מליאת הכנסת אישרה ביום רביעי בקריאה טרומית הצעת חוק לאיחוד קווי החירום הטלפוניים

מליאת הכנסת אישרה ביום רביעי (14 ביוני 2017) בקריאה טרומית הצעת חוק לאיחוד קווי החירום הטלפוניים.

הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב מציעה  לאחד את מוקדי החירום של משטרת ישראל, מכבי אש, מגן דוד אדום וכל גוף אחר שיקבע חבר ממשלה שהוסמך לעניין זה, למוקד חירום אחד, שניתן יהיה להתקשר אליו בחיוג מקוצר וללא תשלום ולקבל מענה אנושי.

ח”כ משה גפני אמר בדיון כי “במדינה כשלנו בה מתרחשים אירועי חירום חדשים לבקרים והזמן הוא הגורם המשפיע ביותר, אנחנו כמחוקקים יכולים לסייע זה בהעברת חוק של מוקד אחיד שיודע לנתב בין הגופים השונים”.

ח”כ גפני אמר עוד כי את הצעת החוק הוא העלה עם ח”כ מקלב גם בכנסת הקודמת אך בשל פיזורה לא הושלם הליך החקיקה. הוא ציין כי הצעת חוק זהה הוצעה על ידי חברת הכנסת נאוה בוקר.

בעד הצעת החוק הצביעו 54 חברי כנסת וללא מתנגדים.  הצעת החוק תועבר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה ראשונה.

הצעת חוק לאיחוד קווי החירום הטלפוניים, התשע”ה – 2015: דברי הסבר

“שירותי ההצלה השונים כגון משטרת ישראל, מגן דוד אדום ומכבי האש מפעילים מוקדי חירום נפרדים שלכל אחד מהם מספר טלפון אחר ואנשי מקצוע בתחומים הרלוונטיים מאיישים כל מוקד.

“במצבי מצוקה מתקשים הנזקקים לשירותי ההצלה ובהם ילדים וזקנים לזכור את מספרי הטלפון השונים וקושי זה עלול לגרום לאיבוד זמן יקר הדרוש להצלת חיים הן באירועים שבהם אדם מזעיק רק אחד משירותי ההצלה המפעילים מוקד חירום והן באירועים שבהם יש להזעיק כמה שירותי הצלה במקביל באמצעות פנייה נפרדת לכל אחד מהם.

“הצעת החוק נועדה להקל את החיוג למוקדי החירום של שירותי ההצלה על ידי איחודם למוקד אחד שאותו יאיישו נציגי משטרת ישראל, מגן דוד אדום, מכבי האש וכל גוף אחר שיקבע השר כהגדרתו בחוק המוצע. איחוד מוקדי החירום יקל על האזרחים, שכן בעת מצוקה הם לא יצטרכו לזכור יותר ממספר טלפון אחד ויוכלו לקבל סיוע מהיר משירותי ההצלה העיקריים. הוא אף יקל על שירותי ההצלה במקרים שבהם כמה גורמים נדרשים לתת סיוע במקביל”.

יצויין כי הנוסח המונח עתה זהה לנוסח הצעת החוק שהתקבלה בקריאה הראשונה בכנסת השמונה-עשרה ביום 21.3.2012, בעקבות הדיונים בהצעת החוק שמספרה פ/1568/18.

הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השש-עשרה על ידי חבר הכנסת איתן כבל (פ/2734), על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת יורם מרציאנו (פ/805/17), על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (פ/1586/18), ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברת הכנסת נאוה בוקר (פ/1301/20).