מרכז החירום הימי RCC של רשות הספנות והנמלים בחיפה: וועדת הפטור המרכזית אישרה המשך ההתקשרות עם בזק למתן שירותי תשתית ואחזקה; הורתה על הפרדה וקיום מכרז חדש לשירות תפעול ה- RCC

וועדת הפטור המרכזית [במשרד האוצר/החשכ”ל] דנה בישיבתה ב- 25 בספטמבר בבקשה לאישור החלטת המכרזים המשרדית לגבי המשך התקשרות עם חברת בזק לצורך הפעלת מרכז החירום הימי [Rescue Coordination Center, RCC] של רשות הספנות והנמלים בחיפה.

על הבקשה להתקשרות בפטור ממכרז פירסמתי ידיעה כאן באתר ב- 4 באוגוסט 2017. סכום ההתקשרות המבוקש באותה בקשה היה 18,776,689 ₪ [הסכום כולל גם את תקופת האופציה + פירוק והרכבה אנטנות אשדוד וטבריה והתקנתן באתרי אנטנות ביבנה ורמות + תשלום שירותי שידור מהאתרים].

וועדת הפטור המרכזית אישרה התקשרות עם בזק בהיקף שלא יעלה על 8,541,000 ₪ כולל מע”מ. האישור מתייחס להיבטי שירותי תשתית ואחזקה למשך חמש שנים [שלוש שנים + שנתיים אופציה] בהיקף שלא יעלה 6,345,000 ₪.

באשר להיבט התפעול של המרכז, אושרה התקשרות בשנה נוספת אחת בלבד בהיקף כספי כולל שלא יעלה על 2,106,000 ₪ כולל מע”מ, “שבמהלכה תושלם הבחינה ליציאה למכרז בגין שירותי הפעלה”. הוועדה לא אישרה הבקשה לשדרוגים והתקנות בסך של 1,811,689 ₪ כולל מע”מ.

וועדת הפטור המרכזית  כותבת בהחלטתה כי “ממכתב הפניה שכתב קמ”ר יוסף יוהנה, מנהל אגף בכיר (עניינים טכניים ובקרה) ברספ”ן, לוועדת הפטור העליונה עולה כי ה- RCC הוקם במסגרת החברות של מדינת ישראל בארגון הספנות הבינ”ל. פעילות ה- RCC הינה משמעותית שכן מותקנת בו מערכת תקשורת ייחודית לשליטה במרחב הימי לצורך ניהול מצבי חירום בכלי טיס וכלי שיט אשר נמצאים במצוקה. עוד עולה ממכתב הפנייה כי ה- RCC פועל כיום על תשתית קווית סגורי וייחודית של חברת בזק ועל תשתית אלחוטית בבעלות משרד התחבורה, המחברות את ה- RCC לאתרי שידור ולאמצעים הדרושים להפעלתו. האתרים הנ”ל שייכים לחברת בזק בלבד ומתופעלים על-ידה, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט ניהול כוח האדם”.

בבקשה לפטור ממכרז נאמר בין היתר כי רספ”ן “ביצעה שלושה סקרים מקצועיים (שני סקרים באמצעות יועצים חיצוניים וסקר נוסף של מנהל אגף תקשוב במשרד התחבורה) לצורך גיבוש מודל ההתקשרות הרצוי מבחינתה ולאחר גיבוש עבודת מטה בנושא הגיעה לכלל החלטה כי על-מנת לאפשר למרכז החירום לתת מענה בשיגרה ובחירום, קיימת עדיפות ברורה לכך שהאחריות והתחזוקה יהיו בידי חברה אחת מקצה לקצה”.

יחד עם זאת אומרת עוד וועדת הפטור המרכזית כי “… מהמסקנות עולה כי ניתן להפריד את ההפעלה מהתשתית, כך ששירותי תפעול ה- RCC יינתנו ע”י גוף חדש, במסגרת מכרז. רספ”ן בוחנת בימים אלו רידוד של דרישות כוח האדם לתפעול ה- RCC, כך שתתאפשר תחבורת מוגברת על מכרז ההפעלה והוזלה פוטנציאלית של המחיר. במסגרת חברותה של מדינת ישראל בארגון הספנות הבינ”ל, מחוייבות דרישות אלו לעמוד בהלימה לדרישות הבינ”ל ועל כן נדרשת בחינה מעמיקה”.