ישראל והרשות הפלסטינית חתמו על הסכם שיאפשר לחב’ הסלולר הפלסטיניות הפעלת דור שלישי (3G)

ביום חמישי 6.4.2017 ב- 06:02 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה כי עפ”י דיווחים,  ישראל והרשות הפלסטינית חתמו יום קודם לכן על הסכם שיאפשר לחב’ הסלולר הפלסטיניות הפעלת דור שלישי (3G); על ההסכם חתמו Suleiman al-Zuheiri סגן שר התקשורת הפלסטיני ונציג משרד התקשורת הישראלי.

בצהרי היום פירסמתי בחלון המבזקים כי היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) מקדמת בשיתוף עם משרד התקשורת הישראלי את הכנסת דור שלישי [3G] לאיזור יהודה ושומרון בהתאם לחתימת הסכם עקרונות שנחתם בנובמבר 2015. מאז חתימת ההסכם פעלו צוותים משותפים עם הצד הפלסטיני על מנת לקדם את הנושא. אתמול (5.4.2017) נחתם הסכם נוסף פלסטיני-ישראלי במשרד התקשורת בתל אביב. החותמים על ההסכם הם נתי שוברט סמנכ”ל בכיר לניהול ספקטרום ורישוי תדרים במשרד התקשורת הישראלי וסלימאן זהרי סגן שר התקשורת ברשות הפלסטינית.

אתר חדשות פלסטיני העוסק בחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה הפלסטינית דיווח ביום חמישי (6.4) כי ההסכם לגבי שירותי דור שלישי חל רק על הגדה המערבית ואינו כולל את רצועת עזה והצפי לתחילת השירותים הללו הוא בתוך שישה חודשים.

לפי אותו דיווח אושר גם לספק תדרי דור שני לרצועת עזה ולאפשר לחברת הסלולר הפלסטינית השנייה  Wataniya Palestine Mobile Telecommunications WATANIYA להתחיל לפעול ברצועת עזה. למעשה, מלכתחילה היה לחברה זו אישור של הרשות הפלסטינית לפעול בעזה אולם עד כה ישראל לא איפשרה לה לעשות זאת [ברצועה פעילה עד כה רק חברת הסלולר Jawwal מקבוצת Paltel].

הערות עורך Read IT Now:

+ עפ”י הערכות שונות יש כשלושה מיליון פלסטינים המנויים על שירותי הסלולר של שתי חברות הסלולר הפלסטיניות. בנוסף, יש לפחות כ- 300,000 פלסטינים המשתמשים בשירותי הסלולר של חברות סלולר ישראליות.

+ בחודש שעבר פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

וועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שלישי, 21 במארס 2017) בנושא “היעדר טכנולוגיית דור 3 בשטחי הרשות הפלסטינית”.

יוזם הישיבה הוא סגן יו”ר הכנסת ח”כ אחמד טיבי שביקש מנשיאות הכנסת לקיים דיון מהיר בנושא. לדבריו, המדינה התחייבה לספק לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות — Jawwal [מקבוצת PalTel] ו- Wataniya Mobile  — תדרים אולם היא מפרה התחייבויותיה ולפיכך בשטחי הרשות לא הושקה רשת דור שלישי [3G]. במכתבו אל יו”ר הכנסת מיום 5 במארס 2017 כתב כי “מדינת ישראל אחראית לניהול הספקטרום והקצאת התדרים למשתמשים גם בשטחי הרשות הפלסטינית, בהתאם להסכם הביניים מספטמבר 1995, כאשר התדרים בטווח 1800 מגה – הרץ מיועדים לקליטה בשטחי הרשות הפלסטינית. בהסכמים שונים בין המדינה לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות, ג’אוואל ו- ווטנייה, ישנה התחייבות לספק להן עוד תדר. הסכמים אלו הופרו, ואי עמידה בהתחייבות מובילה לכך שבשטחי הרשות הפלסטינית לא מושקות רשתות דור 3. החברות הנ”ל טרם קיבלו את זכויותיהן להשתלב בטכנולוגיית הדור השלישי. מדינת ישראל ממשיכה להחזיק את התדרים ששייכים לרשות הפלסטינית. לפיכך, אבקש לקיים דיון מהיר בועדת הכלכלה של הכנסת”.

בפתח הישיבה אמר היו”ר ח”כ איתן כבל כי מנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר הוזמן אך לא הגיע לדיון. במכתב שהוא שלח ליו”ר הוועדה ציין פילבר כי מתנהלים מגעים ודיונים בנושא לגבי אופן היישום וכי הדיונים נמצאים לקראת סיום. אשר על כן הוא ביקש להמתין עם הדיון בנושא זה.

במכתבו  אל יו”ר וועדת הכלכלה כתב שלמה פילבר מנכ”ל משרד התקשורת:

  1. עפ”י הסכם הביניים הישראלי-פלסטיני בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה מיום 28.9.1995 נושא הקצאת התדרים לתקשורת, בין היתר, מסור לוועדה בילטרלית אשר הוקמה מכוח ההסכם, היא Joint Technical Committee, JTC.
  2. במסגרת וועדה זו נדונים נושאי התקשורת המוסדרים עפ”י ההסכם.
  3. בהמשך לבקשת הצד הפלסטיני מה- JTC לאפשר מתן שירותי דור שלישי לרש”פ, נחתם ביום 19.11.2015 מסמך עקרונות בין הצדדים בנושא.
  4. כבכל עניין אחר שבין ישראל לרש”פ, ישנם גם היבטים ביטחוניים-מדיניים מורכבים לטיפול בנושא. לצד זאת נציין גם כי גורמים בינלאומיים שונים הביעו עניין ורצון לסייע לנושא והם מעורבים בנעשה.
  5. מחתימת מסמך העקרונות ועד היום מתקיימים בין הצדדים דיונים טכניים על אופן יישומו. בחודשים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בדיונים אלה והם נמצאים כעת בשלב מכריע ולקראת סיכום.
  6. דיון כמבוקש יציף היבטים פוליטיים ושכזה יעכב ללא ספק את סיום התהליך ואף יסיג את הצדדים לאחור, דבר שיגרום למדינת ישראל נזק ממשי ביחסים עם הצד הפלסטיני וגם עם הגורמים הבינלאומיים בנושא.
  7. אשר על כן, אבקש לדחות את הדיון עד לסיכום בין הצדדים.

ח”כ טיבי אמר כי כבר יותר משנתיים הוא מנסה – ללא הצלחה – להעלות את הנושא ולפיכך נאלץ לבקש דיון מהיר. אתמול הוא דיבר עם שתי החברות הסלולריות בנושא ונאמר לו כי יש תזוזה מסויימת. “אני אמשיך ללחוץ שהזכות האלמנטרית הזאת של הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה – תמומש”.

בדיון אמר ח”כ עבד אלחכים חאג’ יחיא כי קיימת בעייה נוספת והיא שכשמתקשרים בין קווים פלסטינים לישראלים (ולהיפך) העלות היא כפולה כאילו מדובר בשיחה לחו”ל. הוא סיפר שמעסיקים ישראלים רבים מציידים את עובדיהם הפלסטינים במכשירי סלולר ישראלים כדי שיוכלו לשמור על קשר עימם ולא יצטרכו לשלם ביוקר על קיום השיחות הללו.

יו”ר הוועדה ח”כ כבל יקיים דיון מורחב בנושא זה בשבועות הראשונים לאחר תחילת כנס הקיץ של הכנסת.