות תקשורת וסלולר באזור הערבה“].

זאת בעקבות תאונת הדרכים הקשה שאירעה לפני כחודש סמוך למעלה עקרבים במהלכה נפטר עוזי גדיש ז”ל ממושב עין יהב ורעייתו לא הצליחה להזעיק עזרה בשל חוסר קליטה סלולרית.

בדיון השתתפה אלמנתו, ציפי גדיש, שסיפרה בפירוט על התאונה בה היא נפצעה. לדבריה שהתה במקום תשע שעות כיוון שהמכשיר הסלולרי שלה לא איפשר ביצוע שיחות בשל היעדר כיסוי סלולרי.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה  אייל בלום אמר בדיון כי ״ברור לכולם שפיתוח הפריפריה תלוי קודם כל בתשתיות כבישים ותקשורת. אין בערבה סיבי תקשורת מהירים על מנת שיהיה ניתן להשתמש בטכנולוגיה בערבה, והקליטה הסלולרית ירודה. יש לנו מדינה קטנה ואין סיבה שדברים אלמנטריים אלו לא יהיו בערבה. זו סוגיה קריטית להצלת חיי אדם. המקרה של עוזי גדיש קרה בסמוך לכביש הערבה וייתכן שקליטת סלולרי הייתה מצילה את חייו״.

יו”ר הוועדה ח”כ מיקי זוהר אמר כי “ישנם מקומות רבים במדינה שאין בהם קליטה סלולרית וכיום זהו מצרך מציל חיים. אין לי צל של ספק שיש שיקולים כלכליים לחברות הסלולר, אם יש לקוחות בודדים באזור אז ברור שאין הצדקה לחברה להקים תשתית אבל משרד התקשורת צריך להיכנס לעובי הקורה לצורך הצלת חיים. זו מדינה יחסית קטנה, זה אומר שמבחינת ההיקף זה הגיוני שהכיסוי יהיה יותר גבוה ממדינות אחרות. אני חושב שצריך בדיקה מחודשת”. לדבריו, “לא יכול להיות שיש בשנת 2017 במדינת ישראל אזורים שלא מחוברים אונליין. יש הרבה דברים שאנחנו עושים במדינה לא בגלל שיש להם הצדקה כלכלית אלא הצדקה ערכית. המצב הזה לא יכול להימשך”.

רן שטרית ראש מטה שר התקשורת אמר בישיבה כי “חברות הסלולר במדינה עומדות בחובתן. יש במדינה 99% כיסוי סלולרי בקרב ריכוזי אוכלוסייה. אין מדינה בעולם שיש בה 100% כיסוי. תשתית סלולרית היא לא של המדינה, והיא לא זו שבונה את האנטנות. המקרה הוא באמת מזעזע ואנחנו שואפים להגיע לכמה שיותר כיסוי. אנחנו מטפלים בכל תלונה שמגיעה אלינו, משרד התקשורת יבדוק באמצעות אגף הפיקוח כל תלונה שתתקבל בנושא כיסוי סלולרי”.

בהמשך הדיון דיווח שטרית לוועדה כי סמנכ”ל פיקוח במשרד התקשורת עדכן אותו שמשרד התקשורת קיבל עד היום שתי תלונות בלבד בדבר אי כיסוי סלולרי בערבה.

לדברי ח”כ חיים ילין, “מצפצפים על הפריפריה ופה צריך את הרגולטור שהוא משרד התקשורת. לא ראיתי אי פעם שהביאו חקיקה של רגולציה בנושאים האלה. אני לא חושב שהחוקים צריכים להיכנס לזה כי זו עבודה של הרגולטור. ברור לחלוטין שהפריפריה היא לא כלכלית. הציונות עולה כסף. אני רוצה לראות את משרד התקשורת מכריח את החברות המסחריות לשים תקשורת במקומות האלה.”

סיכום הדיון כפי שהוקרא בתום הישיבה ע”י מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ אחמד טיבי

■ הוועדה קובעת כי יש מוקמות ואיזורים רבים בישראל באיזורים מרוחקים, איזורי פריפריה, שאין בהם קליטה סלולרית.

■ לא יעלה על הדעת שבשנת 2017 אין מענה הולם וזמין בתקשורת סלולרית במצב בו אנשים נקלעים לתאונות דרכים באיזור שומם כמו הערבה התיכונה וכלל היישובים באיזור הדרום.

■ הוועדה תפנה לשר התקשורת בדרישה להתערב באופן אישי בכל סוגיית הכיסוי הסלולרי בכל מדינת ישראל ובפרט באיזורים מרוחקים, ולערוך בחינה מחודשת של אופן ורמת הכיסוי תוך שימת דגש על כיסוי חירום במקומות הנדרשים לכך בהתאם לרמת הסיכון.

■ הוועדה תפנה למנכ”לי החברות הסלולריות ותדרוש להעביר לה בתוך שבועיים מהיום דו”ח בכתב על-פי כיסוי הקליטה בערבה התיכונה ושאר יישובי הנגב והאיזורים.

■ הוועדה תפנה למנכ”ל  חברת בזק ותדרוש להעביר לה בתוך שבועיים מהיום סקירה בכתב על תשתיות החברה בערבה התיכונה ושאר יישובי הנגב והדרום.

** הערת עורך Read IT Now: ב- 19.6.2017 פירסמתי ידיעה כאן באתר הכוללת מסמך של מועצה איזורית הערבה התיכונה שכותרתו “מסמך ריכוז נושאי תשתית תקשורת ותחבורה הדורשים טיפול” עליו חתום ד”ר אייל בלום ראש המועצה.