לביהמ”ש המחוזי מרכז הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) של קטינה ושל אביה נגד Facebook Ireland

לביהמ”ש המחוזי מרכז הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) של קטינה ושל אביה נגד Facebook Ireland.

“תביעה זו עוסקת בכך שפייסבוק מפרה באופן בוטה את דיני הגנת הפרטיות והפרסום הישראליים, העוסקים במידע ובנתונים רגישים לגבי קטינים המשתמשים בשירותיה וזאת בשעה שפייסבוק משתמשת, באופן לא חוקי, בנתוניהם האישיים של קטינים אלו, ומאפשרת במחדליה הצגת פרסומות בעלות תוכן לא ראוי למשתמשים אלו”.

“פייסבוק היא רשת חברתית אשר מנוהלת ע”י חברת פייסבוק העולמית ובה חברים מיליארדי אנשים. באמצעות רשת זו יוצרים החברים בה קשרים עם חברים, עמיתים ומכרים, עוקבים אחר דמויות מפתח וסלבריטאים, משתתפים בדיונים פוליטיים, מתעדכנים בחדשות לגבי חברות בהן הם מעוניינים ועוד”.

רשת זו אף מהווה קרקע פוריה לפרסום ולשיווק, וזאת, הן לנוכח הגישה הישירה לקהל הצרכנים, הן לנוכח פרק הזמן הלא מבוטל המוקדש בכל יום ע”י משתמשי הרשת לשיטוט בה, והן לאור המידע הרב (נקוט בלשון המעטה) אשר חברת פייסבוק אוספת לגבי משתמשיה, ומעמידה לרשות המפרסמים בה”.

“כך, מידע אשר מוזן ע”י המשתמש לרשת הפייסבוק (בין אם מדובר בגיל, מין, מקום מגורים, העדפות אישיות וכל מידע אחר) נאגר ע”י פייסבוק והופך כלי פרסומי המאפשר לזהות ברמת דיוק גבוהה קהל משתמשים ספציפי”.

“מידע זה הוא לב פעילותה של פייסבוק והוא הופך אותה לכלי פרסומי כה יעיל, שכן חלף פרסום ‘מסורתי’ (שלטי חוצות, פרסומות בטלביזיה וכיו”ב), חברה המעוניינת להגיע לקהל יעד מדוייק יכולה לעשות כן באמצעות הכלים העומדים לרשותה ע”י פייסבוק (בתשלום נאה כמובן)”.

“(…) תביעה זו איננה עוסקת באותם משתמשים בגירים וכשירים משפטית, אלא דווקא במשתמשיה הקטינים של רשת פייסבוק, אשר למרות הוראות דין ספציפיות בעניינם האוסרות את אותו מסחר בנתוניהם, והמסדירות את אופן הפרסום בעניינם, עדיין מהווים חלק מאותו מסחר במידע ונחשפים לפרסום לא ראוי”.

“(…) למרבה הצער, נדמה כי בעיניה של פייסבוק אותם קטינים בסך הכל מהווים רכיב נוסף בשורת הרווח השנתי, שכן מתברר, כי פייסבוק מרשה לעצמה לעשות שימוש מסחרי בפרטיהם האישיים של קטינים העושים שימוש בשירותיה, וזאת מבלי שכלל פעלה לקבלת אותה הסכמה מדעת, לא של מבוגר אחראי ולא של הקטין עצמו”.

“(…) פייסבוק איננה מקיימת מנגנון יעיל שמטרתו וידוא גיל המצטרף, וכל ילד או ילדה יכולים לפתוח משתמש ברשת החברתית, תוך הצהרה כי גילם מבוגר מגילם האמיתי”.

התביעה [ת”צ 17780-12-16] הוגשה ע”י עורכי הדין יונתן רפפורט ואדם לוין.

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה בתאריך  9.12.2016 בשעה 10:58

■ עדכון: 11.12.2016 בשעה 14:40