מחקר: שימוש מוגבר בטכנולוגיה דיגיטלית עלול לגרום להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

השימוש הגובר כיום בטכנולוגיה דיגיטלית עלול לגרום לתסמיני הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות [Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD] וכן הסחת הדעת, קושי להתרכז ושעמום בקלות כשמנסים להתמקד – גם בקרב האוכלוסייה הכללית שאינה קלינית.

ממצאי המחקר של חוקרים מאוניברסיטת וירג’יניה ארה”ב וקולומביה הבריטית קנדה הוצגו בסן חוזה קליפורניה בכנס Human Computer Interaction conference  של Association for Computing Machinery.

לדברי החוקרים, כשהאינטרנט מונח בכיסו של כמעט כל אדם והוא ‘מופצץ’ בהודעות למיניהן – דוא”ל, מסרוני טקסט, מדיה חברתית והתראות חדשות (news) – בכל אשר הם הולכים או נמצאים, “זרם קבוע זה של הודעות  משפיע על מוחנו”.

“המרצה [סטימולציה] דיגיטלית קבועה עשוייה לתרום לגירעון בעייתי גובר של תשומת לב בחברה המודרנית”, אומרים החוקרים.

משתמשי טלפונים חכמים משקיעים קרוב לשעתיים ביום על השימוש בסמרטפונים שלהם.  במחקרים שונים נמצא כי 95% השתמשו במכשיר בזמן מפגשים חברתיים, שבעה מכל עשרה אנשים השתמשו במכשיר האישי תוך כדי העבודה שלהם, אחד/אחת מכל עשרה אמר/ה כי הוא/היא בודק/ת את הסמרטפון שלו/ה במהלך קיום יחסי מין.

במחקר המדובר נמצא כי כאשר הסטודנטים משאירים את הסלולר שלהם מצלצל או רוטט הם מגלים יותר תסמינים (סימפטומים) של היעדר ריכוז או היפראקטיביות מאשר כאשר המכשירים מושקטים.

יחד עם זאת החוקרים מדגישים כי ADHD היא הפרעה נוירו-התפתחותית, שהשימוש בסמרטפונים עלול להוביל בהכרח ל- ADHD או שהקטנת השימוש תרפא ADHD.