משרד התשתיות הלאומיות: בסוף 2018 יהיה תהליך תחרותי לחלוקת רישיונות חיפוש נפט וגז בים התיכון

הגוף המפרסם: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים/מינהל אוצרות טבע

שם הספק: Gaffney, Cline & Associates [בריטניה]

מהות ההתקשרות: בכוונת המשרד להתקשר עם חברת גפני קליין לקבלת שירותי ייעוץ וסיוע טכני ומקצועי בהכנה וקידום של תהליך תחרותי לחלוקת רישיונות חיפוש נפט בים התיכון.

התחלת ההתקשרות: 1 ביולי 2018; סיום ההתקשרות: 30 ביוני 2019

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: דר’ מיקי גרדוש מנהל תחום גיאולוגיה וגיאופיסיקה במינהל כותב בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז כי “חלוקת רישיונות חיפושים לגז ונפט בים התיכון בהליך תחרותי הינה פעילות בעלת חשיבות מרכזית למשרד האנרגיה. פעילות זו אם היא מצליחה מביאה להשקעות בתחום חיפושי הנפט, קידוחים חדשים ותגליות נוספות של גז ונפט אשר יתרמו רבות לכלכלתה של מדינת ישראל ולהרחבת היתירות והעצמאות האנרגטית שלה שבחלקה כבר הושגה.

“הפרקטיקה של חלוקת רישיונות חיפושים בהליך תחרותי (Bid Round) מקובלת מאד בעולם והיא המנגנון העיקרי בו מנוהלות זכויות כאלה במדינות רבות. הצלחתם של תהליכים תחרותיים תלויה במידה רבה באופן ניהול ההליך, קביעת תנאי התיחור, אזורי החיפוש, הצגת הפוטנציאל הגיאולוגי לתגליות נוספות ויכולת הפירסום והשיווק של ההליך אל מול חברות הנפט והגז הבינלאומיות. הליכים תחרותיים מתנהלים בו-זמנית באזורים שונים בעולם וקיימת תחרות עזה בין המדינות המחלקות על תשומת הלב של החברות והיכולת לעניין אותם בהשקעות בתחומן.

“משרד האנרגיה ניהל הליך תחרותי ראשון מסוג זה בשנת 2017 ומתכוון לצאת בקרוב להליך תחרותי נוסף. לצורך הכנת תהליך איכותי אשר יביא לתוצאות הטובות ביותר מעוניין מנהל אוצרות טבע במשרד להתקשר עם חברת ייעוץ אשר תסייע בהכנה, ניהול ושיווק ההליך התחרותי החדש.

“במינהל קיים ידע על החברות הפעילות בתחום וזאת לאור הניסיון המצטבר בתחום והשתתפות גורמי המקצוע במינהל בכנסים ואירועים בינלאומיים בהן חברות כגון אלו מציגות את הפעילות עבור הקליינטים שלהם. לצורך איתור חברות מתאימות בצענו חיפושים באינטרנט התכתבנו, שוחחנו ואף נפגשנו עם חברות רלבנטיות העוסקות בתחום. בבדיקות אלה חיפשנו חברה אשר יש בה את שלושת המרכיבים הבאים: ניסיון מעשי בביצוע תהליכים דומים עבור מדינות אחרות; כוח אדם מקצועי בעל ידע טכני ויכולת מתאימה ליעוץ הנדרש; קשרים נרחבים עם חברות חיפושי נפט וגז בינלאומיות.

“לא קיימת חברה ישראלית אשר עונה על הדרישות שצויינו.  בבחינת של כ- 10 חברות בינלאומיות שונות מצאנו כי חברת גפני קליין עונה באופן הטוב ביותר על הדרישות הנ”ל. החברות האחרות נופלות ממנה באחת או יותר משלושת הקריטריונים האלה.  לפיכך אנחנו מעוניינים להתקשר עימה כספק חוץ.

“חברת גפני קליין הינה חברת ייעוץ ותיקה מהמובילות בעולם, הפועלת למעלה מ- 50 שנה בתעשיית הנפט והגז במגוון של נושאים, אסטרטגיים, מסחריים וטכניים. אחד מתחומי ההתמחות של החברה הוא שיווק זכויות נפט וניהול תהליכים תחרותיים. החברה יעצה והייתה שותפה לניהול עשרות של הליכים כאלה במדינות שונות בעולם (ברזיל, קולומביה, גרינלנד, עירק, אלסקה) והיא בעלת יכולת מקצועית, טכנית ושיווקית ייחודית הכוללת בין השאר גם קשרים ישירים עם חברות בינלאומיות רבות”.