ח”כ שפיר: “אני חושדת שיש פער בין הנתונים במרכב”ה לבין הנתונים שהאוצר מציג בוועדת הכספים”; החשכ”ל לא הגיעה לדיון בוועדת השקיפות

20:54 17.12.2016

קטגוריות: מימשל/מימשל זמין

תגים: ,

ב- 6 בדצמבר 2016 התקיים בוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור בראשות ח”כ סתיו שפיר דיון בנושא “פיקוח פרלמנטרי על תקציב המדינה: הנגשת מערכת המרכב”ה לכנסת ולציבור הרחב” [פרוייקט המחשוב הרוחבי הכולל במשרדי הממשלה].

עם תחילת הדיון ולאור דבריו של נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, הביעה ח”כ שפיר מחאה חריפה על התנהגות משרד האוצר וראשיו ובהם החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו.

לדברי ח”כ שפיר נשלח ב- 24.8.2016 מכתב של הוועדה אל שר האוצר משה כחלון עם העתקים לחשכ”ל ולמנכ”ל המשרד. “ביקשנו בפעם המי יודע כמה לתאם דיון בנושא אבל לא התקבלה שום תשובה. בטלפונים נאמר שהנושא בדיון. גם לא הסכימו לשלוח מיילים לוועדה ממשרד האוצר”.

להלן קטעים (בהשמטות קלות) מדבריה של ח”כ שפיר בדיון, בהתבסס על הקלטת הדיון כפי שנמצאת בפורטל הוועדה באתר האינטרנט של הכנסת: “כל הדיון הזה עוסק בפנייה מאוד פשוטה שלי מלפני יותר משנה. ביקשתי לראות במערכת מרכב”ה, במערכת שבה מנהלים את התקציב, שבה רואים כל שקל האם הוא יצא מקופת המדינה ולאן הגיע, את כל החוזים, את כל ההתקשרויות. אני רציתי לראות את המידע הזה”.

“(…) הוועדה הזאת ביקשה לקיים סיור במערכת מרכב”ה. לקח חודשים ארוכים עד שהצלחנו לקבל אישור ממשרד האוצר לבקר במערכת מרכב”ה. היה איתנו גם ח”כ אורי מקלב [יו”ר וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת]. בהתחלה אמרו לנו שאיני יכולה להיכנס עם העוזרים שלי, אסור שצוות הוועדה ייכנס כי זה משהו מסווג. בסופו של דבר הם השתכנעו ונכנסנו לראות את המערכת. אבל הם לא הראו לנו את המערכת אלא מצגת של המערכת”.

“אבל מה כן גילינו במערכת הסודית: ישבו שם אנשי מרכב”ה ואמרו שהם לא יודעים למה אמרו לי שלא יכולים להוציא לי את הנתונים שביקשתי כי אנשי אגף התקציבים יכולים בלחיצת כפתור להוציא את כל הנתונים האלו”.

“(…) פניתי לשר האוצר וביקשתי הרשאה למערכת. רציתי לחסוך לכם פקידי האוצר  שעובדים כל כך קשה – את העבודה. רציתי לראות בעצמי מה קורה במערכת מרכב”ה. ביצוע של סעיפים תקציביים, חוזים והתקשרויות שרשומים שם. לאיפה התגלגלו עודפים של עשרות מיליוני ₪ של התקציב. ביקשתי לקבל הרשאה והבקשה נמצאת בהמתנה שמונה חודשים”.

“לפני כמה שבועות, בישיבת וועדת הכספים אמר מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד כי הבקשה הגיעה עכשיו לשולחנו. מיילים ומכתבים על גבי פניות וכלום, פשוט כלום”.

“זימנו את הדיון הזה לפני חודשים. החשכ”לית לא הצליחה לתת תשובה אם היא מגיעה לדיון או לא. משרד האוצר לא יכול להגיד אם הוא מגיע או לא מגיע לוועדה. זאת עבירה על החוק לא להגיע לוועדה בכנסת כשמזמינים אתכם לדיון. שולחים פקיד באוצר שלא יכול לתת לי תשובות על השאלות שאני שואלת פה ולא את מי שזימנתי לדיון הזה. נתתי לחשכ”לית את כל ההזדמנות לקבוע איתה את התאריך שבו תגיע. זה פשוט זלזול בכנסת”.

“אתם חושבים שהכנסת זה חבורה של מטומטמים. אתם חושבים שהציבור זה חבורה של מטומטמים. הבנו. ואתם רוצים שנקבל את זה שכך אתם מתייחסים לציבור?”

“ואז שלשום קיבלנו תשובה בכלל לא אלינו אלא לעמותה חיצונית ושם אומר אמיר לוי [הממונה על התקציבים באוצר]: ‘אנחנו שמענו את הטענות על המרכב”ה. אנחנו עובדים על זה’. אני לא יודעת מה זאת התשובה הזאת”.

“נראה לי שזה עוד אחד מאותם סילופים שמשרד האוצר עושה כדי להסתיר מידע מהציבור (…) אני חושדת שיש פער בין הנתונים במערכת מרכב”ה לבין הנתונים שמשרד האוצר מציג בוועדת הכספים. אני חושדת שזאת הסיבה שאתם לא מוכנים לבוא לפה  ולהציג את המערכת. אני חושבת שזאת הסיבה שאתם מתמהמהים כל כך הרבה זמן בלתת לי את ההרשאה למערכת הזאת אני חושדת שיש לכם הרבה מה להסתיר שם. זה מאוד מכעיס אותי”.

“אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לפתוח את המערכת הזאת לציבור, כל מה שצריך. ואת הדיון הזה לא אקיים מבלי שתשב כאן החשכ”לית או ראש אגף התקציבים באוצר. אנחנו מצפים שהם יודיעו לנו ב- 24 השעות הקרובות מי מהם יגיע ומתי”.

“(…) מגיע לנו פה בכנסת ומגיע לאזרחי ישראל לראות את כל הנתונים התקציביים, את כל המידע על מה שקורה עם הכסף שלנו. להבין שלא משקרים לנו בפנים ושהכספים לא מתבזבזים על כל מיני דילים פוליטיים או אלוהים יודע מה, במקום לשרת את הציבור”.

בתום דבריה אלה נעלה ח”כ שפיר את הישיבה.