לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Apple בגין משלוח Spam

ב- 25 באפריל 2018 בערב דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי “לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה (25.4) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Apple בגין משלוח Spam, בשם “כל לקוח של המשיבה שקיבל הודעות עדכון למערכת ההפעלה מאת המשיבה, לעניין אייפון מכל דגם, אייפד, מיני אייפד, אייפוד ומחשבי מק, לאחר שסירב ל- 3 ההודעות הראשונות לבצע את העדכון”.

התובע בתביעה זו הוא אור לפיד. בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “בקשה זו הינה למעשה בגדר ‘תיקון’ של בקשה קודמת לאישור תובענה ייצוגית” שהוגשה ע”י התובע, אחת מתוך חמש תביעות שהוגשו בשאלות דומות ובית-המשפט המחוזי בתל אביב הורה בחודש אפריל כי הן יידונו במשותף.

“… עניינה של בקשה זו בפעולה פסולה של המשיבה שהיא הטרדה והצקה בלתי פוסקת מצד המשיבה בהודעות חוזרות ונשנות בדבר עדכון למערכת ההפעלה.

“… הבקשה לאישור עניינה בהפרת חוק, הפרת חוזה ובהפרת חובות נהוגות לרבות בהטרדה וכפייה מכוונת להסכמה לשינוי מערכת ההפעלה, במטרה לגרום לביצוע השינוי ובלא לספר על תוצאות השינוי, כך שבעקבות השינוי התוצאה תהיה הפעלת האייפון באיכות ירודה מהמובטח והמקובל, ובאיכות ירודה מאשר היה קודם לכן.

“הנזק הנתבע בבקשה זו הינו רק בגין ההטרדה וההצקה בעצם משלוח ההודעות החוזרות (Spam)”.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי “עם הופעת עדכון למערכת, מתחיל מחול שדים. נבהיר מראש: לא כל אחד מעוניין לעדכן את מערכת ההפעלה וזאת ממגוון סיבות … זכותו של כל משתמש לסרב לבצע עדכון וזכותו של משתמש שעדכון לא ייכפה עליו. וזכותו שלא לקבל הודעות חוזרות ונשנות על העדכון. וזכותו זו אינה קשורה בטיב העדכון.

“אין ולא קמה מעולם, לא חובה חוקית ולא חובה חוזית, של מי שרכש טלפון או כל מכשיר אחר במיטב כספו, וקביל מערכת הפעלה מסויימת המתאימה למכשיר באותה העת, לעדכן את המערכת כרצונה של המשיבה ולפי צרכיה. אך המערכת לא מתחשבת ברצונו של הלקוח שרכש את המכשיר במיטב כספו.

“… ניתן להניח שלגבי כל מי שמסרב לבצע את העידכון, מדובר בעשרות הודעות שמקבל המשתמש עד המערכת ‘נכנעת’ ועוברת לקצב של פעם בכמה ימים בלבד.

“… בקשה זו, הגם שהיא לכאורה דנה בתחום הצרכנות, היא למעשה בקשה בתחום זכויות האדם, וליתר דיוק, הזכות להגנה מפני הטרדות חוזרות ונשנות ע”י תאגידי ענק אשר מקבלים למטרות אחרות גישה את הציבור ובכלל זה בענייננו דרך בטלפון האישי, והכל כדי לקדם מכירות.

“…  כולנו מוטרדים יום יום בפניות חוזרות ונשנות מגופים שונים. חלקם פונים בפנייה טלפונית, חלקם – בדיוור ישיר, חלקם – באימייל וחלקם בהודעות SMS טורדניות. למעט פיזור עלונים ממטוסים נראה כי תאגידי הענק אינם בוחלים בכל דרך שהיא לפנות אל הציבור, לחדור לחייו ולהפריע לו וזאת כדי להציע מרכולתם באופן מטריד ובניגוד לרצונו.

“לא ניתן להימלט מהטרדות אלו שכן הן חודרות אל תוך חיינו בדרכים מתוחכמות ואין דרך למנוע ההטרדות או להפסיק אותן.  ניסיון להפסיק את ההטרדות אלו משול לתחיבת אצבע לתוך סכר שכולו נקוב חורים ככברה. האחד מפסיק והאחרים מתחילים מחדש.

“… ההכרעה המבוקשת הינה הכרעה משפטית וערכית שעל בית-המשפט לקבל בהתאם למציאות של שנת 2018, מציאות של הטרדה חוזרת ונשנית של לקוחות ללא הסכמתם וללא מקור חוקי ו/או הסכמי לכך.

“… עניינה של בקשה זו חשוב ורלבנטי לקבוצה המונה מאות אלפי לקוחות, סביר שמעל למיליון, הם לקוחות המשיבה. נסיבות המקרה מעידות על עוולה שיטתית, סדרתית ומשותפת כלפי קבוצה עצומה”.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יצחק אבירם, שחר בן מאיר ומאור ברוש.

[הערה: ככל ההדגשות בטקסט בידיעה זו מופיעות באופן זהה בטקסט המקורי].