משרד הבריאות: “מכרז בעייה” – פיתרונות דיגיטליים להתמודדות עם העומס במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/האגף  למחשוב ובריאות דיגיטלית

נושא המכרז: “מכרז בעייה” – פיתרונות דיגיטליים להתמודדות עם העומס במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה

מס’ המכרז: 15-2016

תאריך פרסום: 8 באוגוסט 2016

מועד אחרון: 15 בספטמבר 2016

הערות: מערכת הבריאות בארץ עומדת בפני אתגרים משמעותיים בשל הגידול הדמוגרפי, העלייה בתוחלת החיים וריבוי המחלות הכרוניות, לנוכח המחסור בכוח אדם רפואי ובתשתיות ושירותי בריאות. בתוך כך, העומס בבתי-החולים בישראל חריג ביחס למדינות  ה- OECD, ומגיע עד כדי כ- 250% תפוסה בתקופות השיא בכמה מבתי-החולים. בעיה זו חמורה במיוחד במחלקות לרפואה דחופה (“חדרי המיון”), וכן במחלקות הפנימיות.

הבעיה בעצם מורכבת עוד יותר ונעוצה במארג המורכב שבין בתי-החולים לשירותים הניתנים בקהילה. כאשר מספר החולים שנשלח/מגיע למיון גדול בהרבה ממספר החולים שמשתחרר מאשפוז אזי המערכת עמוסה. כלומר, העומס במחלקות לרפואה דחופה ובמחלקות הפנימיות הוא תוצאה של קצב הגעת המטופלים למיון, יעילות תהליכי ואמצעי העבודה במיון ובמחלקות האשפוז ומקצב שחרור המאושפזים מבית-החולים חזרה לקהילה.

הפיתרון לעומס בבתי-החולים צריך להיות פתרון רב תחומי ומערכתי, המבוסס בראש ובראשונה על הקצאה של משאבים נוספים לבתי-החולים, הגדלת מצבת כוח האדם בבתי-החולים, הוספת תקנים, מיטות, ציוד נדרש ומבנים.

ואולם, כצעד משלים לפיתרונות שכאלה, קיימת קשת רחבה של פתרונות דיגיטליים אשר יכולים לסייע למטופלים, לבני משפחותיהם, ולצוות בית-החולים בהקטנת העומס, ושיפור ההתמודדות עמו. פיתרונות שכאלה עשויים להיות פתרונות שייתרו את הצורך בחלק מהאשפוזים, יאפשרו את קיצורם של חלק מהאשפוזים, או יקלו על המטופלים ובני משפחותיהם ועל הצוות הרפואי להתמודד עם תהליך האשפוז.

מכרז זה הוא הראשון בסדרה של “מכרזי בעייה” שמוציא המשרד, שהם מכרזים המבקשים למצוא פתרונות מבוססי כלים דיגיטליים לאתגרי מערכת הבריאות. מכרזים אלה מתמקדים בהצגת הבעיה תוך הימנעות מהגדרה מוקדמת של מהות הפתרון, וזאת במטרה לאפשר לרעיונות רבים, חדשניים ושמקורם בעולמות תוכן שונים להיכנס אל מערכת הבריאות, בלי היצמדות להנחה מוקדמת לגבי מאפייניו של הפתרון הרצוי לבעיה.

על מנת לשמור על עקרונות דיני המכרזים ומטרותיהם, ובכלל אלה – שקיפות וטוהר המידות בתהליך קבלת החלטות, שוויון, יעילות, חיסכון ותחרות, מוגדר תהליך זכייה  דו שלבי. בשלב הראשון, נבחרות מספר הצעות אשר המשרד רואה לנכון לבחון את התאמתן למערכת הבריאות ויכולתן להביא בפועל לשיפור בבעיה המוגדרת במכרז. הוכחה זו ניתנת באמצעות  “הוכחת היתכנות” (Proof Of Concept), במהלכה מיושם הפתרון המוצע בפועל, ונבחנת השפעתו. בשלב השני, ההצעות שעברו בהצלחה את הוכחת ההיתכנות זוכות במכרז.