“לאור מה שקרה עם משרד התקשורת, ‘היה ראוי שבתקופה זו כן ייצאו דברים לציבור ושהציבור יידע מה קורה בתהליכים האלה, לפחות את עיקרי הדיונים. לציבור יש אינטרס בדברים הללו”

ב- 23 בינואר 2018 התקיימה ישיבה של  הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור. הוועדה, בראשות ח”כ סתיו שפיר, מקיימת לאחרונה סידרת ישיבות מעקב לגבי “מדד שקיפות משרדי ממשלה” כשבכל ישיבה נדון משרד ממשלתי אחר.

בישיבה ב- 23.1.2018 (שנדחתה מסוף 2017) נדון “מדד שקיפות משרדי ממשלה”  – משרד התקשורת”. בישיבה השתתפו מטעם משרד התקשורת מימון שמילה המנכ”ל בפועל של המשרד, מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע ושושי בן אהרון מנהל מערכות המידע במשרד התקשורת. כמו כן השתתפו, בין היתר, בישיבה עו”ד רבקי דב”ש מנהלת היחידה הממשלתית לחופש המידע (במשרד המשפטים) ושרון פליישר בן-יהודה סמנכ”לית הרגולציה בבזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ.

במהלך הישיבה פירסמתי, בזמן אמת, בחלון המבזקים של אתר זה את הדברים הבאים:

■ בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור העוסקת היום ב”מדד שקיפות משרדי ממשלה – משרד התקשורת”: יו”ר הוועדה סתיו שפיר: לאור מה שקרה עם משרד התקשורת, ‘היה ראוי שבתקופה זו כן ייצאו דברים לציבור ושהציבור יידע מה קורה בתהליכים האלה, לפחות את עיקרי הדיונים. לציבור יש אינטרס בדברים הללו.

■ בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור העוסקת היום ב”מדד שקיפות משרדי ממשלה – משרד התקשורת”: מימון שמילה המנכ”ל בפועל של משרד התקשורת: כל השיחות של עובדי המשרד עם בעלי אינטרסים בשוק הפרטי מתועדות ביומנים הפרטיים שלהם; אין תיעוד לשיחות טלפון כאלה; וגם לא תהיה הוראה שלי בנושא זה; אין כיום כל נוהל בנושא זה.

■ בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור העוסקת היום ב”מדד שקיפות משרדי ממשלה – משרד התקשורת”: מימון שמילה המנכ”ל בפועל של משרד התקשורת: הלו”ז שלי פתוח לכל העובדים במשרד ויפורסם בקרוב לציבור; אני לא דיברתי אי-פעם עם שאול אלוביץ’; פועלים כיום כדי לפרסם את הלו”ז הפומבי של השר איוב קרא.

■ בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור העוסקת היום ב”מדד שקיפות משרדי ממשלה – משרד התקשורת”: מימון שמילה המנכ”ל בפועל של משרד התקשורת: האתר הישן של המשרד יירד בקרוב מאוד; עדיין פועל במקביל לאתר החדש משום שיש בו מידע רב שטרם הועבר לאתר החדש.

■ בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור העוסקת היום ב”מדד שקיפות משרדי ממשלה – משרד התקשורת”: מימון שמילה המנכ”ל בפועל של משרד התקשורת: שוקלים להגיש ערעור על פסיקת בית-המשפט לגבי העובד לשעבר של המשרד שהגיש תביעה על נסיבות הפסקת התקשרותו; שוקל מינוי ממונה נפרד על חופש מידע למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין.

לאחרונה פורסם הפרוטוקול של הישיבה הזאת ולהלן חלק מדברי הסיכום של יושבת הראש ח”כ סתיו שפיר:

+ מאחלת לכם שתאיישו במהרה את כל התפקידים במשרד מאחר ודיחוי של יותר משנה באיוש תפקידים זה בלתי נתפס. עד כמה שזה יכול להתפרש כחסכוני בכסף וקצת צחקנו על זה אבל בסופו של דבר המטרה היא לא לחסוך על תפקידים אלא שאנשים ימלאו את עבודתם. אני בטוחה שיש עוד כמה משרדים שראש הממשלה היה מוכן לקחת על עצמו למלא את כל תפקידי המשרדים ואז אולי היה אפשר לחסוך בעלויות של פקידים אבל אנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה.

+ בהמשך להתחייבות שלך, המנכ”ל בפועל, נבקש לקבל עדכון על פרסום לו”ז המנכ”ל ועל העלאתם לאתר האינטרנט של המשרד עד סוף חודש פברואר, של יומן המנכ”ל ושליומן  השר.

+ הוועדה תבקש לקבל פירוט פניות חופש מידע שדחיתם אותן בגלל שהמידע לא קיים וגם פרסום של כל התשובות לבקשות חופש מידע שכבר העמדתם או ששלחתם לפונה בכל התחומים שבהם פנו אליכם על השנתיים האחרונות.

+ הוועדה סבורה כי לאור רגישות פעולתו של המשרד כרגולטור שכל החלטה שמתקבלת על ידו היא בעלת השפעה כלכלית עצומה על הציבור ועל בעלי האינטרסים הרי שקיימת חשיבות רבה לפרסום הנתונים הנוגעים למפגשים ושיחות של אנשי המשרד עם הגורמים המפוקחים ובעלי האינטרס. וכמו כן, גם לנוהל ברור של עם מי אפשר לדבר ואיך מתועדות השיחות בין עובדי המשרד לבינם, מתועדות ומפורסמות לציבור. הוועדה מצרה על כך שהדבר לא נעשה ולדעתה יש לפרסם נתונים אלו, בפרט פרוטוקולים מישיבות שנערכות עם בעלי האינטרסים תוך השמטת סודות מסחריים ככל שנדרש.

+ הוועדה תבקש לקבל לידה ולעיונה פרוטוקולים מישיבות שפרסומן נמנע בשל שיקולי סודות מסחריים על מנת שתתאפשר בחינה של מדיניות השחרת הנתונים.

+ כמו כן נבקש שהמשרד יפרסם את המדיניות לגבי המשמעויות השונות, לרבות היכולת לראות בכך שיקול למתן אישורים שונים שיש לכך שהשליטה בערוצי טלוויזיה שונים נעשית על ידי חברות הרשומות במקלטי מס.

+ נבקש לקבל נתונים על תעריף לשעה שניתן ליועצים שונים שאיתם התקשר המשרד בשנתיים האחרונות 2017-2016.