כתב אישום נגד חוקר פרטי בפרשה בה אוזכרה חברת רמי לוי שיווק השקמה

מדינת ישראל באמצעות המחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) במשרד המשפטים הגישה לבית-משפט השלום בירושלים כתב אישום נגד החוקר הפרטי משה פרנסיס שהוציא לכאורה מן המרשם הפלילי מידע שהוא אינו זכאי לקבלו. האתר News1 היה הראשון לפרסם את דבר הגשת כתב האישום.

לבקשתי קיבלתי מדוברות משרד המשפטים את הנוסח של כתב האישום שהוגש ע”י עו”ד לינוי בן חמו. הנוסח המובא להלן הוא נוסח ובו מספר השמטות שבוצעו בטקסט המקור שהועבר אלי ממשרד המשפטים:

“בתקופה הרלבנטית לכתב האישום שימש הנאשם כחוקר פרטי והיה שותף במשרד חקירות קדמון יהלום – מודיעין וחקירות.

בתקופה זו, שימש א.א. …. כמנהל בכיר ברשת “רמי לוי” והיה מצוי בסכסוך עם א.ל., עובד לשעבר ברשת.

בין סוף שנת 2015 לתחילת שנת 2016, ובתאריך שאינו ידוע במדויק למאשימה, פנה הנאשם לא.א., הציע לו את שירותיו כחוקר פרטי והשניים נפגשו במשרדו של א.א. בירושלים.

במעמד הפגישה סיפר א.א. לנאשם כי הוא מסוכסך עם א.ל., וסוכם בכלליות בין השניים כי הנאשם יאסוף מידע על אודותיו.

בסמוך לאחר מכן ובהתאם לסיכום, במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, השיג הנאשם צילומים מתוך מערכת משטרתית ובהם הופיע מידע על אודות עשרים ושישה תיקים פליליים בהם היה מעורב א.ל. כחשוד, כמעורב וכקורבן.

הנאשם ערך וסידר את המידע בטבלה במחשבו אותה כינה בשם “כחול”, ושמר אותה תחת קובץ אותו כינה “אלקי מרוכז”.

ביום 19.1.2016 בשעה 17:24 שלח הנאשם לא.א. מסרון ובו כתב: “יש לי דוחות הוצל”פ, כחולים, ובימש יגיע על הבוקר. אנחנו מנסים לעשות משהו יצירתי אחר בנוסף, אעדכן אותך מחר בבוקר מקווה שיהיה חדש”, ומיד לאחר מכן שלח מסרון נוסף ובו כתב: “בקצרה, יש לו בלגן והוא בעייתי….”. בתגובה, השיב לו א.א. במסרון ובו כתב: “מעולה… מחכה”.

ביום 20.1.2016 בשעה 12:53 שלח הנאשם לא.א. את הטבלה במסרון, ומיד לאחר מכן הוסיף ושלח לו מסרון נוסף ובו כתב: “להשתמש במידע בזהירות ובתבונה”.

בנוסף, העביר הנאשם לא.א. דו”ח חקירה סודי על אודות א.ל. מיום 24.2.2016 ובו ציין תחת הכותרת – “רישומים פליליים” – כי הלה היה מעורב במספר רב של אירועים פליליים, ופירט אותם.

במעשיו המתוארים לעיל, השיג הנאשם מן המרשם מידע שאינו זכאי לקבלו”.

באת כוח התובעת מציינת בכתב האישום כי “בהתאם לסעיף 15 ו-15א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] התשמ”ב – 1982, מודיעה המאשימה כי קיימת אפשרות שהתביעה תעתור למאסר בפועל”.

הערות עורך Read IT Now:

+ בידיעה שהתפרסמה באתר News1 מצויין בין היתר כי החוקר הפרטי “הציע את שירותיו לאופיר אטיאס – מנהל בכיר ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שהיה מסוכסך עם עובד הרשת בשם אלקנה”.

+ בהקשר זה ראוי לציין כי אופיר אטיאס נשוי לבתו של רמי לוי, יפית לוי אטיאס, המכהנת כסמנכ”לית השיווק ומנהלת מועדון הלקוחות בחברת רמי לוי שיווק השקמה בע”מ.

+ במחצית הראשונה של שנת 2016 דיווחו כלי התקשורת על חקירה במסגרתה נחקרו בין היתר רמי לוי, אופיר אטיאס ונוספים בחברה. כך, למשל, נאמר בידיעה ב’כלכליסט’ כי “… החקירה המשותפת למשטרה ולרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו”ט) שבמשרד המשפטים, נפתחה בעקבות חשד לניצול שלא כדין של מידע המצוי במערכת למניעת הונאות, המנטרת למשל דפוסי תקשורת ומיקומים של מנויים. היא החלה, בין היתר, בעסקות מידע שפרסם בפייסבוק אלקנה אלון – בכיר לשעבר בחברת רמי לוי. אלון טען לעבירות חמורות לכאורה שבוצעו בחברת הסלולר הנוגעות לפגיעה בפרטיות. בתגובה לדברים, טען רמי לוי כי אלון גנב ממנו בעת שעבד בחברה וכי הוא מנסה לסחוט אותו”.

+ לא ידוע בשלב זה האם מדובר בכתב התביעה היחיד המוגש בעקבות החקירה הנ”ל או שעשויים להיות מוגשים כתבי אישום נוספים נגד מעורבים נוספים בפרשה. אם נמסר מידע, שהושג ע”י החוקר בצורה לא חוקית, לאדם אחר, הרי שמן הסתם אותו אדם שקיבל את המידע עשוי להיות מואשם אף הוא.

+ בהמשך לכך, מכתב האישום לא ברור כיצד החוקר הפרטי השיג את מה שמכונה “צילומים מתוך מערכת משטרתית ובהם הופיע מידע”. בהנחה שאין לו גישה ישירה למחשב משטרתי הרי שגורם משטרתי כלשהו סיפק לו, לכאורה, את המידע, עבור תמורה כלשהי או ללא תמורה. לא ברור האם ידוע מיהו אותו גורם משטרתי ואם כן – מדוע לא מוגש נגדו כתב אישום גם כן.