החברות טבע ו- IBM מרחיבות השת”פ ביניהן לפיתוח תרופות וניהול הטיפול במחלות כרוניות בעזרת מערכת ווטסון

14:52 26.10.2016

קטגוריות: בריאות/רפואה

תגים: , ,

החברות יבמ וטבע תעשיות פרמצבטיקה מרחיבות משמעותית את שיתוף הפעולה ביניהן ומתמקדות בשני אתגרים מרכזיים בתחום הבריאות: גילוי אופציות טיפול חדשות ושיפור ניהול הטיפול במחלות כרוניות. שני הפרוייקטים החדשים יפעלו על גבי ענן הבריאות של ווטסון.

שיתוף הפעולה החדש יכלול שלוש שנים של מחקר משותף המיועד לפתח טכנולוגיות קוגניטיביות שיאפשרו גישה שיטתית לתחום המעקב אחר תגובה לטיפולים תרופתיים, ובאספקת יכולות חסרות תקדים לגילוי שימושים חדשים בתרופות קיימות.

שתי החברות הודיעו גם כי מאמץ המחקר המשותף שלהן בתחום מחלות דרכי הנשימה ומערכת העצבים המרכזית יהיה הניסיון הראשון אי-פעם לשלב מידע הנאסף על ידי The Weather Company שבבעלות חברת יבמ אל תוך מערכת ניתוח קוגניטיבי אנליטי בתחומי הבריאות.

העבודה המשותפת לשתי החברות בתחום ניהול הטיפול במחלות כרוניות נולדה בעקבות שיתוף פעולה קודם עם טבע שהייתה אחת השותפות המייסדות בתוכנית השותפים במדעי החיים הפועלת סביב מערכת ווטסון וענן הבריאות שלו.

את ההודעה על שיתוף הפעולה החדש מסרו פרופ’ יצחק פטרבורג יו”ר מועצת המנהלים של טבע יחד עם יו”ר מועצת המנהלים של יבמ הנשיאה ומנכ”ל החברה ג’יני רומטי. השניים היו הדוברים המרכזיים בכנס “עולמו של ווטסון”, המתקיים השבוע בלאס וגאס.

לדברי פרופ’ פטרבורג, “העבודה המשותפת של טבע עם יבמ מיועדת לפתח ולספק סוגים חדשים של פתרונות תרופתיים, המשלבים בין המומחיות הרפואית והטכנולוגית של טבע ובין בסיס נתונים עשיר, שאין לו כל מקביל בתעשייה, ויכולות מחשוב קוגניטיבי מתקדמות דוגמת ווטסון”.

לדבריו, “התרופות של טבע מגיעות מדי יום אל 200 מיליון בני אדם, עם ארון התרופות המקיף ביותר בעולם. יש לנו את ההזדמנות להוביל שינוי בתעשיית התרופות, לחדש תמיד כדי לענות על הצרכים המתפתחים של הצרכנים שלנו. ע”י שיתוף המומחיות של טבע בתעשיית הפרמצבטית יחד עם יכולות המחשוב הקוגנטיבי של ווטסון, נוכל לייצר פתרונות חדשים ולספק ערך אמיתי לאנשים”.

“העבודה המשותפת של  טבע ויבמ יוצרת הזדמנות חסרת תקדים לסייע לרופאים וחולים ברחבי העולם להשיג את ההבטחה שמציעה הבריאות המותאמת אישית”, אמרה דבורה דיסנצו, המנהלת הכללית של יחידת Watson Health.

30% מהאישורים לתרופות הניתנים בשנים האחרונות על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (Food and Drug Administration, FDA) מתייחסים לשימוש חדש בתרופות שאושרו בעבר להתוויות אחרות. שימוש חדש בתרופה המאושרת כבר למטרות אחרות, מאפשר לקצר את זמן ההבאה לשוק של טיפולים חדשים המבוססים על תרופה זו ומתמקדים במחלות שונות מאלו שעבורן פותחה. כך, ניתן לחסוך בזמן ובעלויות הכבדות המלוות פיתוח תרופה חדשה לחלוטין. על פי הנתונים המוכרים כיום עומד משך הפיתוח של תרופה חדשה על עד 20 שנה, ועלויות פיתוח של כ- 2.5 מיליארד דולר. תרופות שזכו כבר לאישור רגולטורי קודם, נבדקו קודם קבלת האישור הזה באופן מקיף, בבדיקות שאישרו את בטיחות השימוש בהן. לפיכך, עלויות האישור החדש, לשימושים אחרים, יהיו נמוכות משמעותית. שימושים חדשים, שינויים במינון, בפורמולציה ובמנגנוני הנטילה מציגים פוטנציאל לזירוז תהליך ההצגה לשוק של טיפולים חדשים, העונים לצרכים רפואיים שטרם טופלו.

מחלות כרוניות מציגות אתגר כלל-עולמי כבד, הן לחולים והן למערכות הבריאות. מחלות כרוניות נפוצות, דוגמת אסתמה הצפויה לפגוע ב- 400 מיליון חולים בשנת 2025, אינן זוכות לטיפול הולם: חולים רבים אינם מתמודדים כראוי על המחלה – למרות עשרות שנים בהן זמינות כבר תרופות מוכחות לטיפול בה. אנשים רבים הסובלים מאסתמה, עודם חווים התקפים שאינם מסוגלים לשלוט בהם – בשל שימוש בלתי נכון במשאף, או אי-התמדה בטיפול. לנוכח המציאות הזאת, נדרשים פתרונות טיפוליים המאפשרים גישה שיטתית יותר ומסוגלים להוביל לשליטה מלאה במחלה.

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה בתאריך  26.10.2016 בשעה 14:52

■ עדכון: 26.10.2016 בשעה 17:30