משרד האוצר פירסם את תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע”ח – 2018 בנוגע לייבוא מוצרי תקשורת

משרד האוצר פירסם ב- 15 בינואר 2018 את תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע”ח – 2018  בנוגע לייבוא מוצרי תקשורת. תיקון החוק המוצע כרוך בעלות תקציבית הנאמדת בכ-10 מיליון ש”ח. המועד האחרון להעברת הערות הוא 24 בינואר 2018.

“תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור”.

“התיקון המוצע נועד להסיר את החסמים הכרוכים ביבוא מסחרי של מוצרי תקשורת אלחוטיים והכל במטרה להגביר את התחרות ולהוזיל את יוקר המחייה”.

בעיקרי החוק המוצע נאמר כי “פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל”ב – 1972, מסדירה את רישוי השימוש בגלים אלקטרומגנטיים בטווח התדרים שמשמשים תקשורת אלחוטית, רדיו, ומכשירים וציוד אלחוטיים מגוון השימושים הרחב כולל כיום, בין היתר, שידורי רדיו וטלביזיה, טלפוניה סלולרית, מכשירי קשר אלחוטיים, מערכות תקשורת אלחוטיות, שימוש בתדרי WiFi, מערכות תקשורת וניווט לווייניות, מכ”מים.

“מגוון שימושים אלה נעשים הן בידי גורמים אזרחיים והן בידי כוחות הביטחון. עם הקדמה הטכנולוגית, מתווספים לטווח התדרים האמור שימושים חדשים, למשל טעינה חשמלית ללא תיל. בנוסף, רכיבים אלחוטיים מצויים כיום גם במכשירים ובציוד שאינו אלחוטי במהותו, כגון מצלמות, רחפנים, מחשבים, מכוניות, וכיוצא בזה.

“ספקטרום התדרים מטבעו הוא משאב מוגבל, על מנת למנוע הפרעות אלחוטיות הדדיות והבטחת ניצול יעיל ואופטימלי של משאב זה לרווחת הציבור וכל הגורמים המשתמשים, נדרש שינוהל בידי המדינה.

“מסיבות אלה נקבעו בפקודה ובתקנות מכוחה, הוראות המסדירות את הסמכות להקצות תדרים ולהועידם, הוראות בדבר חובת רישוי למכשיר אלחוטי ולמי שמחזיק, משתמש או סוחר במכשירים אלחוטיים, וחובת תשלום אגרה בעד הועדה של תדרים והקצאתם ובעד מתן רישיון כאמור.

“מקורה של הפקודה בחקיקה מנדטורית. מטרתה של הצעת החוק להתאים את נוסח הפקודה למקובל בחקיקה עדכנית במספר נושאים”.

1.אכיפה מנהלית וסמכויות פיקוח מנהליות: כיום, הפרה של הוראות הפקודה, התקנות והרישיונות לפיה, ובכלל זה שימוש לא מורשה בתדר רדיו ובמכשיר אלחוטי, היא עבירה פלילית. מוצע לתקן את הפקודה כך שניתן יהיה לאכוף הפרה של הוראותיה גם במישור המנהלי, באמצעות סמכות להטיל עיצומים כספיים על גורם מפר.

“בצד הסמכות להטיל עיצומים כספיים, מוצע לעגן בפקודה סמכויות פיקוח מנהליות, הנדרשות לשם פיקוח על קיום הוראות הפקודה ולשם אכיפתן, ובכלל כך סמכות כניסה למקום, סמכות דרישת מידע ומסמכים, סמכות לביצוע בדיקות ומדידות, סמכות תפיסה מנהלית, וסמכות מתן הוראות.

2. הועדת תדרים והקצאתם: מוצע בהצעת החוק לעגן בחקיקה ראשית את סמכותה של ועדת התדרים להועיד תדרים ולהקצותם, וכן לעגן את סמכויותיה של הוועדה העליונה, והכל בהתאם להחלטות ממשלה בנושאים אלה – החלטת הממשלה מס’ 4228 מיום 9 בנובמבר 2008, והחלטת הממשלה מס’ 152 מיום 13 במאי 2013.

3. רישוי: בעוד שכיום חובת הרישוי קבועה בפקודה, הרי שההוראות הפרטניות הנוגעות לרישוי קבועות תקנות הטלגרף האלחוטי (רשיונות, תעודות ואגרות), התשמ”ז-1987. כך למשל, התקנות קובעות חובת רישוי לציוד אלחוטי והתנאים למתן רישיון כאמור, וקובעות סוגים שונים של רישיונות ובהם רישיון לסחר וייבוא של ציוד אלחוטי, רישיון לתחנת עסק, רישיון לתחנת לוויין, רישיון לרשת תחנות חד-מגמיות, ומתן תעודות למפעילי תחנות קשר בכלי טיס ובכלי שיט, לחובבי רדיו, וכד’.

“מוצע לקבוע הסדר ראשוני מפורט לעניין רישוי של ציוד אלחוטי ושל מי שמעוניין להחזיק, להפעיל או לסחור בציוד כזה, ובכלל כך תנאים למתן הרישיון, סמכות שר התקשורת לקבוע הוראות בו, והוראות המסדירות חידוש, ביטול או התלייה של רישיון, וזאת בדומה למקובל בדברי חקיקה עדכנית”.

4. תחולת הפקודה: הפקודה קובעת כברירת מחדל חובת רישוי לעניין שימוש בתדר רדיו. לצד חובה זו, הפקודה מסמיכה את הממשלה לקבוע בצו כי הוראות הפקודה או חלקן לא יחולו על מכשירים מסוגים מסוימים.

מוצע לעגן ולפרט את סמכותו של שר התקשורת לעניין זה, ולקבוע סמכות נלווית למנהל להודיע על תקנים שלגביהם מתקיים הפטור שקבע השר. בנוסף, מוצע להעניק לשר התקשורת סמכות לקבוע בצו כי הוראות הפקודה או חלקן יחולו גם על מכשירים שאינם ציוד אלחוטי המשמש לתקשורת, אך השימוש בהם כרוך ביצירת גלים אלקטרומגנטיים שמפריעים לשימוש בתדרי רדיו – מכשירים לטעינת אנרגיה שלא בעזרת תיל או מכשירים להעברת אותות תקשורת באמצעות תיל.

5. הסדרים נוספים: מוצע לקבוע בפקודה הסדרים נוספים, ובכלל כך: לקבוע כי שר התקשורת הוא השר שלו נתונה האחריות על הפקודה ולפיה, לקבוע סמכות להורות על הפסקה של סחר במכשירים אלחוטיים מסוכנים וכן להוסיף הגדרות, ולקבוע הסדר ייעודי לעניין סמכויות פיקוח בכל הנוגע למערכת הביטחון.