משרד הבריאות: מכרז להטמעה ושדרוג מערכת מידע גיאוגרפי (GIS)

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/האגף לבריאות דיגיטלית ומחשוב

נושא המכרז: מכרז להטמעה ושדרוג מערכת מידע גיאוגרפי (GIS)

מס’ המכרז: 40/2016

תאריך פרסום: 27 בספטמבר 2016

מועד אחרון: 15 בנובמבר 2016

הערות: משרד הבריאות מעוניין להתקשר עם ספק לביצוע פיתוחים והתאמות לתשתית מערכת המידע הגיאוגרפי שנרכשה בעבר (ESRI) על-מנת לתת מענה לצרכי היחידות השונות במשרד.

משרד הבריאות, אחראי כרגולטור לכלל שירותי הבריאות בישראל. ככזה, הוא בעל השפעה על חייו של כל אזרח במדינה. ההיבט הגיאוגרפי בפעילות המשרד הינו בעל חשיבות רבה במגוון רחב של נושאים וביניהם: תכנון פריסת שירותים רפואיים בהתאם לנתוני אוכלוסייה, אספקת תמונת מצב עדכנית של פיזור מחלות או זיהומים והבנת התפשטותם, תמיכה בקבלת החלטות במצבי חירום (תמונת מצב, פיזור מוקדי סיוע וכד’), מחקר מדעי (קשר בין פיזור מחלות לגורמי סביבה או נתוני אוכלוסייה וכד’) ואספקת מידע שוטף כשירות לציבור (מיקום מרפאות ושירותים וכד’).

מטרת הפרויקט היא ליצור ממשקים גיאוגרפיים למגוון משתמשים לצורך צפייה, תשאול, יצירה ועדכון נתונים על גבי מפות, בעיקר בסביבת פורטל של ESRI ודרך אפליקציות ייעודיות. לשם כך נדרשים הטמעת, יישום וניהול תשתית GIS הכוללת מסד נתונים מרחבי, שרת GIS (כבר מותקנים), פיתוח או הקמת אפליקציות ייעודיות וכליGIS , הטמעת המערכת אצל משתמשים ומערך הדרכה.

משרד הבריאות מבקש לקבל הצעות להקמת פרוייקט של הטמעה ושדרוג  למערכת מידע גיאוגרפי (GIS)  הקיימת במשרד הבריאות. על הפיתרון המבוקש לתת מענה לצורכי המזמין כך שיספק את הצרכים והדרישות של מגוון רחב של משתמשים בהיבטים הבאים:

תשאול (מה נמצא איפה?): משרד הבריאות מנהל שכבות מידע מגוונות אשר בראש ובראשונה משרתות לעבודה שוטפת ברמת תשאול. שאלות כגון: היכן נמצאים חדרי המיון הקדמיים? או היכן נמצאות נקודות דגימת המים המכילות זיהום מעל ערך נתון? אלו משימות הנעשות בשגרה ובתדירות גבוהה

הבנת תופעות (מה המשמעות של המידע?): משרד הבריאות כרגולטור, נדרש לראות תמונה כוללת על מנת להנחות, לתכנן ולתת מענה לתרחישים שונים בתחום בריאות הציבור. שאלות כגון: מה היקף האוכלוסייה אותה משרתת כל מרפאת בריאות הנפש והאם קיימים אזורים לא מכוסים?, איך מתפרסת תמונת הנפגעים מקדחת הנילוס המערבי? איך מתפשטת מחלת הלישמניה לאורך השנים?

מחקר: חלק מהתפקיד הלאומי של המשרד הוא מחקר לסיוע בהבנה ארוכת טווח של תופעות בריאות הציבור ובקרת מחלות. ניתוחים גיאוגרפיים מורכבים יכולים לתת מענה לשאלות מורכבות כגון איך מתפלגת אוכלוסיית החולים במחלה מסוימת ביחס לגורמי סביבה\אקלים\פלחי אוכלוסייה שונים?

טיפול במצבי חירום: היכולת לספק לגורמי המשרד בחמ”ל, במצב חירום – תמונת מצב בזמן אמת היא קריטית. מידע כגון: היכן קיימות מרפאות ממוגנות בטווח נתון מגזרה מסויימת? היכן נמצא חדר מיון קדמי הקרוב ביותר לאירוע? וכד’.

הצגת מידע ושיתוף: הצגת מידע על גבי מפות היא בעלת כוח רב ותורמת להבנה מהירה וליצירת תיאום בין גורמים.

שיתוף מידע עם הציבור: המשרד הוא גורם לאומי ומספק מידע לציבור ברמה זו. מערכת מידע גיאוגרפי תאפשר למשרד לספק מידע על גבי מפות באופן בהיר ונגיש. מידע כגון: היכן נמצא מכון הדיאליזה הקרוב ביותר לביתי? מהם האזורים הנגועים ביותר בלישמניה? או מהם החופים שנמצאו מזוהמים?

היכולת להציג, לנתח ולשתף מידע רפואי בהקשר מרחבי, היא הכרחית לניהול יעיל של מערכת הבריאות בשגרה ובחירום. תכנון מושכל של פריסת שירותים, זיהוי התפשטות זיהומים, מעקב ובקרת איכות מקורות מי שתייה, מחקר תלות מחלות בגורמי סביבה, אספקת מידע ומפות לגורמי בריאות בחירום והנגשת מידע לציבור בנוגע לשירותים – הם חלק בלתי נפרד ממשימות המשרד.