מיזם משותף בהיקף של 30 מיליון ₪ של מטה הסייבר הלאומי וקרן רש”י: הקמת מוקד לאומי לחינוך ולמידה בתחום הסייבר

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה/מטה הסייבר הלאומי

תקנה: 3 (30)

שם הספק: עמותת קרן סאקט”א – רש”י (עמותה רשומה ע”ר)

מהות ההתקשרות: הקמת מוקד לאומי לחינוך ולמידה בתחום הסייבר

התחלת ההתקשרות: 1 באוגוסט 2016; סיום ההתקשרות: 31 ביולי 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; התקשרות לביצוע מיזם משותף ללא כוונת רווח

הערות: עפ”י מסמך של מטה הסייבר הלאומי, בכוונת המטה להתקשר במיזם משותף עם קרן רש”י לצורך הקמת מוקד לאומי לחינוך וללמידה בתחום הסייבר והפעלתו.

משך ההתקשרות: חמש שנים מיום החתימה על ההסכם. בתום תקופת ההתקשרות, תהיה אופציה להארכה של עד חמש שנים נוספות בהתאם לשיקול דעתו וצרכיו של המטה, בכפוף להסכמת שני הצדדים ואישור ועדת המכרזים.

ההיקף הכולל של ההתקשרות הוא 30 מיליון ₪ כולל מע”מ, בחלוקה שווה בין הצדדים.

“מטה הסייבר הלאומי עוסק בבנייה של אסטרטגיה לאומית שייעודה הגדלת ההון האנושי בתחום הסייבר וטיובו. זאת, לצד תמיכה בפרויקטים שונים הקיימים כבר כיום וייזום פרויקטים חדשים שעשויים להגשים מטרה זו.

“תחום הסייבר חדש יחסית. התחום מורכב ממספר נושאים שעבורם קיימות תפיסות פדגוגיות סדורות )מדעי המחשב, תקשורת וכיוצ”ב) אך טרם התפתחו בעולם תפיסות מוכרות ומקובלות אשר עוסקות בסייבר כמכלול ודנות בתהליך הלימוד של התחום מגילאי בית הספר, דרך הלימודים האקדמיים התיאורטיים ועד ללימודים המקצועיים-פרקטיים.

“כוח אדם איכותי, בעל ידע וניסיון משמעותיים בעולמות המחשבים, הרשתות, התקשורת והסייבר, ומשלב גם ניסיון בתחום ההדרכה ופיתוח ההדרכה, וגם נכונות לעסוק בתחומים אלה, הינו משאב נדיר וקריטי ברמה הלאומית. במידה רבה, משאב זה, הינו צוואר הבקבוק להעצמה של תוכניות הסייבר, באיכות ובמספרים.

“לאור זאת, עיקרון יסודי במדיניות המטה בפיתוח ההון האנושי בתחום הסייבר הוא שיש להשקיע מאמץ ממוקד בפיתוח תוכניות לימודים בתחום הסייבר, ויש לעשות זאת ע”י הקמת מוקד שיהווה מחולל ועמוד שדרה מקצועי לקידום הלימודים המדעיים, הטכנולוגיים והמקצועיים ותכני העשרה בתחום הסייבר.

“מוקד כאמור יאגם את המשאב הקריטי של אנשי פיתוח ההדרכות, ובנוסף, בזכותו ייווצר וישתמר תהליך למידה עקבי, אשר יכול להתקיים רק במסגרת ממוסדת (לעומת אוסף של ‘יועצים’ אשר מסייעים לתוכניות שונות ללא קשר מקצועי ביניהם). על-מנת לשמר תהליך למידה עקבי ועדכון של תכני הלימודים, המוקד צפוי להמשיך לפעול, ואף צפוי שפעילותו תתעצם, ככל שהתוכניות הלאומיות יתעצמו במספרן ובמספר הלומדים בהן.

“כוונת המטה היא שמוקד כזה יהווה זרוע ביצוע לקידום מדיניות המטה בתחום פיתוח ההון האנושי, בטיוב הרמה של תכני הלימוד של תוכניות הלימודים הלאומיות והאכוונה המקצועית שלהם ובייזום של תוכניות לאומיות ומסגרות חדשות.

קרן רש”י היא קרן פילנטרופית ותיקה בעלת רחבת היקף בתחומי החינוך. הקרן הקימה ב-2010 את תוכנית ‘מגשימים’ בשיתוף עם צה”ל ומנהלת את התוכנית מאז. מ- 2014 הקרן אחראית על המעטפת המקצועית של תוכנית ‘גבהים’. שתי התוכניות מנוהלות במסגרת ייעודית שקיימת בקרן ועוסקת במיזמים חינוכיים נוספים בתחומי המחשבים והסייבר. במסגרת שתי התוכניות הלאומיות הללו לומדים אלפי תלמידים והן תוכניות הלימוד בתחום הסייבר המתקדמות והגדולות בישראל. אין בישראל תוכניות לימודים בתחום הסייבר בסדר גודל של תוכניות אלה, והן תוכניות הלימודים הממשלתיות היחידות בתחום הפועלות בסדרי גודל של מאות ואלפי תלמידים.