משרד הבריאות: מכרז הלב – פרוייקט הקמה של אינטגרציה אדמיניסטרטיבית של כלל הנתונים הנדרשים עבור שיפור התקשורת בין המטופל לארגוני הבריאות

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/האגף  למחשוב ובריאות דיגיטלית

נושא המכרז: מכרז לפרוייקט הקמה של אינטגרציה אדמיניסטרטיבית של כלל הנתונים הנדרשים עבור שיפור התקשורת בין המטופל לארגוני הבריאות

מס’ המכרז: 20-2016

תאריך פרסום: 8 באוגוסט 2016

מועד אחרון: 15 בספטמבר 2016

הערות: הפרוייקט יתבצע במסגרת הראיה של המטופל במרכז. המטופל במרכז מהווה נדבך משמעותי בתוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית, המתמקד בקידום מהלכים ממוקדי מטופלים ובריאים על ידי הצבתם במרכז השירות, ובהטמעת שינוי התפיסה המציב את המטופל במרכזם של תהליכים.

הצבת המטופל במרכז שירותי הבריאות והטיפול הרפואי היא אתגר העומד בפני המערכת בשל ריבוי התחלואה המורכבת והדרישה למעורבות ושיתוף גבוהים יותר, לצד הזדמנות לנצל את הערך הטמון במטופל ובבני משפחתו ולרתום אותם כנכס בשיפור הטיפול והמניעה.

השותפות עם המטופל דורשת היענות לצרכים חדשים ומוגברים של המטופל, הנדרש לנהל את בריאותו ומעוניין בכך. המטופל דורש מידע רב יותר, הנגשת זכויותיו ודרכי המימוש והמיצוי שלהן, וכלים שיאפשרו לו לנהל את בריאותו בצורה מיטבית.

מגמה זו מובילה לעיתים ללחץ נוסף על מערכת הבריאות, הנדרשת לשנות את תפיסת השירות והטיפול מול המטופל, להגביר את השקיפות ולהגביר את התיאום בין מרכיבי המערכת הפועלים כיום.

במכרז זה המשרד מבקש להעמיד פתרונות אינטגרציה לטובת שיפור השירות, ולהסרת חסמים בירוקרטיים ומינהלתיים “כואבים” איתם נדרש להתמודד כל תושב במערכת הבריאות בישראל,  הנדרש לטיפול רפואי:

טיפול בהתחייבויות (טופס 17) בין קופות החולים לבין מוסדות רפואיים, אשר המטופל משמש כבלדר בין הגופים – הליך בירוקרטי רב שלבי ומורכב, שתחילתו בבדיקת ההתחייבויות הנדרשות ובקשתן מהגוף המבטח/קופת החולים, קבלת ההתחייבות במשרדי קופת החולים, בפקס או דרך אתר האינטרנט של הקופה, העברת הטופס שהתקבל למוסד הרפואי בו מתוכנן הטיפול. לעיתים מתגלה כי אין התאמה בסיווג הטיפול בטופס ההתחייבות ונדרשת פנייה חוזרת לקופת החולים. לאחר הטיפול – מבוצע תהליך של התחשבנות בין המוסד הרפואי לבין קופת החולים. חלק מהמטופלים בוחרים לוותר על הליך בירוקרטי זה ופונים לרפואה הפרטית למרות שאין צורך אמיתי.

תיאום תור – משך הזמן הנדרש לקביעת תור לטיפול או בדיקה רפואית ארוך ומתמשך, שכן מצריך לעתים  איתור של המוסדות הרפואיים הרלוונטיים לקבלת השירות, ובמקרים אחרים איתור מספר הטלפון שאליו נדרש להתקשר, או אפילו האדם הספציפי. פנייה למוסד, כולל זמן המתנה (לעיתים ממושך). אם לא נמצא תור פנוי  במועד קרוב – פנייה למוסד הבא וחוזר חלילה.

במסגרת המכרז תוקם תשתית להעברת נתונים מינהליים בין ספקי שירותי בריאות כמו בתי-חולים, מכונים, מרפאות וכו’) לבין הגורמים המממנים.

יינתן מענה לשני תהליכים משמעותיים, איתם מתמודד כל מטופל במערכת הבריאות הישראלית:

טופס 17 דיגיטלי – בניית אוטוסטרדת מידע, שתתמוך בתהליך הטיפול בהתחייבות בין קופות החולים לבין ארגוני בריאות נותני שירותים בצורה דיגיטלית קלה ונוחה, החל משלב קבלת ההתחייבות, דרך תיאום ההתחייבות בטרם ניתן הטיפול ועד לסיום הטיפול בה לאחר ההגעה לטיפול.

זימון תורים בקליק – אפשרות לקבוע תור לבדיקה או לפרוצדורה (כמו ניתוח) במוסד רפואי בצורה דיגיטלית ובאופן עצמאי על ידי המטופל.

מימוש התשתית והתהליכים הנדרשים יבוצע בשלבים, בהתאם לתוכנית עבודה שנקבעה על ידי המשרד.

ציבור המטופלים יוכל לזמן תור בקלות ובנוחות בארגון נותן השירות בצורה דיגיטלית באמצעות רכיב ייעודי או באמצעות יכולות זימון תור דיגיטליות מרכזיות. ארגוני הבריאות יוכלו להסתנכרן בנתונים האדמיניסטרטיביים ללא צורך בבלדרות של המטופל. מידע על התחייבות נדרשת, קיומה והתאמתה יהיה נגיש הן למטופל והן לארגוני הבריאות מראש באופן שיאפשר התארגנות נכונה, חסכון בזמן ובכסף למערכת הבריאות, ומתן שירות מיטבי.

מטרת המכרז הוא פרוייקט אינטגרציה עם מערכות שונות אצל ספקי השירות, הגופים המבטחים ומשרד הבריאות. התשתית תחבר בין כלל המשתתפים למסלקה מרכזית, וכן לניהול מרכזי של יומנים או סלוטים.

התשתית נדרשת להתממשק עם מספר מערכות אצל ספקי שירות בריאות, המערכות שונות בין נותני השירות השונים: זימון תורים, ניהול יומנים, קטלוג שירותים, מערכות ERP, מערכות ATD ועוד. התשתית נדרשת להתממשק עם מערכות שונות אצל הגורם המבטח, בשלב הראשון יידרשו ממשקים למערכות האדמיניסטרטיביות, בשלב הבא ייתכנו ממשקים נוספים. התשתית נדרשת להתממשק מול מערכות שונות במשרד הבריאות, כמו EDM, מערכות בקרה, BI, מערכות ריכוזיות ועוד. בשלב יישום הפתרון יידרשו ממשקים נוספים.