משרד התחבורה: מכרז לפיתוח ותחזוקת מרכז נתוני זמן אמת בתחבורה הציבורית

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/הרשות הארצית לתחבורה ציבורית

נושא המכרז: מכרז לפיתוח ותחזוקת מרכז נתוני זמן אמת בתחבורה הציבורית

מס’ המכרז:  18/17

תאריך פרסום: 28 באוגוסט 2017

מועד אחרון: 1 בנובמבר 2017

הערות: “ענף התחבורה הציבורית (תח”צ): התחבורה הציבורית היא מוצר ציבורי חיוני למשק ומצוייה באחריותו הישירה של המשרד. לפיכך, המשרד מעורב בהסדרת התחבורה הציבורית באמצעות מתן רישיונות להפעלת קווי השירות, קביעת רמת השירות ופיקוח על מערך ההסכמים מול מפעילי התחבורה הציבורית.

“התחבורה הציבורית כוללת את הפעלת מערך קווי השירות באוטובוסים, בזמן רגיעה ובזמן חירום, ענף המוניות (מוניות שירות ומוניות מיוחדות), מערך היסעים והסעות מיוחדות, רכבות, רכבות מקומיות (רכבות קלות) ומערכות להסעות המונים.

“ענף התחבורה הציבורית באוטובוסים הינו אמצעי תחבורה מרכזי במדינת ישראל. בכל יום מתבצעות כ- 70,000 יציאות אוטובוס עפ”י רישיון קו, וכ- 2.2 מיליון נסיעות נוסע באוטובוסים, אשר מבוצעות בלמעלה מ- 8,300 אוטובוסים הפועלים במערך התחבורה הציבורית המחזור השנתי של הענף נאמד בכ- 6 מיליארד ₪.

“בשנים האחרונות פעל המשרד לביצוע שינויים מבניים בענף התחבורה הציבורית על-מנת לעודד את השימוש כאשר, בין היתר, הוצאו אשכולות קווים שהופעלו ע”י ‘אגד’ ו’דן’ ומפעילים אחרים להפעלה ע”י חברות שקיבלו רישיונות להפעלת קווי השירות, בהליך תחרותי, תוך שיפור רמת השירות ותכנון מערך הקווים.

“כמו כן המשרד מקדם מגוון פרוייקטים לשיפור התחבורה הציבורית כגון מערכות פידיון ממוחשבות, כרטיסים חכמים, הקמת מאגרי מידע לציבור, הקמת מערכות טכנולוגיות  למידע לציבור, מנגנונים ליישום הליכי התחרות ופרוייקטים הקשורים לשיפור התשתיות בתחבורה ציבורית.

מרכז נתוני אמת בתחבורה הציבורית: כיום המשרד מפעיל ומתחזק, על-ידי ספק חיצוני, מרכז נתוני זמן אמת לתחבורה ציבורית אשר  לו שתי מטרות עיקריות:

א. התחשבנות על מפעילי התחבורה הציבורית. כיום מבצע המשרד בדיקות לביצוע נסיעות בפועל של מפעילי התחבורה הציבורית באמצעות מערכת ממוחשבת. התשלום למפעילי מבוסס בעיקרו על בסיס מרחקי הנסיעה שבוצעו בפועל ודווחו למערכת הממוחשבת. מרכז הנתונים מהווה חוליה בשרשרת הדיווח על ביצוע הנסיעות.

ב. הפצת מידע לציבור. מרכז הנתונים מאפשר למפתחי אפליקציות ואתרי אינטרנט לקבל נתוני זמן אמת לגבי זמן הגעה חזוי של אוטובוסים ורכבות לתחנות וכן מיקום נוכחי של האוטובוסים. כמו כן מופץ לציבור מידע בזמן אמת בשלטי מידע אלקטרוניים המותקנים בתחנות האוטובוס.

“במועד פרסום המכרז, מרכז הנתונים מקבל מידע בזמן אמת מכל מפעילי התחבורה הציבורית ומרכבת ישראל, פרט לרכבת הקלה בירושלים, ומוניות שירות. בעתיד יחוברו הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן למרכז הנתונים וכן כל מפעיל תחבורה ציבורית חדש.

** הספק שיזכה במכרז זה יידרש לפתח מערכת טכנולוגית חדשה של מרכז נתונים. מרכז הנתונים החדש יכלול את 4 המערכות הבאות:

■ איסוף והפצת נתוני חיזוי – איסוף נתוני מיקום וזמני הגעה לתחנות של כלי רכב בשירות המפעילים, הפצת הנתונים לגורמי חוץ ולמרכז השלטים.

■ מרכז שלטים ארצי –  קבלת מידע ממודול איסוף נתוני החיזוי והפצתו למערכות שלטים שונות לצורך הצגה לנוסעים בתחנות.

■ דיווח נסיעות – קבלת נתוני דיווחי נסיעות מהמפעילים, ביצוע בקרה וסינון רשומות כפולות והעברת הנתונים למערכת חיצונית ייעודית.

■ בקרת נתוני נסיעות –  תיעוד וניתוח נתוני נסיעות של כלי רכב בשירות המפעילים, ובקרת חיזוי זמני הגעה לתחנות.

** המשרד שומר לעצמו הזכות, בהתאם לאיכות ההצעות ועפ”י שיקול דעתו המוחלט, לבחור זוכה (כשיר) שני ושלישי במכרז.

** בכוונת המשרד לנהל הליך נוסף לעניין קבלת שירותים ל’מערכת חיזוי מרכזית חיצונית’ וזאת בנוסף למכרז זה. מציע שיזכה במכרז זה לא יוכל להיות חלק מהליך בנושא ‘מערכת חיזוי מרכזית חיצונית’, ככל והליך זה יקודם ע”י המשרד.

** ברשות המשרד קיימת חוות שרתים עצמאית הנמצאת בעיר חולון וכן אתר גיבוי (DRP) הנמצא בעיר נתניה.