משרד הבריאות: “מכרז בעייה” – פיתרונות דיגיטליים להתמודדות עם טעויות רפואיות הנובעות מטעויות בזיהוי המטופל

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/האגף  למחשוב ובריאות דיגיטלית

נושא המכרז: “מכרז בעייה” – פיתרונות דיגיטליים להתמודדות עם טעויות רפואיות הנובעות מטעויות בזיהוי המטופל

מס’ המכרז: 55-2016

תאריך פרסום: 8 באוגוסט 2016

מועד אחרון: 15 בספטמבר 2016

הערות: על המוצרים המוצעים לתת מענה לבעייה המתוארת במכרז זה, על פי הדרישות המפורטות, באמצעות ספק ישראלי או ספק מחו”ל שיש לו יכולת תמיכה וייעוץ למוצר בישראל.

זיהוי נכון של המטופל הוא פעולה ראשונית ומקדימה לכל התערבות שהיא הקשורה למטופל. זיהוי נכון של המטופל כולל זיהוי באמצעות שני אמצעי זיהוי ע”פ הנוהל המוסדי המקומי.

טעות בזיהוי של מטופלים היא אחת מן הגורמים הנפוצים ביותר לטעויות בטיפול הרפואי הישיר ע”י הצוות המטפל או העקיף ע”י היחידות שאינן קליניות במוסד הרפואי (מעבדה, בית-מרקחת וכו’). טעות בזיהוי מטופל עלולה להוביל לטעויות כדוגמת טעויות במתן תרופות, בבדיקות שונות, בפרוצדורות פולשניות (כמו ניתוח המטופל הלא נכון או הפרוצדורה הלא נכונה), ואף בשחרור ילודים להורים הלא נכונים.

הפיתרון המלא לטעויות בזיהוי מטופלים חייב כמובן לכלול גם מהלכים חינוכיים שיובילו להפנמה אמיתית של חשיבות ההקפדה הבלתי מתפשרת על זיהוי נכון לצד יצירת תרבות ארגונית של אמון המעודדת דיווח על אירועים חריגים לצורך שיפור מתמיד. ואולם, כצעד משלים לפתרונות שכאלה, קיימת קשת רחבה של פיתרונות דיגיטליים אשר יכולים לסייע למטפלים בכל רצף הטיפול מהקבלה ועד השחרור וכולל מטפלים מסקטורים שונים להימנע מטעויות או לכל הפחות לאתר אותן לפני שנגרם נזק למטופל. משרד הבריאות מעוניין לעודד את הכנסתם של פיתרונות דיגיטליים שכאלה ולשם כך נועד המכרז.

מכרז זה הוא השני בסדרה של “מכרזי בעייה” שמוציא המשרד, שהם מכרזים המבקשים למצוא פתרונות מבוססי כלים דיגיטליים לאתגרי מערכת הבריאות. מכרזים אלה מתמקדים בהצגת הבעיה תוך הימנעות מהגדרה מוקדמת של מהות הפתרון, וזאת במטרה לאפשר לרעיונות רבים, חדשניים ושמקורם בעולמות תוכן שונים להיכנס אל מערכת הבריאות, בלי היצמדות להנחה מוקדמת לגבי מאפייניו של הפתרון הרצוי לבעיה.

על מנת לשמור על עקרונות דיני המכרזים ומטרותיהם, ובכלל אלה – שקיפות וטוהר המידות בתהליך קבלת החלטות, שוויון, יעילות, חיסכון ותחרות, מוגדר תהליך זכייה  דו שלבי. בשלב הראשון, נבחרות מספר הצעות אשר המשרד רואה לנכון לבחון את התאמתן למערכת הבריאות ויכולתן להביא בפועל לשיפור בבעיה המוגדרת במכרז. הוכחה זו ניתנת באמצעות “הוכחת היתכנות” (Proof Of Concept), במהלכה מיושם הפתרון המוצע בפועל, ונבחנת השפעתו. בשלב השני, ההצעות שעברו בהצלחה את הוכחת ההיתכנות זוכות במכרז.